نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 13:45

فارس من| تردد قایق‌های شخصی، علت اصلی انتقال سنبل آبی به شنبه بازار روگا

رئیس اداره محیط زیست بندرانزلی با بیان اینکه علل اصلی انتقال سنبل آبی به محدوده شنبه بازار روگا، تردد قایق‌های شخصی می‌باشد، گفت: سنبل آبی معمولا بعد از بارندگی و سیلاب یا با تردد قایق‌ها در مسیر جابجا و شناور می‌شوند و به سمت شنبه بازار روگا هدایت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از فومن، سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس،  سامانه‌ای برای ثبت و پیگیری مطالبات مردمی است که طی سال‌های اخیر راه‌اندازی شده و خادمان رسانه‌ای مردم در آن متعهد شده‌اند تا در سریع‌ترین زمان موضوع ثبت‌شده مردم را پیگیری و به اطلاع آن‌ها برسانند.

اخیراً مطالبه‌ای با عنوان «حمله گیاه مهاجم سنبل آبی به شنبه بازار روگا (پل انزلی)» در سامانه فارس من ثبت شد که در آن مطالبه گر مطرح کرده بود: «مدتی پیش در رسانه‌ها اعلام شد؛ که ۳۵ تن گیاه مهاجم سنبل آبی از تالاب انزلی جمع آوری و در محلی دپو شده است؛ اما هیچگاه محل دپوی این گیاه مهاجم اعلام و رسانه‌ای نشد. از آن‌ جایی که این گیاه به دلیل جذب فلزات به ریشه خود به شدت سمی است و می تواند برای ساکنین محیط پیرامون خود خطراتی همچون بیماری‌های پوستی و سرطان ایجاد کند نوع دپوی این گیاه از اهمیتی جدی برخوردار است.اکنون پس از یک باران تابستانی توده عظیمی از این گیاه به محدوده رودخانه شنبه بازار روگا (پل انزلی) و نزدیک‌ترین حالت به محل زندگی مردم رسیده است. از آن‌جایی که این گیاهان همه از ریشه جدا شده‌اند؛ به نظر می‌رسد همان توده‌ای باشند؛ که پیش‌تر در رسانه‌ها از جمع آوری آن‌ها خبر داده شده بود؛ اما به دلیل دپوی نامناسب همراه با سیلابِ پس از باران، خود را به محدوده شهری رسانده‌اند.سنبل آبی حتی اگر از ریشه جدا شود باز هم به سرعت تکثیر می‌شود. رسیدن این گیاه به رودخانه‌های متصل به محیط شهری نشانه خوبی برای سلامت مردم و اکوسیستم بزرگ تالاب بندرانزلی نیست.»

تردد قایق‌های شخصی، علت اصلی انتقال سنبل آبی به شنبه بازار روگا

سید حسن جعفری رئیس اداره محیط زیست بندرانزلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه امکان بازگشت مجددد سنبل آبی به داخل محیط آبی امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: پاکسازی سنبل آبی به وسیله دستگاه دروگر در منطقه غرب تالاب انزلی انجام شد که بعد از جمع‌آوری سنبل آبی، با قایق و توسط محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست و جوامع محلی در خارج از اکوسیتم آبی انتقال و دپو شد که بعد از چند روز پوسیده شده‌اند و امکان اینکه دوباره سنبل آبی به داخل محیط آبی هدایت شود امکانپذیر نیست. 

وی با بیان اینکه علل اصلی انتقال سنبل آبی به محدوده شنبه بازار روگا، تردد قایق‌های شخصی می‌باشد، گفت: سنبل آبی که در مسیر رودخانه وجود دارد معمولا بعد از بارندگی و سیلاب یا با تردد قایق‌ها در مسیر جابجا و شناور می‌شوند و به سمت شنبه بازار روگا و در نهایت به سمت دریا هدایت می‌شود. 

رئیس محیط زیست بندرانزلی با اشاره به اینکه مجوزهای لازم در خصوص جمع‌آوری سنبل آبی توسط کارگروه حفاظت از اکوسیستم تالاب انزلی اخذ شده، افزود: مجوز لایه‌برداری و جمع‌آوری سنبل آبی مجوز قانونی در آبان ماه ۱۴۰۱ صادر شده که باید توسط نهادهای اجرایی، عملیاتی گردد.

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1433884

مهمترین اخبار ایران و جهان: