نیوز سیتی!
30 خرداد 1402 - 07:07

نصب المان میدان کربلا در مریانج از اوایل تیرماه

شهردار مریانج از نصب اِلمان جدید میدان کربلا در شهر مریانج خبر داد و گفت: این شهر هر ساله در ایام محرم و صفر میزبان میلیون‌ها نفر از اقصی‌نقاط کشور است.

مسعود علیمحمدی با اشاره به لزوم توجه به اهمیت دادن به اِلمان‌های شهری، اظهار کرد: اِلمان یا یادمان‌های شهری نقش مهمی در فرایند شکل‌گیری، تغییر و بازتولید هویت شهری دارند.

وی ادامه داد: در شرایط امروزی که هویت شهرها با شتاب زیادی دستخوش تغییرات است، جایگاه اِلمان‌های شهری به عنوان عناصر هویت بخش شهر دوچندان است.

شهردار مریانج بیان کرد: شهرهای ایرانی در گذشته از استقلال، شخصیت و هویت ویژه‌ای برخوردار بوده، در حالی که در شرایط کنونی به سمت کمرنگ شدن هویت خود حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به تعویض اِلمان میدان کربلا در شهر مریانج، افزود: با نظر مساعد دوره‌های پنجم و ششم شورای شهر، روی اِلمان‌های سطح شهر بسیار کار شد که در نهایت دو میدان مهم شهر روی اِلمان‌های آنها برنامه‌ریزی و چند طرح آماده و در نهایت عملیات اجرایی آنها در دستور کار قرار گرفت.

علیمحمدی ادامه داد: در ابتدای این امر، در میدان کربلا شهر مریانج که دروازه غربی شهر همدان نیز است، عملیات بهسازی خود میدان آغاز شد که با پیشرفت ۹۸ درصدی همراه است و سعی بر این شد فضاسازی خود میدان با استفاده از اشکال هندسی برگرفته از معماری اسلامی و ایرانی به مرحله اجرا رسید.

شهردار مریانج بیان کرد: در حال حاضر گلکاری و کاشت درختچه های میدان انجام شده است و اِلمان قبل میدان نیز به طور کامل جمع آوری شده است.

وی گفت: در گام عملیان فنداسیون ریزی و صفحه‌گذاری به منظور نصب اِلمان جدید آغاز خواهد شد، اِلمانی که نمادی از نام این آن یعنی کربلا است.

علیمحمدی تصریح کرد: طرح اصلی این اِلمان برگرفته از قسمت بالایی گنبد مطهر امام حسین(ع) است که ارتفاع آن به ۲۷ متر خواهد رسید و از طراحی بسیار زیبایی برخوردار است.

وی یادآور شد: در طراحی این اِلمان از روش محاسباتی الگوریتم و روش ماتریس استفاده شده و بالغ بر میلیون‎ها معادلات ریاضی حل شده است تا این طرح شکل گرفته است.

شهردار مریانج گفت: مراحل ساخت این اِلمان در کارگاهی طی یک سال گذشته در حال انجام است و پیش بینی می‎شود که از ابتدای تیرماه تا پایان مهر سال جلری عملیات نصب و کاشی‌کاری آن به طور کامل انجام می‌شود.

وی افزود: در مرحله ساخت حساسیت زیادی وجود دارد، زیرا اگر در ساخت هر قسمت پازل گونه این طرح، یک میلی‏متر اختلاف ایجاد شود، قطعاً در ارتفاع بالا، حتی به یک متر خطا هم خواهد رسید.

علیمحمدی خاطرنشان کرد: با اتمام این عملیات در میدان کربلا و رونمایی از اِلمان آن، شاهد یک میدان بسیار زیبا با هویت‌بخشی بسیار خاص و جالب خواهیم بود که قطعاً به عنوان یکی از بهترین اِلمان‎های منطقه و حتی کشور خواهد شد.

انتهای پیام/89042/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1296884

مهمترین اخبار ایران و جهان: