نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 08:57

صدور حکم حبس برای استفاده از فلزیاب در شیروان

مسئول حقوقی و املاک اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی از صدور شش ماه حبس تعزیری برای استفاده از دستگاه فلزیاب بدون مجوز و ضبط دستگاه مکشوفه در شهرستان شیروان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، صبح امروز ملک‌حسین قویدل چوکانلو، مسئول حقوقی و املاک اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی از صدور شش ماه حبس تعزیری برای استفاده از دستگاه فلزیاب بدون مجوز و ضبط دستگاه مکشوفه در شهرستان شیروان خبر داد.

وی با بیان اینکه در این‌ رابطه ۲ متهم دستگیر شدند، گفت: این تخلف در دادگاه عمومی بخش سرحد شهرستان شیروان مورد رسیدگی قرار گرفت و متهمان به شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

مسئول حقوقی و املاک اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی افزود: کشف جرم و دستگیری مجرمان، تشکیل پرونده و معرفی به مراجع قضایی به‌منظور رسیدگی و اجرای حکم ازجمله اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع جرائم علیه میراث‌فرهنگی و صیانت از اماکن، تجهیزات و اموال منقول و غیرمنقول است.

وی تصریح کرد: طبق ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به‌دست‌آوردن اموال تاریخی فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع وزارت و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

قویدل ادامه داد: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد، علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

پایان پیام/س

منبع: فارس
شناسه خبر: 1304840

مهمترین اخبار ایران و جهان: