نیوز سیتی!
13 مرداد 1402 - 13:26

توسعه و ترویج فرهنگ مهارت آموزی ریشه بیکاری را می خشکاند

مدیرکل فنی و حرفه ای کردستان گفت: تو سعه و ترویج فرهنگ مهارت آموزی ریشه بیکاری را در جامعه می خشکاند.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج،فردین وکیلی ظهر امروز در سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه این هفته در مسجد جامع سنندج اظهار کرد: تلاش و کار و حرکت به این سمت در بیش از 400 آیه قرآن مورد تاکید قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: تمام انبیا و اولیای الهی در کنار دعوت انسان ها به راه راست پیشه ای داشته و از محل کار و تلاش امرار معاش می کرده و این نشان از اهمیت جایگاه کار و تلاش در ادیان الهی است.

مدیرکل فنی و حرفه ای کردستان افزود: دنیای امروز دنیای متفاوت است و در چنین عصری هر کدام از ما باید در حیطه کاری خود تخصص و توانایی داشته باشیم.

وکیلی با بیان اینکه در گذشته متاسفانه موضوع مدرک گرایی به یک فرهنگ عامه تبدیل شده بود، گفت: همین مدرک گرایی موجب شد که تعداد زیادی از جوانان ما بدون توجه به نیاز بازار کار ادامه تحصیل داده ولی نبود مهارت مانع از جذب آنها در بازار کار شد.

وی اضافه کرد: مهمترین نیاز امروز جامعه ما کسب مهارت و مهارت آموزی با توجه به نیاز بازار است این کار موجب می شود افراد به اسانی جذب بازار کار شوند و درنتیجه مشکل بیکاری حل شود.

به گفته وی، امروز کم نیستند افرادی که به عنوان کارآفرینان در سطح استان تلاش و بستر را برای اشتغالزایی خود و دیگران فراهم کرده اند.

مدیرکل فنی و حرفه ای کردستان به ظرفیت استان در حوزه مهارت آموزی هم گریزی زد و گفت: در حال حاضر 16 مرکز چارت دار فنی و حرفه ای  در استان فعال است و زمینه را برای آموزش رایگان اقشار مردم فراهم کرده است.

وکیلی اذعان کرد: کارگاه های مجهز فنی و حرفه ای در رشته های مهارتی متنوع در سطح استان فعال است که سرمایه همین مردم بوده و در راستای توانمندسازی آنان تلاش می کند.

وی اضافه کرد: در استان کردستان به واسطه وجود مربیان توانمند و مطرح بستر آموزش افراد توانمند فراهم است که در عرصه های ملی و بین المللی موفق به کسب رتبه های برتر شده اند.

وی با بیان اینکه مهارت آموزی مهمترین اصل در رفع مشکل بیکاری و ایجاد توانمندسازی در هر جامعه ای دارد، گفت: نیروهای جوان با کسب مهارت های لازم با توجه به نیاز بازار می توانند زمینه اشتغال و کسب درآمد پایدار را برای خود فراهم سازند.

مدیرکل فنی و حرفه ای کردستان اضافه کرد: در تابستان امسال طرح تابستانه مهارت در استان اجرا شد که به صورت رایگان افراد علاقمند در دوره های آموزشی آن شرکت کرده و مهارتی را کسب کرده اند.

وکیلی پدیده بیکاری را یکی از مشکلات مهم در هر جامعه نام برد و گفت: رسالت سازمان فنی و حرفه ای توانمندسازی افراد با حرفه آموزی و مهارت آموزی است و در این راستا تمام ظرفیت ها را به کار گرفته ایم.

رفع مشکل بیکاری نیاز به عزم همگانی دارد

وی اضافه کرد: هر کس در حد توان در حوزه اشتغالزایی و رفع مشکل بیکاری وظیفه مند بوده و نباید تنها منتظر دولت باشیم.

مدیرکل فنی و حرفه ای کردستان افزود: این توانایی و ظرفیت در سازمان فنی و حرفه ای استان وجود دارد که تمام جوانان جویای مهارت را در رشته های مختلف با توجه به نیاز بازار آموزش دهد و در این راستا از بهترین و پیشرفته ترین امکانات و تجهیزات بهره مند هستیم.

وکیلی خاطرنشان کرد: پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به جوانان منوط به داشتن یک مهارت است جوانان مستعد استان با کسب مهارت می توانند از این تسهیلات اشتغالزایی بهره مند شود.

وی با بیان اینکه سهم فنی و حرفه ای استان از تسهیلات اشتغال در سال گذشته 32 میلیارد تومان بود که 31 میلیارد تومان آن جذب شده است،گفت: پرداخت این تسهیلات ارزان قیمت زمینه اشتغال پایدار برای جوانان این استان را در حرفه های مختلف فراهم کرده است.

مدیرکل فنی و حرفه ای کردستان با تاکید براینکه مدرک فنی و حرفه ای در 128 کشور قابل قبول است، گفت: بیش از هر زمانی نیازمند توسعه و ترویج فرهنگ حرکت به سمت مهارت آموزی هستیم در این راستا باید از ظرفیت های مختلف به نحو احسن استفاده شود.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1425440

مهمترین اخبار ایران و جهان: