نیوز سیتی!
09 تیر 1402 - 01:15

گزارش‌های تاییدنشده از جدایی «رابرت مالی» از وزارت خارجه آمریکا!

برخی منابع می‌گویند رابرت مالی دیگر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیست و شخص دیگری جانشین او شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که «رابرت مالی» (راب مالی) نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مرخصی است و آبرام پالی به عنوان جانشین موقت او در امور ایران ایفای نقش می‌کند.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست با خبرنگاران در وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رابرت مالی همچنان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران است؟ گفت: من هیچ نظری در مورد وضعیت (راب) مالی ندارم اما مالی همچنان نماینده ویژه در امور ایران است.

در پی این اظهار نظر متیو میلر، خبرنگاران از او درباره وضعیت رابرت مالی سوال کردند که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت رابرت مالی نماینده ویژه این کشور در امور ایران و مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفتگوهای غیرمستقیم با تهران گفت: راب مالی در مرخصی است و آبرام پالی (پیلی) به عنوان جانشین موقت او در امور ایران ایفای نقش می‌کند و فعالیت وزارت خارجه آمریکا در این زمینه را رهبری می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هیچ توضیحی درباره دلیل و نوع مرخصی رابرت مالی نداد اما در عین حال تأیید کرد که معاون رابرت مالی یعنی آبرام پالی هم اکنون بطور موقت جانشین او است.

برخی منابع خبری مدعی شده‌اند که رابرت مالی هفته هاست در محل کار خود حضور نیافته و در حال حاضر درباره عملکرد او تحقیقاتی در حال انجام است.

این در حالی است که پیش از این تارنمای آکسیوس گزارش داد که «برت مک‌گورک» مشاور ارشد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه در ماه می میلادی سفری بی‌سر و صدایی به عمان داشت تا درباره تماس احتمالی دیپلماتیک با ایران درباره برنامه هسته‌ای، با مقام‌های عمانی رایزنی کند.

آکسیوس به نقل از چهار مقام آمریکایی و صهیونیستی نوشت که مک‌گورک هشتم ماه می (۱۸ اردیبهشت) پس از سفری که به همراه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عربستان و سرزمین‌های اشغالی داشت، به مسقط پایتخت عمان رفت.

این سفر توسط آمریکا و عمان علنی نشد اما مقام‌های آگاه گفتند که محور اصلی این سفر رایزنی درباره تلاش تازه دیپلمات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران با میانجیگری عمان بود.

یک مقام ارشد صهیونیستی مدعی شد: عمانی‌ها در حال برگزاری گفت‌وگوهای واسطه‌ای میان آمریکا و ایران هستند.

آکسیوس افزود: سه مقام ارشد اسرائیل مدعی شدند که کاخ سفید از طریق دولت عمان در حال بررسی این موضوع است که آیا ایرانی‌ها مایل به برداشتن گام‌هایی هستند که محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای آنها اعمال کرده و باعث تنش‌زدایی در اوضاع منطقه‌ای شود و اینکه آنها در ازای این مسائل چه چیزی می‌خواهند.

آکسیوس در ماه نوامبر گزارش داد که دولت بایدن با شرکای اروپایی و اسرائیلی خود درباره پیشنهاد احتمالی در خصوص یک توافق موقت با ایران رایزنی کرده است. بر اساس این گزارش، طبق توافق موقت برخی تحریم‌ها در ازای تعلیق بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران برداشته می‌شوند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با هدف ادامه روند مذاکرات هسته‌ای با ایران، رابرت مالی را پیشتر به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران نصب کرده بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1318740

مهمترین اخبار ایران و جهان: