نیوز سیتی!
04 اسفند 1401 - 20:14

ثبت ۱۰ اثر منقول یزد در فهرست آثار ملی کشور

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: در کمیته ثبت آثار منقول وزارتخانه، ثبت ۱۰ اثر منقول تاریخی استان در فهرست آثار ملی کشور به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی میراث فرهنگی، عبدالمجید شاکری شمسی، اظهار کرد: این ۱۰ اثر شامل قرآن مجید به خط مرحوم علیرضا ابن حاج محمدجعفر خوشنویس، تنگ و ترش بالا (آب‌میوه‌گیری مسی)، وقف نامه رباط آقا محمدابراهیم لاری و کتیبه کاشی بازار باغ گندم است

وی افزود: سنگ‌نوشته وقف نامه آب‌انبار دو راه شهرستان اردکان، سنگ‌قبر شیخ ابراهیم بن‌محمد هفتادری و دو فرمان از ناصرالدین‌شاه و مظفرالدین شاه قاجار از دیگر آثار ثبت شده است.

معاون میراثی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: با ثبت آثار فرهنگی و تاریخی و معرفی هر چه‌بهتر آن‌ها، گام‌های ارزنده‌ای در راستای حفظ و احیای این مواریث ارزشمند برداشته می‌شود.

شاکری تصریح کرد: استان یزد دارای ۶ اثر ثبت‌شده در فهرست جهانی یونسکو است و تاکنون ۱۹۶۴ اثر فرهنگی و تاریخی آن در چهار حوزه طبیعی، منقول، غیرمنقول و ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۱۷۰۵ اثر در حوزه غیرمنقول، ۶۹ اثر در حوزه منقول، ۱۳۶ اثر در حوزه ناملموس و ۵۴ اثر در حوزه طبیعی بوده است.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1053184

مهمترین اخبار ایران و جهان: