نیوز سیتی!
25 اردیبهشت 1402 - 23:20

بیش از یک میلیون دانش‌آموز در هنرستان‌های کشور مشغول به تحصیل هستند

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۷۰ هزار نفر در سه پایه متوسطه در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند که در مجموع ۳۷.۲ درصد کل دانش‌آموزان را شامل می‌شود و این درصد در چهارمحال و بختیاری پایین‌تر از میانگین و ۳۰ درصد است لذا باید با حمایت و ایجاد ظرفیت شاهد افزایش دانش‌آموزان این رشته‌ها باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، عباس بیات عصر امروز در برنامه چشم‌انداز گفت: هدایت تحصیلی در ۲ بعد شخصی و ملی است و دانش‌آموزان می‌توانند با هدایت صحیح در جایگاه درستی از هرم شغلی قرار گیرند و در عرصه تولید و اقتصاد خوش بدرخشند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش افزود: در سند تحول بیان شده است که هدایت تحصیلی از دوران ابتدایی تحصیل آغاز شود که در حال حاضر به طور کامل محقق نشده است و بیشتر در مدارس متوسطه دیده می‌شود.

اجبار والدین در انتخاب رشته یکی از آفات هدایت تحصیلی است

وی با اشاره به عوامل اثرگذار در زمینه هدایت تحصیلی خاطرنشان کرد: نظر اولیا یکی از عوامل اصلی است؛ والدین، آینده‌ای را برای کودک متصور می‌شوند که سعی داشتند خودشان به آن برسند و به بیانی خود را در آینه کودکانشان می‌بینند و این اجبار برای انتخاب رشته‌ای که به آن علاقه ندارند یکی از آفات هدایت تحصیلی است.

بیات بیان کرد: عملکرد تحصیلی خود دانش‌آموزان، توجه به دروس مختلف در دوران متوسطه اول، استفاده از نظر مشاوران و معلمان و انجام تست‌های رغبت می‌تواند دانش‌آموزان را با رشته‌های مختلف آشنا کند و به سوی رشته مناسب سوق دهد.

وی تصریح کرد: تلاش شده است تا در بستر برنامه درسی دانش‌آموزان با انواع مهارت‌ها آشنا شوند و ضمن انجام کارهای عملی با مشاغل مختلف ارتباط برقرار کنند، با حضور در هنرستان‌های فنی حرفه‌ای با رشته‌های مختلف آشنا شوند و با استفاده از ظرفیت اصناف و گروه‌های مختلف در مدرسه با حرفه‌های مختلف خو بگیرند.

بیات با اشاره به اینکه هدایت تحصیلی درست نیازمند سرمایه‌گذاری و زمان بیشتری است، اظهار داشت: دانش‌آموزان در انتخاب رشته تحصیلی حتما به علاقه‌مندی‌ها توجه کنند، وقت کافی برای بررسی رشته‌های مختلف بگذارند، با والدین و سایر افراد مطلع گفت‌وگو و تحقیق کنند و نسبت به مسیر پیش رو شناخت کافی را به دست آورند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر در هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش ۲۰۰ رشته در سه حوزه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر آموزش داده می‌شود و بر این اساس دانش‌آموزان به یک خودباوری و اعتماد به نفس دست پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان این رشته‌ها قواعد کسب و کار را یاد می‌گیرند، تجربه می‌کنند، فرصت آزمون و خطا دارند، محصول تولید می‌کنند و مشغول به کار می‌شوند در مجموع می‌توان گفت یک اثر تربیتی روی دانش‌آموزان گذاشته می‌شود.

بیات با اشاره به اینکه دانش‌آموزان این مدارس زودتر به بهره‌وری اقتصادی می‌رسند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در رشته طراحی دوخت ظرفیت‌های بی‌نظیری وجود دارد که می‌تواند کشور را از واردات پوشاک بی‌نیاز کند.

۵۷۰۰ هکتار زمین برای آموزش کشاورزی در هنرستان‌ها در اختیار است

وی افزود: در بخش کشاورزی نیز ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار زمین در اختیار هنرستان‌هاست که سهم استان چهارمحال و بختیاری در حال حاضر ۱۳۰ هکتار است و دانش‌آموزان می‌توانند با کار بر روی زمین‌ها گام‌های موثری در راستای امنیت غذایی کشور بردارند و کشاورزی را در کشور توسعه دهند.

بیات با بیان اینکه هنرستان راه مردمی‌شدن اقتصاد است، بیان کرد: دانش‌آموزان هنرستانی پر از توانایی و خلاقیت هستند و تحصیل در این رشته‌ها اقتصاد را به سمت مردم سوق می‌دهد.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: رشته‌های خدماتی مانند تربیت کودک در حوزه دختران به وجود آمده است تا دانش‌آموزان بتوانند برای والدگری تخصصی آمادگی پیدا کنند و ضمن کار در مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها، محصولات خلاقانه در حوزه کودکان تولید کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر یک میلیون و ۷۰ هزار نفر در سه پایه متوسطه در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند که در مجموع ۳۷.۲ درصد کل دانش‌آموزان را شامل می‌شود و این درصد در چهارمحال و بختیاری پایین‌تر از میانگین و ۳۰ درصد است لذا باید با حمایت و ایجاد ظرفیت شاهد افزایش دانش‌آموزان این رشته‌ها باشیم.

جذب ۳ هزار معلم برای هنرستان‌ها

بیات گفت: استخدام معلم از مسیر اصلی و تربیت معلم در دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی کافی نیست و کمبود معلم سبب شده امسال درخواست جذب ۳ هزار معلم برای هنرستان‌ها را داشته باشیم و از ظرفیت افراد در شروع سال تحصیلی جدید استفاده کنیم.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 1214884

مهمترین اخبار ایران و جهان: