نیوز سیتی!
25 مرداد 1402 - 08:34

استقبال شورای نظامی نیجر از مذاکرات

شورای نظامی حاکم بر نیجر اعلام کرد، از مذاکرات برای حل‌وفصل اختلاف با بلوک کشورهای حوزه غرب آفریقا که بعد از کودتای ماه گذشته میلادی در این کشور بالا گرفت استقبال می کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شورای نظامی نیجر که بعد از کودتای ۲۶ ژوئیه  (چهارم مرداد) ارتش علیه دولت «محمد بازوم»، رئیس جمهور مخلوع این کشور تشکیل شد اعلام کرد پذیرای مذاکرات با «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» (اکوواس) برای حل و فصل بحران منطقه‌ای ناشی از این کودتا است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دولت‌های آفریقایی و قدرت‌های غربی که دولت محمد بازوم متحد آنها بود، از رهبران شورای نظامی نیجر خواسته‌اند مجددا بازوم را به قدرت برگردانند؛ این رهبران که از ۲۶ ژوئیه بازوم را در بازداشت قرار داده‌اند، با این درخواست مخالفت کرده و در مواجهه با تهدیدات آنها به مداخله نظامی در نیجر، با چند تلاش‌ آنها برای مذاکرات نیز مخالفت کردند.

قرار است رهبران ارتش‌‌های اعضای اکوواس نشستی را در روز‌های پنجشنبه و جمعه در کشور غنا با هدف تدارک دیدن مداخله نظامی احتمالی این بلوک در نیجر برگزار کنند.

اکوواس شورای نظامی نیجر را تهدید به مداخله نظامی در صورتی که دیپلماسی بین دو طرف به شکست منجر شود کرده‌ است. با این وجود هر گونه مداخله نظامی در نیجر می‌تواند وضعیت را در منطقه «ساحل» در قاره آفریقا، جایی که از مدتها قبل شاهد حملات تروریستی گروه‌هایی همچون القاعده و داعش و آوارگی میلیون‌ها نفر و بحران گرسنگی به دلیل این حملات بوده، متشنج تر کند.

علی الامین زین، نخست وزیر دولت انتقالی نیجر گفت: «ما هم اکنون در روند انتقالی قرار داریم. ما تمام جزئیات مواضع خود را توضیح داده و بر تمایلمان برای مذاکرات با همه طرف ها تاکید کرده‌ایم اما ما همچنین بر لزوم مستقل ماندن کشور نیز تاکید داشته‌ایم.»

اظهارات علی الامین زین بعد از سفر او به چاد و دیدار با «محمد دیبی»، رئیس جمهور این کشور که در سال ۲۰۲۱ کودتایی را به اجرا گذاشته بود، مطرح شد. کودتای اواخر ژوئیه در نیجر، هفتمین کودتا در عرض سه سال اخیر در حوزه غرب و مرکز آفریقا محسوب می‌شود.

روز سه شنبه «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه یک گفتگوی تلفنی با رهبران ارتش کشور مالی درباره کودتای اخیر در کشور نیجر داشت.

خبرگزاری رویترز نوشت، این گفتگوی تلفنی احتمالا ترس دولت‌های غربی از افزایش نفوذ روسیه در حوزه غرب آفریقا را افزایش می‌دهد.

«آسیمی گویتا» رئیس جمهور موقت کشور مالی در پستی در شبکه اجتماعی «ایکس»(توئیتر سابق) نوشت: «پوتین در این گفتگو بر اهمیت حل و فصل صلح آمیز وضعیت در راستای افزایش ثبات در منطقه ساحل در آفریقا تاکید کرد.»

«سابرینا سینگ»، سخنگوی پنتاگون نیز ادعا کرد، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا متعهد به حل‌وفصل دیپلماتیک بحران نیجر بوده و نمی‌خواهد «نیجری که با آمریکا شریک است» را از دست بدهد.

سینگ اقدام نظامیان ارتش نیجر در برکنار کردن محمد بازوم از ریاست جمهوری را یک کودتا نخواند اما مدعی شد: «این رخداد مطمئنا شبیه تلاشی برای کودتا است.»

«بولا تینوبو»، رئیس جمهور نیجریه و رئیس سازمان اکواس روز سه شنبه ادعا کرد، سازمان «جامعه اقتصادی کشورهای مرکزی آفریقا» (ایکاس) نیز از تلاش‌های اکواس برای برچیدن کودتا در نیجر حمایت می‌کند.

او در بیانیه ای گفت:‌ «من نگرانی مردممان از هر شکل از اقدام نظامی را درک می‌کنم. ما تلاش داریم تحریم‌ها را حفظ و تمام و کمال دنبال کنیم.»

پایان پیام/ص

منبع: فارس
شناسه خبر: 1445140

مهمترین اخبار ایران و جهان: