نیوز سیتی!
20 تیر 1402 - 18:34

کشتار غیرمجاز دام عامل تاثیرگذار در انتقال بیماری تب کریمه کنگو است

رئیس اداره تشخیص و درمان دامپزشکی استان ایلام گفت: معضل کشتار غیرمجاز دام از عوامل اصلی و شایع‌ترین راه‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو است

دکتر روح الله یوسف وند رئیس اداره تشخیص و درمان دامپزشکی استان ایلام عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: معضل کشتار غیرمجاز دام از عوامل اصلی و شایع‌ترین راه‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو است و زمینه بروز و شیوع بیماری را در سطح استان فراهم می‌آورد.

وی افزود: در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی در مورد دام زنده و لاشه آن احتمال ابتلای فرد به تب کریمه کنگو وجود دارد و مهمترین راهکار پیشگیری از «تب کریمه کنگو» خرید گوشت قرمز از مراکز مجاز است.

رئیس اداره تشخیص و درمان دامپزشکی استان ایلام ادامه داد: با توجه به خطرناک بودن بیماری تب کریمه کنگو، مردم از مراکز مجاز، گوشت قرمز تهیه و از خرید گوشت در مراکز غیرمجاز اکیداً خودداری کنند.

یوسف وند اظهار کرد: گوشت خام قرمز قبل از مصرف باید حداقل ۲۴ ساعت و جگر و سایر آلایش‌های دامی نیز ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف شوند.

وی یادآور شد: تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از سه روش گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

یوسف وند تصریح کرد: تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که دام‌های مبتلا هیچ گونه علائم بالینی از خودشان نشان می‌دهند و با توجه به مخاطرات بهداشتی از آن به عنوان یک بیماری بسیار خطرناک در جوامع انسانی یاد می‌کنند.

رئیس اداره تشخیص و درمان دامپزشکی استان ایلام بیان داشت: مصرف کنندگان جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو به عنوان بیماری مشترک بین انسان و دام، گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مجاز عرضه‌ گوشت تهیه کنند.

یوسف وند خاطرنشان کرد: شهروندان ایلامی در شهرستان‌ها می‌توانند برای پاسخگویی به سؤالات خود با شماره تلفن ادارات دامپزشکی شهرستانی یا شماره سازمانی ۱۵۱۲ تماس بگیرند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در روزهای اخیر اخباری مبنی بر شیوع بیماری تب کریمه کنگو در نقاط مختلف کشور منتشر شده است که نیاز است شهروندان ایلامی به هشداها توجه کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1349940

مهمترین اخبار ایران و جهان: