نیوز سیتی!
01 مرداد 1402 - 10:37

انتشار اطلاعیه های خودسرانه مصداق بازی با اعتماد سهامداران است

انتشار اطلاعیه تغییر نرخ تسعیر فراورده های ویژه ی نفتی که توسط انجمن صنفی پالایشی در سوم تیرماه منتشر و بعد چند روز تکذیب شد، مصداق بارز بازی با اعتماد سهامداران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رئیس سازمان بورس در گفت و گویی که اخیرا داشت ضمن انتقاد از نحوه ی ابلاغ برخی مصوبات گفت: از یک سو نحوه ابلاغ این مصوبات و از سوی دیگر مصادف شدن آن با اعلام برخی تغییرات در شرایط سودآوری شرکت‌های پالایشی موجب شد، بازار با یک جو روانی منفی روبه‌رو شود و متاسفانه اعتماد سرمایه‌گذاران لطمه دید. 

اگرچه عشقی اشاره ای به برخی اقدامات خودسرانه از جمله انتشار نامه ای از سوی انجمن صنفی پالایشگاهی ها در خصوص تغییر نرخ تسعیر محصولات فراورده های ویژه ی نفتی از 28500 به 38000 تومان نکرد اما مشخصا انتشار همین نامه و تاثیرات آن بر بازار نیز که بعد از چند روز تکذیب شد یکی از مواردی است که به اعتماد سرمایه گذاران لطمه زد.

 نکته ی قابل توجه ای که در این خصوص وجود دارد این است که با این افزایشی که در نرخ تسعیر این محصولات به وجود آمده بود، بهای تمام شده برخی از این فراورده های ویژه نفتی تا 40 درصد نیز رشد کرده بودند. بر این اساس به عنوان مثال قیمت پایه ی لوبکات که حدود 12 هزار تومان برای هر کیلو بود،  به حدود 16500 تومان برای هر کیلو افزایش پیدا کرده بود.

لازم به ذکر است، همانطور که در نمودار زیر مشخص است، به واسطه ی انتشار این نامه در 3 تیرماه توسط انجمن صنفی پالایشگاهی، سهام این صنعت با نوسان مثبت رو برو شدند و بلافاصله پس از تکذیب آن به روند ریزشی خود ادامه دادند. گتنی است بر همین اساس برخی از سهامداران به واسطه ی انتشار خودسرانه همین نامه و تکذیب آن با ضرر های سنگنینی در معاملات خود مواجه شدند.

پالایشگاه‌های ایران , بورس اوراق بهادار تهران ,

انفعال سازمان بورس در قبال چنین اقداماتی تا کی ادامه دارد؟

در چنین وضعیتی که رئیس سازمان بورس همواره از اهمیت اعتماد سرمایه گذاران می گوید انتظار می رود تا سازمان بورس برخورد قاطعانه ای با چنین اطلاعیه هایی که مشخص نیست با چه قصد و غرضی منتشر شده و بعد از چند روز تکذیب می شوند، داشته باشد و این پالس را به بازار سهام صادر کند که تصمیمات خلق الساعه و خودسرانه جایگاهی در این سازمان ندارند.

همچنین گفتنی است همچنان مشخص نیست انجمن صنفی پالایشگاهی با اجازه چه کسی و چگونه به صورت خودسرانه اقدام به انتشار اطلاعیه با تغییر نرخ تسعیر از 28500 به 38500 کرده و چرا تا کنون هیچ توضیحی در این خصوص ارائه نکرده است؟

لازم به ذکر است همانطور که در نمودار بالا مشخص است انتشار همین اطلاعیه باعث شد تا شاخص فرآورده های نفتی در روز انتشار نامه حدود 5 درصد نوسان کند و برخی از سهام این صنعت (همچون صندوق پالایش یکم) نوسانی 10 درصدی را تجربه کنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1394584

مهمترین اخبار ایران و جهان: