نیوز سیتی!
23 خرداد 1402 - 15:32

منابع آب ۶۸۶ شهرستان و روستا تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید است

مشهد ـ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: خشکسالی بسیار شدید در استان باعث کاهش منابع آب شرب ۳۶ شهر و ۶۵۰ روستا در این استان شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید ابراهیم علوی با بیان اینکه ۹۷ درصد مساحت استان با پدیده خشکسالی بسیارشدید مواجه است اظهار کرد: میزان تولید آب در این مناطق با مصرف برابر و یا کمتر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی بیان کرد: در حالیکه استان خراسان رضوی در سال آبی گذشته به لحاظ بارش ها نسبت به ۵۰ سال اخیرخشک ترین سال را تجربه کرد، وضعیت منابع آب شرب در سال آبی جاری به دلیل خشک شدن و یا کاهش آب دهی چاه ها، قنوات، چشمه ها و رودخانه ها به مراتب نگران کننده تر شده است.

وی میزان بارندگی در خراسان رضوی طی سال آبی جاری را ۱۰۹ میلی متر اعلام کرد که در مقایسه با ۱۹۰ میلی متربارش های بلندمدت، ۴۴ درصد کاهش نشان می دهد و رتبه نخست خشکسالی در کشور را نصیب استان کرده است.

علوی با اشاره به خدمت رسانی آبفای استان به ۹۵ شهر و دو هزار و۳۰۰ روستا، از تهیه برنامه های رفع مشکل آب شرب در این مناطق با پیش بینی ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار خبرداد که تعدادی در حال اجرا و برخی آماده افتتاح است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در همین رابطه به سه اصل مهم مدیریت تولید، توزیع و توقعات و انتظارات اشاره کرد و ادامه داد: مدیریت تولید وظیفه آبفا و بخشی هم آب منطقه ای است، ولی در مدیریت توقعات و انتظارات باید توجه داشت که میزان مصرف بایستی در حد تولید آب باشد نه بشتر.

وی اظهار کرد: آبفای استان برای رفع نیاز آبی مشترکان اقدام به تولید ۱۴ هزار و ۵۰۰ لیتر آب در ثانیه می کند که در روزهای گرم سال با هزار و ۴۰۰ تا هزار و۵۰۰ لیتر برثانیه کمبود آب مواجه است.

علوی کاهش زمان استفاده از کولرهای آبی به مدت سه ساعت و استحمام به مدت سه دقیقه و تنظیم مصرف فلاش تانک به نصف را راهکارهای جبران کسری ۱۰ درصد کمبود آب در استان برشمرد و مشترکان را به رعایت این موارد توصیه کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1282884

مهمترین اخبار ایران و جهان: