نیوز سیتی!
18 اسفند 1401 - 22:35

78روستا در نیشابور با تنش آبی مواجه هستند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب نیشابور گفت: در ۷۸ روستا با تنش آبی روبرو هستیم که بیشتر این روستاها از بخش مرکزی و سرولایت هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از نیشابور، جعفر تمیز در نشست خبری که امشب در سالن جلسات شرکت آب و فاضلاب نیشابور برگزار شد، با بیان اینکه سالانه ۱۳میلیارد مترمکعب در شبکه آب نیشابور به هدر می‌رود، اظهار کرد: در حال حاضر ۴۵درصد شبکه آب این شهرستان فرسوده است به همین خاطر میزان هدررفت در این شبکه بیش از ۳۵درصد است.

وی تصریح کرد: سالانه نیازمند اصلاح و توسعه ۱۰۰ کیلومتر شبکه هستیم و طی یک سال گذشته بالغ بر ۷۰کیلومتر از شبکه اصلاح شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب نیشابور افزود:در تابستان پیش رو در ۷۸ روستا با تنش آبی روبرو هستیم که بیشتر این روستاها از بخش مرکزی و سرولایت هستند.

۷۰درصد مشترکان نیشابور از پمپ آب استفاده می‌کنند

تمیز گفت: یکی از مشکلات جدی در مدیریت فشار شبکه آب شرب نیشابور استفاده حدود ۷۰درصد مشترکان از پمپ‌ آب است که این پمپ‌ها هم برای شبکه و هم برای مشترک آسیب‌زا است‌.

وی ادامه داد: با تعدادی از سازندگان برای تولید مخازنی با حجم ۲۰۰ تا ۳۰۰لیتر مذاکره شده تا مشترکان به جای پمپ از این‌مخازن استفاده کنند و طی ۴ سال آینده باید این وضعیت ساماندهی شود.

میزان آب زیرزمینی نیشابور بحرانی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب نیشابور عنوان کرد: ۸ درصد از منابع آبی در بخش شرب مصرف می‌شود و سالانه حدود ۶۰درصد از مخزن آبی نیشابور به صورت آب مجازی از نیشابور خارج می‌شود.

تمیز با اشاره به اینکه طی ۲ سال گذشته ۶حلقه چاه احداث و ۱۱حلقه چاه تجهیز شده است، افزود: سال آینده برای کاهش تنش آبی ۱۵ تا ۲۰حلقه چاه باید احداث شود و برای هر چاه به نسبت عمق آن ۷ تا ۹میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی ادامه داد: این در حالی است که امروز عمق چاه‌های آب نیشابور از ۱۴۰ به ۳۰۰متر رسیده است. البته با آغاز بهره‌برداری از این چاه‌ها با دِبی هرکدام ۲۰لیتر بر ثانیه میزان تنش آبی در سال آینده ۱۰درصد کاهش می‌یابد.

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1083940

مهمترین اخبار ایران و جهان: