نیوز سیتی!
01 تیر 1402 - 08:50

ایران رتبه نخست توسعه شبکه کتابخانه‌‌ای در جهان اسلام

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: ایران از نظر توسعه شبکه کتابخانه‌ای در منطقه و جهان اسلام، اول و دنیا جزو 20 کشور است و تحولات و دستاوردهای خوب در این حوزه، بعد از انقلاب اسلامی محقق شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صبح امروز در آیین افتتاح کتابخانه عمومی شهید سپهبد قاسم سلیمانی شهر جدید سهند اظهار کرد: کتابخانه عمومی امروز فقط  محدود به سالن مطالعه نیست بلکه به صورت فرهنگی نیز ایفای نقش می‌کند.

دنیا از کتابخانه عمومی عبور کرده است 

وی با بیان اینکه در کل دنیا از کتابخانه عمومی عبور کرده و به مرکز فرهنگی و خدمات‌رسانی رسیده‌‌اند، گفت: از نظر توسعه کتابخوانی و کتاب‌رسانی کشورمان در منطقه جزو اولین کشور و در دنیا نیز جزو بیست کشور اول هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور خاطرنشان کرد: درست است از نظر راهبر کتاب خیلی کار است و همچنین از اینکه کتابخوان نیستیم در وضعیت وخیم قرار نداریم.

وی متذکر شد: در حال حاضر توسعه و توجه به بحث کودک و نوجوان موضوع اصلی و قابل توجه است و در این کتابخانه نیز چهار بخش برای این منظور تعیین شده است.

رمضانی با اشاره بر اینکه ۴۰ خدمت در این کتابخانه پیش‌بینی شده است؛ ادامه داد: همین کتابخانه نشان دهنده این است که همت اجزای دولت به فضای فرهنگی و نهاد کتابخانه برای گسترش توسعه است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ کتابخانه نیمه‌تمام در کشور داریم که مجری آنها نیستیم و از ناحیه دستگاه‌هایی همچون راه و شهرسازی و شهرداری‌ها احداث می‌شوند اما اعتبارات لازم برای تکمیل آن پروژه‌ها را پیگیری و تلاش می‌کنیم پروژه‌ای فاقد زمین، تعریف نشود.

وی یادآور شد: کتابخانه شهید قاسم سلیمانی شهر جدید سهند بزرگترین کتابخانه بعد از کتابخانه مرکزی استان آذربایجان شرقی در تبریز است.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: این کتابخانه دارای سالن ۱۵۰ نفری است و همچنین همزمان ۴۰۰ نفر می‌توانند از خدمات بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: با ایجاد این کتابخانه ۲۸۷ درصد سرانه کتابخانه شهر جدید با این کتابخانه افزایش پیدا می‌کند.

گزارش فارس حاکی است، کتابخانه عمومی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با مساحت ۳ هزار و ۴۰۰ مترمربع و زیربنایی بالغ بر ۳ هزار مترمربع در سه طبقه با سازه فلزی توسط شرکت عمران شهر جدید سهند احداث و با هزینه ای بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال توسط اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی تجهیز شده است.

این کتابخانه دارای بخش‌های متنوعی از جمله مخزن اصلی با گنجایش ۶۰ هزار جلد کتاب، مخزن کتاب‌های مرجع، سالن‌های مطالعه بانوان و آقایان با ظرفیت ۱۰۰ نفر، بخش کودک با ۱۴۰ مترمربع مساحت، اتاق بازی، اتاق مادر و کودک، ساختکده، اتاق علم، بخش نشریات، کلاس آموزشی، بخش خدمات تحت وب، کلاس آموزشی رایانه‌محور، سالن جلسات، تالار آمفی تئاتر و ... است.

با بهره برداری از کتابخانه عمومی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در شهر جدید سهند تعداد کتابخانه های عمومی نهادی استان آذربایجان شرقی به ۱۱۶ باب کتابخانه رسید و سرانه فیزیکی کتابخانه های عمومی در شهر جدید سهند ۴ برابر شد.

پایان پیام/۶۰۰۲۷

منبع: فارس
شناسه خبر: 1301540

مهمترین اخبار ایران و جهان: