نیوز سیتی!
31 اردیبهشت 1402 - 17:37

فراز و فرودهای طرح هوشمندسازی نان/کیفیت نان مطالبه ای که محقق نشد

بیرجند-هر چند کیفی سازی نان از اهداف طرح هوشمندسازی مدیریت آرد و نان بود اما این مهم در خراسان جنوبی محقق نشده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: نان یکی از مهم‌ترین مواد غذایی مورد استفاده مردم ایران بوده که در گذشته به سبب عدم کیفیت مناسب میزان دورریز آن نیز زیاد بوده هر چند این موضوع هنوز وجود داشته و خانواده‌هایی هستند که به دلیل عدم برخورداری از نان باکیفیت دورریز نانشان زیاد است.

با توجه به اینکه یارانه به نان تعلق می‌گیرد و دولت به جای حذف یارانه از نان طرح هوشمندسازی را اجرا کرده تا انحراف و هدر رفت در یارانه آرد و نان را مدیریت کند.

به گفته مسئولان ذیربط طرح هوشمندسازی در چندین فاز اجرا شده و در حال اجرایی شدن است به طوری که با اجرای فاز اول طرح و طی ۱۰۰ روز، ۹۵ درصد نانوایی‌های کشور به کارت‌خوان مجهز شدند و پالایش در تراکنش نانوایی‌ها صورت می‌گیرد.

به گفته محمد جلال، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در امور هوشمندسازی یارانه آرد در ابتدای طرح ۱۵ درصد عملکرد هر روز نانوا به عنوان کمک هزینه به نانوا پرداخت شده که این مبلغ در شروع فاز دوم به ۳۰ درصد افزایش یافته و وقتی طرح به یک بلوغ و یک فراگیری رسید، مرحله جدید فاز دوم هوشمندسازی از ۲۵ آذر ۱۴۰۱ در استان قزوین آغاز شد و در بقیه استان‌ها از ۲۵ بهمن تا ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ کلید خورد.

هر چند به نظر کارشناسان مربوطه اجرای این طرح دستاوردهای نیابتی داشته که از جمله آن کاهش صف‌های غیر متعارف در مقابل نانوایی‌ها، افزایش قیمت آرد در بازار دلالی به سبب کاهش خروج آرد یارانه‌ای از شبکه تولید نان، بالا رفتن قیمت آرد در بازار دلالی، افزایش قیمت نان خشک برای مصارف دامداری و کاهش قیمت مجوزهای میلیاردی نانوایی‌ها به خاطر رانت و آرد سهمیه‌ای بوده اما باید صحت سنجی این دستاوردها را در بین مردم و در میان جامعه جویا شد.

فراز و فرودهای طرح هوشمندسازی نان/کیفیت نان مطالبه ای که محقق نشد

دور زدن طرح هوشمندسازی توسط برخی از نانوایی‌ها

سعید افضلی، یکی از شهروندان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: به نظر می‌رسد اجرای طرح هوشمند سازی مدیریت آرد و نان چندان در کیفی سازی نان‌ها تأثیرگذار نبوده و نظارت‌های کافی بر این موضوع وجود ندارد.

وی افزود: هر چند شاید تا حدودی عرضه آرد خارج از شبکه تولید توسط نانوایی‌ها نسبت به قبل از اجرای طرح کاهش داشته اما برخی از نانوایی‌ها راه‌های دیگری را برای افزایش سودآوری خود از طریق راه‌های غیرقانونی در پیش گرفته که یک نمونه از آن پخت نان نه برای عرضه به مردم بلکه برای عرضه به دامداری‌ها است.

افضلی یادآور شد: یکی دیگر از معایب ایجاد این طرح که در مرکز استان دیده می‌شود وجود صف‌های طولانی نانوایی‌ها و ندادن نان به اندازه تقاضای مشتریان می‌باشد به طوری که قبل از اجرای این طرح صف نانوایی‌ها خلوت تر بود و مشتریان هر چقدر نان می‌خواستند به آنها داده می‌شد در حالی که اکنون به هر نانوایی که مراجعه داریم سقفی تعیین شده که از آن بیشتر نمی‌دهند.

درخواست برای تعلق سهمیه آرد خانواده‌هایی که نان خانگی می‌پزند

فضه پدیدار یکی دیگر از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: ما یک خانواده ۵ نفره هستیم که بیشتر مواقع از طریق پخت نان در خانه نان مورد نیاز خود را تهیه می‌کنیم که قبل از اجرای این طرح آرد مورد نیاز را به راحتی تهیه می‌کردیم اما اکنون نمی‌توانیم آرد مورد نیاز خود را به راحتی تهیه و یا باید آرد را گران بخریم و یا هم از نان‌های بی کیفیت استفاده و دور ریز نان را زیاد کنیم.

وی گفت: در منطقه خراسان جنوبی خانواده‌های شهری بسیار نان خود را در خانه از طریق تنور گازی تهیه می‌کنند بنابراین از دولت تقاضا داریم این خانواده‌ها دیده شوند و حداقل یارانه آرد مصرفی خانوارشان و یا سهمیه آردشان را به خودشان بدهند تا بتوانند از این یارانه برخوردار شوند.

فراز و فرودهای طرح هوشمندسازی نان/کیفیت نان مطالبه ای که محقق نشد

نصب دستگاه‌های کارت‌خوان جدید در کلیه نانوایی‌های استان

اشرفی، معاون امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در راستای اجرای طرح هوشمند سازی مدیریت آرد و نان اظهار کرد: یکی از محورها و موضوعات مهم در طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، اجرای طرح هوشمندسازی مدیریت آرد و نان می‌باشد که از سال گذشته در کشور و استان خراسان جنوبی اجرایی گردید.

وی به وضعیت اجرای طرح مذکور در استان و اهم اقدامات به عمل آمده در این خصوص اشاره داشت و گفت: تعداد کل نانوایی‌های استان ۷۶۸ واحد شامل ۵۳۳ واحد شهری و ۲۳۵ واحد روستایی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی از نصب دستگاه‌های کارت‌خوان جدید در کلیه نانوایی‌های استان در قالب طرح نانینو خبر داد و افزود: تشکیل تیم‌های بازرسی از اداره کل صمت و جهاد کشاورزی استان (همیاران بازار) جهت نظارت بر عملکرد نانوایی‌های استان و جلوگیری از خروج آرد از شبکه توزیع انجام شده است.

افزایش یارانه پرداختی به نانوایی‌ها

اشرفی با بیان اینکه راه اندازی و تجهیز مرکز پایش عملکرد نانوایی‌ها در استان توسط مدیریت بانک سپه استان صورت پذیرفته است، یادآور شد: سامانه ارسال پیامک اخطار به نانوایان و بازرسی هوشمند و هدفمند از نانوایی‌های متخلف یا مشکوک به تخلف راه اندازی شده است.

وی بیان داشت: افزایش یارانه پرداختی به نانوایان در صورت استفاده از کارت خوان‌های طرح نانینو از ۱۵ درصد ابتدای شروع طرح به ۳۰ درصد از اواخر سال گذشته انجام شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: نظارت و بازرسی مستمر و هدفمند از نانوایی‌ها بویژه با استفاده از سامانه هوشمند نانینو با محوریت بازرسان صمت و با همکاری جهاد کشاورزی، تعزیرات، اتاق اصناف و اتحادیه نانوایان وجود دارد.

فراز و فرودهای طرح هوشمندسازی نان/کیفیت نان مطالبه ای که محقق نشد

نظارت بر کیفیت نان نانوایی‌ها

اشرفی از اجرای مرحله سوم طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان از اسفندماه سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: در این مرحله اختصاص سهمیه آرد به نانوایان صرفاً بر اساس تراکنش واقعی و متعارف دستگاه کارت خوان طرح نانینو می‌باشد لذا تأکید شده نانوایی‌ها در سراسر استان حتماً از طریق کارت خوان‌های این طرح نسبت به فروش نان اقدام کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که اجرای این طرح چقدر در کیفیت نان و حمایت از نانوایان و مصرف کنندگان تأثیرگذار بوده است؟ گفت: هدف از اجرای این طرح، مدیریت مصرف آرد و جلوگیری از خروج آرد از چرخه نانوایی‌ها می‌باشد و ارتباط مستقیم با کیفیت نان ندارد، اما در این خصوص نظارت لازم بر کیفیت، استاندارد، درصد سبوس‌گیری و رعایت ضوابط بهداشتی از تولید آرد در کارخانجات آرد استان تا پخت نان در نانوایی‌ها در حال انجام است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی متذکر شد: در خصوص حمایت از نانوایان نیز همانطور که عنوان گردید به منظور تشویق نانوایان و جبران بخشی از هزینه‌های تولید نان، یارانه پرداختی به نانوایان در طرح نانینو از ۱۵ درصد ابتدای شروع طرح به ۳۰ درصد از اواخر سال گذشته افزایش یافت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1228340

مهمترین اخبار ایران و جهان: