نیوز سیتی!
01 خرداد 1402 - 23:36

صنعا: آمریکا و غرب با رقم زدن فاجعه یمن، نمی‌توانند از حقوق بشر دَم بزنند

رئیس شورای عالی سیاسی یمن با طعنه به غربیها گفت که آمریکا و غرب پس از آن که در یمن، با سلاحهای خود، بدترین فاجعه تاریخ را رقم زدند، دیگر نمی‌توانند در زمینه حقوق بشر، برای عربها، سخنرانی کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن شامگاه امروز دوشنبه به شدت از بیانیه اخیر اتحادیه عرب که در شهر جده عربستان سعودی صادر شد، انتقاد کرد.

المشاط به مناسبت سی و سومین سالگرد وحدت یمن، تأکید کرد، بسیار شوکه کننده است که دشمنان یمن و مزدوران آنان، همچنان به محاصره مردم این کشور اصرار دارند و جای تأسف دارد که کشورهای عربی هم به دنبال چند پاره کردن یمن هستند.

شبکه خبری المسیره به نقل از این مقام یمنی گزارش داد، کسانی که درباره تجزیه یمن سخن می‌گویند و خواستار آن هستند، تحت حمایت ائتلاف سعودی-اماراتی قرار دارند؛ لذا از کشورهای عربی حاضر در نشست جده انتظار می‌رفت که شیوه تفکر منفی خود نسبت به یمن را تغییر می‌دادند.

وی با بیان اینکه در بیانیه جده، هیچ اشاره‌ای به لزوم پایان تجاوز به یمن یا محاصره آن نشده است، تأکید کرد، کسانی که در این نشست شرکت کرده بودند، به یاد ندارند که صنعا یکی از شش عضو بنیان‌گذار اتحادیه عرب بوده است. در این بیانیه، بر قطعنامه ۲۲۱۶ به عنوان مرجع صلح در یمن تأکید شده است.

قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل، در تاریخ ۱۴ آوریل ۲۰۱۵ (۲۴ فروردین ۱۳۹۴) با رای موافق ۱۴ عضو شورا و رای ممتنع روسیه ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل تصویب شد.این قطعنامه از مشروعیت «عبدربه منصور هادی» رئیس‌ دولت مستعفی یمن حمایت، و وی را «رئیس‌جمهور قانونی» این کشور توصیف کرده است.

این قطعنامه همچنین ارسال هرگونه سلاح به نیروهای جنبش انصارالله را ممنوع کرد و از این جنبش می‌خواهد قدرت در یمن را به دولت هادی تحویل دهد، از شهرهای یمن عقب‌نشینی کند و سلاح‌های خود را نیز به این دولت تحویل دهد.

این قطعنامه به اندازه‌ای از ائتلاف سعودی و مزدوران وابسته به آن جانبداری می‌کند که حتی جفری فلتمن، دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی می‌گوید این قطعنامه به شدت علیه انصارالله یمن و عملا به معنای «سند تسلیم» این جنبش است.

المشاط با تأکید بر اینکه فرستاده‌های سازمان ملل، اجماع نظر دارند که این قطعنامه باعث طولانی شدن زمان جنگ می‌شود و راه را به روی مذاکرات صلح می‌بندد، تصریح کرد: این قطعنامه خواستار تسلیم شدن صنعاء است و این مسئله در قاموس آن جایی ندارد. اتحادیه عرب همچنان نمی‌تواند فهمی از مسائل جهان اسلام داشته باشد.

این مقام یمنی در پایان با طعنه به غربیها هم گفت: آمریکا و غرب پس از آن که در یمن، با سلاحهای خود، بدترین فاجعه تاریخ را رقم زدند،  دیگر نمی‌توانند در زمینه حقوق بشر، برای عربها، سخنرانی کنند. از همه می‌خواهیم که تا دیر نشده است [در مواضع خود] بازبینی کنند؛ زیرا یمن به هیچ کس رحم نخواهد کرد.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1231884

مهمترین اخبار ایران و جهان: