نیوز سیتی!
10 اسفند 1401 - 13:32

۱۳ هزار دانشجو در دانشگاه بیرجند تحصیل می کنند

بیرجند- رئیس دانشگاه بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۳ هزار و ۳۰۰ دانشجو، پنج هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی و ۵۸۰ دانشجوی بین‌الملل در دانشگاه بیرجند تحصیل می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد لامعی صبح چهارشنبه در همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران بیان کرد: بعضی از پژوهشگران سابقه تاریخ مکتوب این دیار را به حدود پنج تا شش هزار سال قبل می‌دانند.

وی با بیان اینکه در این سرزمین کویری بزرگانی چون ابن حسام خوسفی و عبدالعلی بیرجندی پرورش یافته‌اند، افزود: در دوره معاصر هم اندیشمندانی مانند خاندان گازاری ها، آیتی ها و عبادی‌ها راه گذشتگان خود را در عرصه علم و دانش ادامه داده‌اند.

لامعی بیان کرد: بزرگانی جون پروفسور گنجی، شکوهی، معتمد نژاد و غیره از سرآمدان علوم مختلف هستند که زینت بخش این دیار بوده‌اند.

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه مرکز آموزش عالی بیرجند قبل از انقلاب راه اندازی شد، گفت: مدرسه شوکتیه بیرجند سومین مدرسه در ایران است که به سبک نوین در این سرزمین راه اندازی شد.

لامعی با بیان اینکه مرکز آموزش عالی بیرجند با ۱۲۰ دانشجو در رشته‌های ریاضی، شیمی و فیزیک راه اندازی شد، ادامه داد: از آن جایی که تکامل آن در دوران انقلاب بوده است، می‌توان از دانشگاه بیرجند به عنوان مولود انقلاب یاد کرد.

به گفته وی، در دانشگاه بیرجند که در آستانه ۵۰ سالگی است ۱۳ هزار و ۳۰۰ دانشجو، پنج هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی، ۳۵۲ عضو هیئت علمی و ۵۸۰ دانشجوی بین‌الملل در ۴۸ گروه آموزشی در ۱۹۸ رشته و گرایش تحصیل و به پژوهش مشغول هستند.

رئیس دانشگاه بیرجند تاکید کرد: بدون شک گویش‌ها و لهجه‌های مختلف مکمل درخت تنومند زبان فارسی هستند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1066140

مهمترین اخبار ایران و جهان: