نیوز سیتی!
09 مرداد 1402 - 10:50

مسکو: اگر ناتو دشمنی را کنار نگذارد، تسلیحات اتمی روسیه در بلاروس می‌ماند

یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه روسیه هشدار داد تا زمانیکه ناتو و ایالات متحده سیاست تضعیف روسیه را کنار نگذارند، تسلیحات اتمی تاکتیکی مسکو در بلاروس باقی خواهد ماند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در اواسط ماه ژوئن (ماه گذشته میلادی) تصریح کرد که مسکو اولین بخش از زرادخانه‌های اتمی خود را به بلاروس منتقل کرده است و تا پایان سال جاری میلادی، انتقال تسلیحات اتمی تاکتیکی به بلاروس را تکمیل خواهد کرد.

«الکسی پولیشچوک» رئیس دپارتمان دوم کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گفت، خروج فرضی تسلیحات اتمی تاکتیکی روسیه از بلاروس تنها زمانی رخ خواهد داد که ایالات متحده و ناتو سیاست تضعیف روسیه و بلاروس را رها کنند؛ مفهومش این است که تمامی تسلیحات اتمی آمریکا به قلمرو ایالات متحده منتقل و زیرساخت‌های آن در اروپا، امحا شود.

این دیپلمات روس در این خصوص گفت: «تمایل دارم هرچه سریع‌تر بیان کنم که استقرار تسلیحات اتمی تاکتیکی روسیه در قلمرو بلاروس، پاسخ به سال‌ها سیاست ثبات‌زدای اتمی ناتو و واشنگتن و همچنین تغییرات اساسی بوده که در مناطق کلیدی از امنیت اروپا رخ داده است».

پولیشچوک تأکید کرد که استقرار تسلیحات اتمی تاکتیکی رویه در بلاروس یک اقدام اجباری برای مهار بوده که با هدف تضمین امنیت بلاروس طراحی شده است که یک فضای دفاعی مشترک با روسیه دارد.

در ماه ژوئن، پوتین تصریح کرد که مسکو اولین بخش از کلاهک‌های اتمی خود را به بلاروس منتقل کرده است و تا پایان سال، وظیفه انتقال تسلیحات اتمی تاکتیکی را کامل می‌کند. رئیس‌جمهور روسیه همچنین تصریح کرد که استقرار این تسلیحات، عنصر بازدارندگی و سیگنالی برای کسانی است که در فکر تحمیل شکست راهبردی به روسیه هستند.

«نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه اخیراً گفته بود که تهدیدات علیه روسیه از سوی ائتلاف نظامی غربی ناتو تحت رهبری آمریکا در حال افزایش است (جزئیات بیشتر).

از اواخر سال گذشته، تمرینات نظامی مشترک و سفرهای مقامات ارشد روسیه به بلاروس این گمانه‌زنی را ایجاد کرد که بلاروس ممکن است رسماً به کارزار نظامی روسیه علیه اوکراین بپیوندد. با این حال، لوکاشنکو مرتباً چنین قصدی را رد کرده اما گفته بلاروس به هر گونه حمله به خاکش یا تلاش برای ایجاد ناآرامی در آن پاسخ خواهد داد. 

پایان پیام/ص

منبع: فارس
شناسه خبر: 1419440

مهمترین اخبار ایران و جهان: