نیوز سیتی!
21 مرداد 1402 - 18:05

هشدار سفیر ایران در جمهوری آذربایجان به کشورهای ساحلی دریای خزر

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در هشداری به کشورهای ساحلی دریای خزر نوشت: بر همه ۵ کشور ساحلی این نگین آبی فرض است تا فارغ از هر ملاحظه‌ای و قبل از وخامت بیشتر چاره‌ای بجویند تا سلامت، امنیت و اقتصاد خود و منطقه را نجات دهند.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، سید عباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در سالروز دریای خزر در پیامی که سفارت ایران از آن به عنوان «پیام هشدار‌آمیز» یاد کرده است، خطاب به کشورهای حاشیه این دریا در پیام رسان "ایکس" نوشت: 21 مرداد روز دریای خزر/مازندران است که دردمندانه با خطر جدی کم شدن آب و فاجعه زیست محیطی در آینده روبه‌روست.

وی تصریح کرد: بر همه 5 کشور ساحلی این نگین آبی فرض است تا فارغ از هر ملاحظه‌ای و قبل از وخامت بیشتر چاره‌ای بجویند تا سلامت، امنیت و اقتصاد خود و منطقه را نجات دهند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران , کشور جمهوری آذربایجان ,

پیشتر نیز حسین دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی ایران طی سخنانی با اشاره به بررسی‌های این سازمان درباره وضعیت دریای خزر، گفت: سازمان فضایی ایران با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، وضعیت سطح آب دریای خزر به‌عنوان بزرگترین دریاچه جهان را بررسی کرده است.

وی افزود: در این بررسی‌ها که شامل بررسی یک بازه زمانی حدوداً 10 ساله است و توسط بخش سنجش از دور سازمان فضایی ایران انجام شده است، بخش‌های مختلف دریای خزر از منظر سطح آب دریا مورد ارزیابی قرار گرفته است.

سخنگوی سازمان فضایی ایران تصریح کرد: این بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش شمالی دریای خزر در سالیان گذشته به‌خصوص دو سال اخیر با کاهش سطح آب و پیشروی خط ساحل که نشئت‌گرفته از کاهش میزان آب بوده، مواجه شده است.

دلیریان ادامه داد: در بخش جنوبی و سواحل کشورمان، فعلاً تغییرات زیادی حاصل نشده که احتمالاً به‌دلیل شیب یا عمق دریا در این بخش است اما روند کاهش سطح آب دریای خزر موضوعی مهم و جدی تلقی می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1438684

مهمترین اخبار ایران و جهان: