نیوز سیتی!
11 اسفند 1401 - 12:45

هنر خنثی و بی تفاوت نسبت به پیرامون نیست

مشهد ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: هنر ایرانی اسلامی رشد دهنده و تعالی دهنده است، در واقع هنر خنثی و بی‌تفاوت نسبت به پیرامونش نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسین‌زاده در آئین اختتامیه جشنواره‌های فجر شهرستان طرقبه و شاندیز اظهار کرد: هنر ایرانی اسلامی، هنر تعالی‌بخش و رشد دهنده‌ای است که به پیروانش بی‌تفاوت نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در بررسی دگرگونی‌های هنر ایرانی اسلامی بیان کرد: سال‌های سختی در خلال قرن‌ها بر ایران گذشته و رخدادهای تاریخی بسیاری، آثار و مظاهر هنری را به نابودی کشانده است اما هنر ایرانی با عشق به اهل بیت و آمیختگی به معرفت پروردگار، از دل تهدید و غارت‌ها همچون ققنوس به پا خواست و آثار تمدنی بسیاری را به جا گذاشت.

وی در ادامه به اثرگذاری هنر ایرانی بر سایر روندهای فرهنگی متعامل با ایرانیان اشاره کرد و گفت: هنر ایرانیان این بود که نوادگان غارتگران را به کیش خود دعوت کردند و حاصل این تعامل، خلق آثاری متأثر از همراهی و اثربخشی ایرانیان بود که نمونه‌اش در مسجد گوهرشادچشم را می‌نوازد.

حسین زاده در ادامه به چندبعدی بودن و زایش هنر ایرانی اسلامی اشاره کرد و افزود: این هنر تک وجهی نیست. اگر فردوسی حماسه گفت، هنرمندانی آن را به نمایش گذاشتند و نقالی را آفریدند. سپس هنرمندان تصویرگر، نقاشی را به آن افزودند و پرده‌خوانی را خلق کردند. آنگاه با مرام پهلوانی ترکیبش کردند و ضرب زورخانه بر آن افزودند. شعرها، خط بر در و دیوار مساجد و حسینیه هاشد. شخصیت‌ها و مفاهیم بر قالب هنرهای تجسمی نشست و آن را به جامعیت رساند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی سپس نگاهی به بحران معنایی در هنر جهان انداخت و عنوان کرد: امروز برخی آثار به نام هنر، از ذات هنر دور شده، انسان را از انسانیت خود دور کرده و کوچک و مبتذل می‌کنند. آنچه هنر ایرانی اسلامی را از این بحران محفوظ داشته، عشق به اهل بیت (ع) و معرفت پروردگار است که درآمیخته با روح هنرمند است و این‌گونه است که این هنر رشد و تعالی به بار می‌آورد و ارزش‌های اخلاقی و انسانی را پرورش می‌دهد.

وی به ذکر نمونه‌هایی از این درآمیختگی در آثار هنرمندان ایرانی پرداخت و ادامه داد: از مناجات‌خوان و مرشدخوان تا قلم نویسندگان و دوربین سینماگران، با روح توحید و مرام امیرالمومنین (ع) عجین شده است تا حتی هنرهای نوینی مثل سینما که وارد شد، سبک دیگری از آن حاصل و از این جهان‌بینی بر روی پرده‌های این هنر نشاند و هنر ایران را پرچم‌دار و رونق‌دهنده و اثرگذار نگاه داشت.

حسین‌زاده سپس در سپاس از مؤسسان انجمن خوشنویسان و هنرمندان طرقبه شاندیز گفت: کوششی که برای این کار شد، بهانه‌ی مغتنمی است تا به زانوی ادب بر شما عزت بگذاریم و قدر بدانیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پایان به هنرجویان و آغازگران این راه توصیه کرد: آنچه که ما میراث‌دار آنیم گنجینه گرانبهایی است که روح را جلا می‌دهد.توصیه کنیم جوان‌ها که فرهنگ غنی را سینه به سینه و شاگردی به ودیعه بگیرند. عشق به اهل بیت و معرفت به پروردگار را بگیرند تا این هنر متعهد جریان ساز شود. ما قطعاً ۱۰۰ سال بعد نیستیم ولی هنرمند خواهد ماند با اثرش و این خاصیت هنر است. از خدا می‌خواهیم آنچه به ما در وادی هنر، تخصص و علاقه داده در مسیر او صرف و اثری خلق کنیم که آیندگان به واسطه آن به راه نیکی هدایت شوند.

خداوند بزرگترین هنر آفرین عالم هستی است

در ادامه همچنین حجت الاسلام و المسلمین ایزدی، امام جمعه شهرستان طرقبه اظهار کرد: خداوند بزرگترین هنر آفرین عالم هستی است، هنر متعلق به خداوند است و آن را به بندگانش عطا می‌کند امروزه آثار هنری در کشورمان از انسان‌هایی است که خداوند به آنها عنایت دارد الحمدلله ما در ایران اسلامی در ابعاد مختلف و گوناگون هنرمندان زیادی داریم.

امام جمعه شهرستان طرقبه افزود: هنگامی که به کتاب آفرینش نگاه می‌کنیم می‌بینیم که همه چیز روی حساب و کتاب برنامه و اندازه است در عالم تکوین آسمان زمین و هر آنچه را که انسان می بیند اولین نماد هنری خداوند قرآن است که نازل شده بر پیامبر اکرم است قرآن که در آن عصری که عرب‌ها همه با فصاحت و بلاغت هنر کلام هستند می‌گوید اگر می‌توانید مانند آن بیاورید اگر راستگو و درستکار هستید به تعبیری یعنی نمی‌توانید و در جای دیگر می‌فرماید اگر تمام امکانات خود را به کار بگیرید باز هم نمی‌توانید و در جای دیگر می‌فرماید هرگز نخواهد توانست.

وی گفت: از آنجایی که خداوند بزرگترین هنرمند و هنر آفرین است و انسان نیز خلیفه و جانشین اوست به موجب این، هنر باید در انسان نیز تجلی پیدا کند انسان کامل هم پیامبر اکرم و امیرالمومنین علیه السلام هستند که خطبه‌های طولانی بخواند و از یک الف و یا یک نقطه استفاده نکند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1067884

مهمترین اخبار ایران و جهان: