نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 10:42

۵۱میلیون مترمکعب پساب تصفیه خانه به دریاچه ارومیه منتقل می شود

ارومیه - دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: با بهره برداری از مدول سوم تصفیه خانه ارومیه سالانه ۵۱ میلیون مترمکعب پساب از این تصفیه خانه به دریاچه ارومیه منتقل می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان عصر یکشنبه در بازید از مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه، با اشاره به اجرای موفق تست نهایی مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه، اظهار کرد: این مدول آماده افتتاح شده و به زودی با حضور مقامات ارشد کشوری به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: با تلاش‌های شرکت آب و فاضلاب و حمایت مالی دولت سیزدهم به ویژه از محل اعتبارات سفر سال گذشته رئیس جمهور، فاز سوم تصفیه خانه ارومیه به اتمام رسیده است.

معتمدیان با اشاره به اینکه یکی از مزایای اتمام این طرح در حوزه مسائل بهداشتی و زیست محیطی است، اضافه کرد: مزیت دیگر اتمام این طرح، احیای دریاچه ارومیه است که با بهره‌برداری از آن، سالانه ۵۱ میلیون مترمکعب پساب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه ادامه داد: این پروژه مهم از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۹ به دلیل مشکلات مالی شاهد رکود آن بودیم ولی با سفر رئیس جمهور، اعتبارات خوبی برای اجرا و اتمام آن تخصیص داده شد.

معتمدیان اظهار کرد: تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای راه اندازی مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه هزینه شده است.

وی در ادامه گفت: افق بلندمدت طرح چهار فاز بوده که ۲ فاز آن در گذشته افتتاح شده و در قالب آن، ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت شهر ارومیه تحت پوشش قرار گرفته و تست و مراحل آزمایشی فاز سوم هم انجام شده و آماده افتتاح است.

معتمدیان همچنین تاکید کرد: همان طور که در سفر اسفندماه ریاست جمهوری به استان گزارش دادیم که عزم جدی داریم با حمایت‌های دولت پروژه‌های نیمه تمام احیای دریاچه ارومیه را به اتمام برسانیم، این طرح در همین راستا در آستانه بهره برداری است.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه یادآور شد: قول اتمام پروژه‌ها را در هر سه ماه دادیم که این پروژه به اتمام رسیده و بزودی به بهره برداری خواهد رسید.

ظرفیت مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه ۶۰ هزار مترمکعب در ثانیه است؛ با راه اندازی این مدول ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

خط انتقال مربوط به پساب تصفیه شده در این تصفیه خانه به طول ۱۱ کیلومتر اجرایی شده و با افتتاح این مدول و خط انتفال، ۵۱ میلیون مترمکعب پساب در سال به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1294740

مهمترین اخبار ایران و جهان: