نیوز سیتی!
26 تیر 1402 - 14:29

هگمتانه یک گام دیگر به ثبت جهانی نزدیک شد

معاون میراث فرهنگی کشور در دیدار شهردار همدان آخرین نکات پیرامون پرونده ثبت جهانی هگمتانه را بررسی و بر رفع موانع موجود تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، با توجه به نزدیکی زمان حضور ارزیاب ایکوموس (شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها) در ایران و ارزیابی میدانی پرونده پیشنهادی ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان»، علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور میزبان سیدمسعود حسینی شهردار همدان،‌ دیدار و آخرین اقدامات لازم را برای رفع موانع ثبت جهانی پرونده مذکور، بررسی کردند.

دارابی در این دیدار بر اهمیت و ارزش‌های برجسته جهانی پرونده هگمتانه و مرکز تاریخی همدان تأکید و تصریح کرد: محدوده ویژه ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان شامل محوطه باستانی هگمتانه، میدان امام خمینی، آرامگاه بوعلی،‌ مسجد جامع و برخی اماکن مذهبی منسوب به دیگر ادیان ابراهیمی، ظرفیت ویژه‌ای برای قرارگیری این شهر در فهرست میراث جهانی است.

وی تصریح کرد: همدان شاهدی برجسته از تعامل و دوستی پیروان ادیان ابراهیمی در تاریخ و تمدن ایرانی‌ـ‌اسلامی است که این مهم در پرونده ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان مورد توجه قرار گرفته است.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشورتأکید کرد که وزارتخانه متبوعش، اهتمام لازم را برای پیشبرد برنامه‌های ثبت جهانی پرونده هگمتانه در دستور کار دارد و متناسب با سیاست‌های کلان و چشم‌انداز ثبت جهانی آثار در کشور،‌ این اهداف را پیش می‌برد.

در بخش دیگری از این دیدار، شهردار همدان ضمن اعلام آمادگی کامل همه نهادهای اجرایی به ویژه شهردای کلان‌شهر همدان برای رفع موانع، گزارشی از اقدامات یک سال گذشته ارائه کرد. حسینی با اعلام خبر تأسیس شهرداری بافت تاریخی در مرکز تاریخی همدان و مجموعه اقدامات انجام‌گرفته در راستای آماده‌سازی محدوده پیشنهادی ثبت جهانی گفت: همدان آماده میزبانی شایسته از ارزیاب اعزامی ایکوموس جهانی است که در تابستان جاری به کشورمان سفر می‌‌کند.

دراین دیدار، مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی و معصوم علیزاده، مدیرکل میراث فرهنگی همدان حضور داشتند. بر پایه این خبر، کشورمان با ثبت جهانی ۲۶ اثر (۲۴ اثر فرهنگی و ۲ اثر طبیعی) در رتبه نهم قرار دارد. همچنین در حوزه میراث ناملموس جهانی،‌ ایران ۲۱ عنصر ثبت‌شده دارد و در رتبه ششم دنیا قرار گرفته است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1366284

مهمترین اخبار ایران و جهان: