نیوز سیتی!
24 اردیبهشت 1402 - 14:18

آغاز انتخابات بزرگ تایلند با پیش‌بینی بالاترین مشارکت مردمی

انتخابات پارلمانی تایلند که از آن به عنوان مهم‌ترین انتخابات این کشور یاد می‌شود، از ساعاتی پیش آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، مردم تایلند امروز (یکشنبه) برای حضور در مهم‌ترین انتخابات این کشور پای صندوق‌های رای رفتند؛ انتظار می‌رود این انتخابات بزرگ‌ترین دستاورد را برای احزاب اپوزیسیون به ارمغان آورده و اراده تشکیلات سلطنتی-نظامی این کشور را به بوته آزمایش بگذارد.

حدود ۵۲ میلیون واجدشرایط رای دادن باید از بین احزاب اپوزیسیون مترقی که مستعد پیروزی در انتخابات هستند و سایر احزاب که با ژنرال‌های سلطنت‌طلب ائتلاف تشکیل داده‌اند، یکی را انتخاب کنند.

این انتخابات از زمان اعتراضات گسترده دمکراسی‌خواه به رهبری جوانان در سال ۲۰۲۰، نخستین رای‌گیری بوده و همچنین دومین انتخابات از کودتای نظامی سال ۲۰۱۴ در تایلند محسوب می‌شود.

کمیسیون انتخابات تایلند پیش‌بینی مشارکت بیش از ۸۰ درصدی در این انتخابات را کرده است. شعب اخذ رای از ساعت ۸ صبح به وقت محلی باز و ساعت ۱۷ عصر به وقت محلی بسته خواهند شد و انتظار می‌رود که نتایج غیررسمی حوالی ساعت ۲۲ اعلام شود.

براساس نظرسنجی‌ها، احزاب اپوزیسیون «پو تای» (برای تایلند) و «حرکت رو به جلو»، بیشترین کرسی را به دست خواهند آورد اما هیچ تضمینی برای حاکمیت هیچ‌کدام از آنها وجود ندارد زیرا ارتش تایلند پس از کودتای سال ۲۰۱۴ قوانین پارلمانی را نوشته و متعاقباً این مقررات به نفع آنها است.

حزب اپوزیسیون پو تای با تاکسین شیناواترا همسو است. میلیاردری که در تبعید خودخواسته بسر برده و عزل او با وقوع یک کودتا در سال ۲۰۰۶، به هرج‌ومرج سیاسی در تایلند منجر شد.

در سوی دیگر، رهبری حزب حرکت رو به جلو/MFP را تاجری ۴۲ ساله به نام پیتا لیمجارونرات برعهده دارد. این حزب حامی اصلاحات دموکراتیک است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1211284

مهمترین اخبار ایران و جهان: