نیوز سیتی!
24 خرداد 1401 - 19:43

افزایش نگران‌کننده آسیب‌های اجتماعی/ خواسته قوه قضاییه شناسایی بازماندگان از تحصیل است

تهران - ایرنا - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به افزایش نگران‌کننده آسیب‌های اجتماعی گفت: ترک تحصیل به‌ویژه در مناطق محروم یکی از زمینه‌های افزایش آسیب‌های اجتماعی است، بنابراین شناسایی بازماندگان از تحصیل و بازگرداندن آن‌ها به مدرسه از خواسته‌های قوه قضاییه است. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، اصغر جهانگیر در نشست توسعه همکاری وزارت آموزش و پرورش با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در ساختمان شهید رجایی این وزارتخانه اظهارداشت: رصد علل ترک تحصیل دانش‌آموزان موضوع بسیار مهمی است که آموزش و پرورش باید آن را پیگیری کند و با همکاری دو دستگاه در قالب تفاهم‌نامه باید به موضوع بازماندگان از تحصیل پرداخته شود. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه افزایش تحصیلات افراد جامعه به کاهش جرائم و تخلفات منجر می‌شود، افزود: هر چه سطح تحصیلات افراد بیشتر باشد آمار جرم کمتر است و این نشان از نقش موثر تحصیلات در کاهش جرم است. وی با اشاره به افزایش میزان استفاده از مواد مخدر گفت: بیش از سه هزار نوع مواد مخدر صنعتی در دسترس جامعه قرار دارد. وی با اشاره به افزایش میزان استفاده از مواد مخدر گفت: بیش از سه هزار نوع مواد مخدر صنعتی در دسترس جامعه قرار دارد.آسیب‌های فضای مجازی در روستاها بیشتر است آسیب‌های فضای مجازی در روستاها بیشتر استآسیب‌های فضای مجازی در روستاها بیشتر استجهانگیر با اشاره به سایر عواملی که در افزایش آسیب‌های اجتماعی موثر هستند، اظهار داشت: فاصله طبقاتی در جامعه زمینه ایجاد خشونت و دیگر آسیب‌های اجتماعی را در بین دانش‌آموزان ایجاد می‌کند. همچنین فضای مجازی یکی از زمینه‌های بروز و افزایش آسیب‌های اجتماعی شده است و بیشتر کشورهای دنیا فضای مجازی را مدیریت می‌کنند و در حالی‌که ۸۵ میلیون نفر جمعیت داریم اما بیش از ۱۳۰ میلیون خط تلفن همراه فعال است. وی با اشاره به دسترسی خوب به اینترنت اضافه کرد: ضریب نفوذ اینترنت حتی در مدارس روستایی نسبت به میانگین جهانی بالاتر است اما آموزش‌های لازم در خصوص نحوه به‌کارگیری اینترنت ارائه نشده است. آسیب‌های ناشی از فضای مجازی در روستاها بیشتر است و این نشان از ضعف در نحوه استفاده از فضای مجازی است. آسیب‌های ناشی از فضای مجازی در روستاها بیشتر است و این نشان از ضعف در نحوه استفاده از فضای مجازی است.وی ادامه داد: ارائه مهارت‌های اجتماعی در مدارس باید با هدف افزایش امید به زندگی انجام شود بنابراین اصالت با آموزش و پرورش است نه آموزش عالی، لذا نظام تعلیم و تربیت می‌تواند مهارت‌های لازمه را در سنین مختلف کودکی و نوجوانی ارائه کند. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: معتمدترین گروه شغلی در جامعه شغل معلمی است، باید قدر این اعتماد را دانست و به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی به آن توجه کرد؛ باید به معلمان توجه داشت تا لطمه‌ای متوجه اعتماد جامعه ‌به فرهنگیان نشود. امیدواریم روزبه‌روز شاهد توسعه، تقویت و رشد ارزش‌های اسلامی در جامعه و به‌ویژه در مدارس، باشیم. سرمایه‌گذاری قوه قضاییه در آموزش و پرورش می‌تواند باعث کاهش جرم در سال‌های آینده شود سرمایه‌گذاری قوه قضاییه در آموزش و پرورش می‌تواند باعث کاهش جرم در سال‌های آینده شودسرمایه‌گذاری قوه قضاییه در آموزش و پرورش می‌تواند باعث کاهش جرم در سال‌های آینده شودوزیر آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: تمرکز قوه قضاییه بر نظام تعلیم و تربیت بسیار با اهمیت و اثرگذار است و این قوه با سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش، می‌تواند باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی و جرم در سال‌های آینده شود. زمینه‌های همکاری آموزش و پرورش با قوه قضائیه همواره وجود داشته و در سال‌های اخیر با وجود سامانه نماد، این موضوع جدی‌تر شده است. یوسف نوری افزود: به دلیل حساسیت‌های آموزش و پرورش نسبت به آسیب‌های اجتماعی و حذف عوامل آسیب‌زا، زمینه همکاری نظام تعلیم و تربیت با قوه قضاییه وجود داشته است. نوری بر تلاش‌های جدی‌تر برای همکاری‌های بیشتر با قوه قضاییه تاکید کرد و اظهار داشت: برخی تصمیم‌ها، از جمله تعطیلی مدارس در ۲ سال گذشته و ورود مدیریت نشده و بدون پیوست فرهنگی دانش‌آموزان به فضای مجازی مشکلاتی را ایجاد کرده است. نوری بر تلاش‌های جدی‌تر برای همکاری‌های بیشتر با قوه قضاییه تاکید کرد و اظهار داشت: برخی تصمیم‌ها، از جمله تعطیلی مدارس در ۲ سال گذشته و ورود مدیریت نشده و بدون پیوست فرهنگی دانش‌آموزان به فضای مجازی مشکلاتی را ایجاد کرده است.وی ادامه داد: با توجه به این‌که آموزش و پرورش می‌تواند زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را ایجاد کند و در این راستا برنامه‌ریزی داشته باشد، در راستای همکاری‌های دوجانبه، وجود برنامه‌های منسجمی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از سوی قوه قضاییه و آموزش و پرورش ضروری است. وی ادامه داد: کتاب درسی یک بخش از محتوای آموزشی است که در اختیار دانش‌آموزان قرار دارد، اما عوامل دیگر مانند؛ خانواده، معلم، دوستان و جامعه در نهادینه شدن یک موضوع و یا یک فرهنگ موثر هستند، بنابراین صرف قرار دادن یک موضوع در محتوای درسی، نباید این انتظار را داشت تا آن مشکل به‌طور کامل حل شود. دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی محافظت شوند دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی محافظت شونددانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی محافظت شوندعضو کابینه دولت مردمی اظهار داشت: باید شرایط تربیتی و پرورشی در مدارس را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی محافظت شوند و حتی در امر پیشگیری از آسیب‌ها، دانش‌آموزان نقش یاور و کمک‌کننده داشته باشند، چراکه دانش‌آموزان بی‌دفاع‌ترین فرد در برابر آسیب‌های اجتماعی هستند. نوری بر قطع ریشه ورود موادمخدر به جامعه تاکید کرد و افزود: دسترسی به موادمخدر در جامعه و به خصوص افراد زیر سن قانونی باید سخت باشد، بنابراین این موضوع نیاز به توجه بیشتر از سوی قوه قضاییه دارد. وی با اشاره به تلاش آموزش و پرورش در بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل به مدرسه، ادامه داد: تلاش خواهیم کرد تا با افزایش مدارس شبانه‌روزی، زمینه‌های ترک تحصیل در میان دانش آموزان را کاهش دهیم. وی با اشاره به تلاش آموزش و پرورش در بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل به مدرسه، ادامه داد: تلاش خواهیم کرد تا با افزایش مدارس شبانه‌روزی، زمینه‌های ترک تحصیل در میان دانش آموزان را کاهش دهیم.وزیر آموزش و پرورش بر به‌کارگیری روش‌های نوین و ارائه آموزش‌های مؤثر در خصوص پیشگیری و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی تأکید و تصریح کرد: امیدواریم تفاهم‌نامه همکاری بین دو دستگاه منعقد شود و با توجه به اهمیت این موضوع از سوی قوه قضائیه تسریع شود.
منبع: ایرنا
شناسه خبر: 383584

مهمترین اخبار ایران و جهان: