نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 13:45

سطح ذخایر خون در کرمانشاه مطلوب است

مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه گفت: ذخایر خون استان در حد مطلوب و بیش از ۱۲ روز است ولی نیاز به خون همیشگی است.

مریم میرزاده، مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با تبریک روز جهانی اهدای خون، اظهار کرد: ذخایر خون استان در حد مطلوب و بیش از ۱۲ روز است، ولی نیاز به خون همیشگی است و اهدای خون مختص ایام و روز خاصی نیست.

وی با بیان اینکه ۴۷ درصد از اهداکنندگان خون در استان به صورت مستمر سالی دوبار خون اهدا می‌کنند، ادامه داد: از خون کامل اهداکنندگان حداقل سه فرآورده از جمله گلبول قرمز (پکسل)، پلاسما و پلاکت برای نیاز بیماران به دست می‌آید.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه تصریح کرد: وقتی از مطلوب بودن ذخیره خون خبر می‌دهیم منظور از نظر بحث پکسل است؛ هر اداره خونی در هر استان با توجه به نیاز و میانگین مصرف بیمارستان یک شرایط را برای خود تعریف می‌کند که روزانه به چه میزان خون نیازمند است.

وی ادامه داد: برنامه سازمان این است که ذخایر خون (گلبول قرمز) را بالای ۸ روز نگهداریم تا بتوانیم پاسخگویی مراکز درمانی باشیم؛ درخصوص پلاکت که تنها سه روز قابل نگهداری است باید هر روز اهدای خون به اندازه‌ کافی داشته باشیم تا جوابگو بیماران باشیم و از آنجا که پلاسما فرآورده‌ای است که به صورت منجمد نگهداری می‌شود و حداقل ۲ سال قابل نگهداری است با سیستم‌ها و تجهیزات مجهز در سردخانه‌های زیر ۲۵ درجه نگهداری می‌کنیم تا قابل استفاده باشد.

میرزاده با اشاره به فعالیت دو مرکز خون‌گیری در سطح شهر کرمانشاه، تصریح کرد: مرکز اهدای خون در اداره‌کل انتقال خون کرمانشاه هر روز از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح الی ۱۹ به صورت ۲ شیفت و در روزهای جمعه از ۸ و ۳۰ دقیقه صبح الی ۱۳ ظهر فعال است و همچنین پایگاه خونگیری معتضدی واقع در بیمارستان معتضدی هر روز از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح الی ۱۳ دایر است.

وی گفت: تیم‌ سیار با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته هر روز در یکی از شهرستان‌های استان حضور می‌یابند؛ یکشنبه‌ها به صورت منظم در شهرستان اسلام‌آباد غرب، هر چهارشنبه در شهرستان کنگاور، در سنقروکلیایی یک‌هفته در میان، دوشنبه‌ها یک هفته پاوه و یک هفته در سرپل‌ذهاب و ... خونگیری داریم.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1284784

مهمترین اخبار ایران و جهان: