نیوز سیتی!
27 اردیبهشت 1402 - 17:39

توسعه روابط همه جانبه ایران و تاجیکستان/ انعقاد ۲۰۰ سند همکاری

مشهد - سفیر ایران در تاجیکستان گفت: اراده مقامات عالی دو کشور ایران و تاجیکستان بویژه در استان‌های خراسان رضوی و ختلان، بر توسعه روابط در همه بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرا دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدتقی صابری روز چهارشنبه به صورت اینترنتی در همایش مشترک کارآفرینان ایران و تاجیکستان در محل اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به روابط خوب خراسان رضوی و ولایت ختلان تاجیکستان در سال‌های اخیر اظهار کرد: نتیجه این ارتباطات سفر «یعقوبعلی نظری» استاندار خراسان رضوی به ختلان شد و در آن سفر هم توافق‌های خوبی بین دو طرف انجام گرفت.

وی بیان کرد: در پی سفر «امام علی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان به ایران نیز که در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ انجام شد، تفاهم نامه‌هایی بین استاندار خراسان رضوی و استاندار وقت ختلان منعقد شد و همزمان با این سفر برای تقویت فعالیت بین فعالان بخش خصوصی ایران و تاجیکستان رؤسای اتاق‌های بازرگانی دو کشور با هدف تشکیل شورای مشترک کارآفرینان تفاهم نامه امضا کردند، در پی آن اتاق‌های مشترک ایران و تاجیکستان نیز پیگیری‌های خوبی هم برای عمل به مفاد این تفاهم نامه‌ها داشتند.

سفیر ایران در تاجیکستان با بیان اینکه استان‌های خراسان رضوی و ختلان، دو استان مهم ایران و تاجیکستان هستند، افزود: با توجه به ظرفیت اقتصادی دو کشور و ماهیت مکمل اقتصادی آنها باید شاهد افزایش آمار تبادلات تجاری بین آن دو کشور باشیم.

صابری خاطر نشان کرد: طی یکسال اخیر تاکنون چند اتفاق خوب افتاده که یکی از آنها رفع موانع صادرات و واردات کالا بوده است، در ایران و ولایت ختلان مانعی برای روابط بین دو کشور وجود ندارد و تاکنون نیز مشکلی در زمینه ارسال کالا گزارش نشده است، اطمینان دارم که سفر مسؤولان استان ختلان به خراسان رضوی دستاوردهای خوبی به همراه خواهد داشت و ما هم در سفارت همه تلاش خود را برای بهبود این روابط انجام خواهیم داد.

وی همچنین از برگزاری نمایشگاه اختصاصی کالای ایران در اواخر ماه سپتامبر (شهریور ماه) امسال در تاجیکستان خبر داد و گفت: برپایی این نمایشگاه، ظرفیت خوبی برای شرکت‌های ایرانی بویژه شرکت‌های دانش بنیان است، خراسان رضوی نیز از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل زیادی در زمینه دانش بنیان برخوردار بوده است که امیدواریم در سفر استاندار ختلان به خراسان رضوی مورد توجه وی قرار گیرد.‌

انعقاد ۲۰۰ سند همکاری بین ایران و تاجیکستان

دبیر اول سفارت جمهوری تاجیکستان در ایران نیز در این همایش گفت: خوشبختانه روابط بین ایران و تاجیکستان روز به روز بهتر می‌شود، هم اکنون دو تا سه هیأت تجاری دیگر نیز از کشور تاجیکستان در تهران حضور دارند.

معروف جان عبدالرحمن اف افزود: پارسال ۳۰ سال روابط دیپلماتیک بین ایران و تاجیکستان را جشن گرفتیم، این در حالی است که هنوز تا استفاده کامل از ظرفیت ارتباطی بین دو کشور به طور کامل استفاده نشده و راه زیادی مانده است.

وی بیان کرد: با این حال طی سه دهه گذشته رؤسای جمهور دو کشور ایران و تاجیکستان و سایر مقامات آنها، ۳۰ سفر کاری و رسمی به کشورهای هم داشته‌اند و بیش از ۲۰۰ سندهای مشترک همکاری بین دو کشور به امضا رسیده است، کمیسیون مشترک و همچنین کمیته رأی‌گیری به همین منظور شکل گرفته است، تاجیکستان هیچ کمیته رأی‌گیری مشترک دیگری با سایر کشورها به جز ایران ندارد.

دبیر اول سفارت جمهوری تاجیکستان در ایران سفر اخیر رؤسای جمهور ۲ کشور به کشورهای همدیگر را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: رئیس جمهور ایران نخستین سفر خارجی خود را با تاجیکستان آغاز کرد و همچنین اخیراً «امامعلی رحمان»، رئیس جمهوری تاجیکستان به ایران نیز سفر کرد که در این سفرها بیشترین تمرکز بر اسناد اقتصادی بوده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1219084

مهمترین اخبار ایران و جهان: