نیوز سیتی!
30 بهمن 1401 - 14:07

دامپزشکی خوزستان آماده مقابله با بیماری تب برفکی است

اهواز - معاون سلامت دامپزشکی استان خوزستان از آمادگی ادارات دامپزشکی مرزی خوزستان برای مقابله با بیماری تب برفکی SAT-۲ خبر داد.

رضا اسدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در راستای آمادگی ادارات دامپزشکی مستقر در نوار مرزی با کشور عراق، رزمایش دور میزی با عنوان بیماری تب SAT-۲ با حضور معاون سلامت و رؤسای دفاتر تخصصی دامپزشکی استان به صورت وبیناری برگزار شد و این ادارات هم اکنون آماده مقابله با این بیماری هستند.

معاون سلامت دامپزشکی استان با اشاره به اهمیت کنترل بیماری تب برفکی در سطح ملی و استانی گفت: استان خوزستان با دارا بودن ۶۵۰ کیلومتر مرز آبی خاکی با کشور عراق و وجود دامداری‌های سنتی در مناطق مرزی استان احتمال ورود برخی بیماری‌های دامی به آن وجود دارد.

اسدی با اشاره به کنترل بیماری در زمان ورود به کشور گفت: در صورت بروز رخ داد بیماری باید پروتکل‌های مربوطه که از طرف دفتر تخصصی بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی استان ارسال می‌شود، به طور کامل اجرا شود.

وی، مهم‌ترین پروتکل مقابله با بیماری را کنترل شدید همراه با نظارت بهداشتی در حمل و نقل دام، ضدعفونی و تقویت امنیت زیستی در واحدهای دامی دانست و افزود: با توجه به اینکه استرین های مختلف تب برفکی نمی‌تواند بر همدیگر همپوشانی داشته باشند؛ بنابراین در صورت گزارش بیماری با استرین جدید، استفاده از واکسن فعلی نمی‌تواند در جلوگیری از بیماری مؤثر باشد و می‌بایست عبور مرور تمام افراد از جمله واکسیناتورها، دامپزشکان، کارشناسان دولتی و واسطه‌های خرید با رعایت دقیق و تشدیدی امنیت زیستی انجام شود و فرد مراجعه کننده تا سه روز حق ورود به سایر مراکز پرورش دام، کلینیک‌های دامپزشکی و سایر مناطقی که خطر انتقال ویروس وجود دارد وارد بشود.

اسدی اضافه کرد: در صورت گزارش از کشورهای همسایه باید ایجاد قرنطینه در شهرستان‌های خط مرزی و عدم اجازه ورود هر گونه دام به کشور صورت پذیرد و جابجایی دام (با شعاع ۵۰ کیلومتری از کانون) از استان‌های همجوار با استان درگیر بیماری نیز به مدت ۲۱ روز تا ارزیابی مجدد ممنوع خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1044440

مهمترین اخبار ایران و جهان: