نیوز سیتی!
20 تیر 1402 - 12:26

۴۵ هزار هکتار از اراضی اردبیل تحت سامانه آبیاری نوین است

اردبیل- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: عملیات اجرایی سامانه‌های نوین آبیاری از سال ۷۴ در استان اردبیل شروع شده و تاکنون بیش از ۴۵ هزار هکتار اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نادر تقی زاده صبح سه شنبه در نشست شورای معاونین و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: ۲۸ درصد از اراضی آبی کشاورزی استان اردبیل به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

وی با بیان اینکه کل اراضی آبی استان اردبیل ۲۵۲ هزار هکتار شامل ۳۶ هزار هکتار باغ و ۲۱۶ هزار هکتار زراعت است، خاطرنشان کرد: از این میزان ۸ هزار و ۱۵۶ هکتار به آبیاری قطره‌ای و تیپ و ۲۳ هزار ۵۲۶ هکتار بارانی و ۱۴ هزار و۲۷۹ هکتار کم فشار اختصاص داده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بالغ بر ۲۵ هزار هکتار نیز توسط کشاورزان بدون استفاده از تسهیلات دولتی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده اند که با احتساب آن بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان به سامانه نوین آبیاری مجهز شده که حدود ۲۸ درصد از اراضی کل استان را شامل می‌شود.

تقی زاده با اشاره به اینکه ۴۲ هزار هکتار نیز در قالب پروژه مهار آب‌های مرزی اجرا است، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی‌های پی در پی ضرورت صرفه جویی از آب‌های موجود در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفته و باید از منابع آبی موجود استفاده بهینه شود.

وی گفت: با توجه به حجم بالای استفاده آب در حوزه کشاورزی تجهیز آبیاری مدرن برای جلوگیری از هدر رفت آب مورد توجه جدی قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه برای این موضوع باید پروژه‌های مهم و اولویت دار در آب و خاک تعریف شده و به موقع اجرا و مورد بهره برداری قرار گیرد، خاطرنشان کرد: تأخیر در اجرای پروژه‌های آبی قابل قبول نیست.

تقی زاده از مسئولان آب و خاک استان اردبیل خواست؛ در انجام به موقع پروژه اهتمام لازم را داشته باشند و در بازده زمانی تصویب شده تمام کنند تا هم بار مالی اضافی تحمیل نشده و هم مشکلات اجتماعی و اعتماد عمومی سلب نشود.

وی گفت: اگر می‌خواهیم امنیت غذایی و سفره مردم رنگین شود باید کاری کنیم که فعالیت‌هایمان نتیجه محور باشد این مهم با علم و آگاهی و عزم جزم با تلاش‌های شبانه روزی وبا پیگیری و نظارت مستمر محقق خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1348984

مهمترین اخبار ایران و جهان: