نیوز سیتی!
11 آذر 1402 - 17:00

نگاه به نهضت جنگل نباید منطقه‌ای یا تعصبی باشد

پژوهشگر تاریخ معاصر با بیان اینکه نهضت جنگل یک قیام مردمی بود که در این استان شکل گرفت، گفت: وقتی از میرزا و نهضت جنگل سخن می‌گوییم نباید به هیچ وجه نگاه‌مان قومیتی، منطقه‌ای یا تعصبی باشد چراکه میرزا اعاده حیثیت کرده و عَلَم ایران را برافراشت.

به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، حجت الاسلام سیدجواد سلیمانی امام جمعه لاهیجان ظهر امروز در سومین همایش تبیین نقش لاهیجان در قیام میرزا کوچک خان در سالن حزین لاهیجی دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان با اشاره به قیام میرزا اظهار کرد: جای واکاوی دارد که با بودن دکتر حشمت در لاهیجان این سرزمین و این جغرافیا چه ارتباطی با ماهیت جنگل دارد.
وی با بیان اینکه متاسفانه ماهیت جنگل با تاریخ نگاری سکولار همراه و عجین شده است، گفت: بیش از یک‌صد سال از این نهضت فداکارانه و اسلامی می‌گذرد اما ایادی استکبار، میرزا را به گونه‌ای دیگر به ما معرفی کردند و آنچه ما را بر آن داشت تا بیشتر در این حوزه تبیین کنیم نیاز نسل جدید به الگوی قهرمانی چون میرزا بود که چگونه در برابر بیگانگان ایستاد.

نهضت جنگل یک قیام مردمی بود

مجید رحمانی پژوهشگر تاریخ معاصر و مولف کتاب در حوزه گیلان‌شناسی و نهضت جنگل نیز با بیان اینکه لاهیجان در طول تاریخ ایران و گیلان همیشه نقش آفرین بوده است، اظهار کرد: از دوره‌های حکومت آل تا مشروطه و بعد از آن، لاهیجان نقش برجسته‌ای داشت و ملتی که از گذشته خود درس بگیرد حال و آینده بهتری را ترسیم می‌کند چراکه سرگذشت‌ها در سرنوشت‌ها نقش آفرین هستند.

وی با اشاره به یکی از حساس‌ترین دوره‌های تاریخی دوره اواخر مشروطه گفت: نهضت جنگل یک قیام مردمی بود که در این استان شکل گرفت که اگر این اتفاق را به درستی درک کنیم می‌توانیم مدافعان خوبی برای این مقوله باشیم، وقتی از میرزا و نهضت جنگل سخن می‌گوییم نباید به هیچ وجه نگاه‌مان قومیتی، منطقه‌ای یا تعصبی باشد چراکه میرزا اعاده حیثیت کرده و عَلَم ایران را برافراشت.

پژوهشگر تاریخ معاصر با اشاره به اینکه پایتخت نهضت جنگل در استان گیلان بود، افزود: علی رغم فعالیت میرزا در این استان، ولی از جای جای مختلف کشور، مردم به نهضت جنگل پیوستند که دکتر حشمت، طالقانی‌ها و لاهیجی از جمله این افراد بودند و برخی از افراد کاسب و شاعر و و غیره نیز بر اساس نیاز زمانه، اسلحه به دست گرفتند و در در کنار میرزا یک مبارزه ملی را رقم زدند که یکی از ویژگی‌های نهضت جنگل این است که مردمی‌ترین نهضت ایران بود.

طبقه متوسط شهری رکن اصلی برپایی نهضت جنگل بود

علی امیری پژوهشگر و محقق حوزه تاریخ استان گیلان نیز با اشاره به شخصیت دکتر ابراهیم حشمت اظهار کرد: بعد از اینکه زمزمه‌های انقلاب مشروطه دامنه‌اش سراسر کشور را در برگرفت و طبقه متوسط شهری به عنوان رکن اصلی برپایی این قیام نقش آفرینی کردند یکی از طبقات مهمی که پیشگام این قیام در عصر مشروطه بود طبقه پزشکان و طبیبان بودند از جمله خانواده‌های طبیب‌پروری که در جنبش ملی جنگل ایفای نقش کردند.

به گفته وی، خاندان بزرگ عباس قلی خان حشمت الاطبا پدر دکتر ابراهیم حشمت به عنوان یکی از طبیبان که در دفاع از آرمان‌های انقلاب مشروطه فرزندش را به صف آزادی خواهان ملحق کرد از جمله نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد در این نهضت همه نوع قشر حضور داشتند.

پژوهشگر و محقق حوزه تاریخ استان گیلان با اشاره به جایگاه دکتر حشمت در زمان خود بیان کرد: ابراهیم حشمت فارغ التحصیل مدرسه طب دبیرستان دارالفنون بود و به عنوان پزشک نظام در مشروطه گیلان فعالیت می‌کرد که برای فتح تهران در سنه ۱۳۲۷ قمری حضور داشت و از همان جا با میرزا آشنا شد و چندی بعد به پیشنهاد انجمن مشروطیت لاهیجان به عنوان رئیس اداره بهداری لاهیجان معرفی و مشغول به کار شد.

محمدحسن اصغرنیا مسؤول مرکز بازشناسی نهضت جنگل نیز با اشاره به شورای عالی مرکز بازشناسی نهضت جنگل اظهار کرد: این شورا از سال ۱۳۶۸ مشغول به امور پژوهشی و بازبینی تاریخ یکصدساله اخیر ایران شد و کتاب‌هایی را نیز تاکنون منتشر کرده است.

وی با اشاره به نقش میرزا کوچک خان گفت: این مبارز، هم جانباز است هم شهید و بر همه ما تکلیف است که در زنده نگه داشتن و شناساندنش میرزا و نهضتش گام برداریم.
 

به گزارش فارس، اجرای سرود میرزا توسط گروه سربازان ولایت به سرپرستی سید علی امیدوار و اجرای نمایش میرزا به کارگردانی محمد علی صادق حسنی

از دیگر بخش‌های این همایش بود، از برنامه‌های جانبی سومین دوره همایش تبیین نقش لاهیجان در قیام میرزا کوچک خان جنگلی برگزاری اولین جشنواره دانش آموزی با موضوع قیام جنگل در حوزه‌های داستان، نقاشی، شعر، مقاله، خوشنویسی، سرود و غیره در سطح مدارس شهرستان لاهیجان و رودبنه بود که ۵۰۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که پس از داوری برگزیدگان بخش‌های مختلف انتخاب و در پایان این مراسم به آنان لوح تقدیر و جوایزی به رسم یادبود اهدا شد.


اجرای نقاشی صحنه‌ای از چهره میرزا توسط علیرضا مرزبان پورمقدم مسئول آموزشگاه نقاشی مرزبان و اجرای خوشنویسی توسط رقیه منتظری از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

برپایی نمایشگاه کتاب‌های نهضت جنگل با همکاری اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان لاهیجان، برپایی نمایشگاه نقاشی جشنواره دانش آموزی قیام جنگل با همکاری آموزش و پرورش شهرستان لاهیجان و رودبنه و برپایی نمایشگاه عکس نهضت جنگل با همکاری اداره میراث فرهنگی شهرستان لاهیجان از قسمتهای جنبی سومین همایش تبیین نقش لاهیجان در قیام میرزا کوچک خان بود.

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1591384

مهمترین اخبار ایران و جهان: