نیوز سیتی!
23 اردیبهشت 1402 - 09:27

تجهیز ۴ هزار هکتار از اراضی گلستان به سیستم نوین آبیاری

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: در راستای افزایش بهره وری مصرف آب و با برنامه ریزی انجام شده، 4 هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان در طرح یکپارچه سازی به سیستم نوین آبیاری مجهز می‌شوند.

گلستان- فاطمه عبدی: استان گلستان با تولید بیش از ۹۲ محصول زراعی و باغی یکی از قطب های مهم کشاورزی در کشور است. این استان دارای هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم جهان را دارا بوده و با ۶۶۷ هزار هکتار زمین زراعی،۳۰ هزار هکتار باغ، ۴۸۲ هزار هکتار جنگل و ۸۶۲ هکتار مرتع از استان های مهم کشور در بخش کشاورزی است.

با وجود همه ظرفیت ها، پنانسیل و منابع موجود، این استان از لحاظ صنعت و اشتغال جزو محروم ترین نقاط کشور بوده و در رتبه های آخر قرار دارد.

در سال‌های اخیر گلستان با کاهش باران، کاهش روان آب ها و منابع آب های زیرزمینی مواجه بوده و دچار خشکسالی های شدید شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار فارس مطرح کرد: حدود ۳۸۰ هزار هکتار از اراضی گلستان به کشت گندم، ۸۸ هزار هکتار به کشت جو، ۳۲ هزار هکتار کشت کلزا، پنج هزارو ۵۰۰ هکتار سیب زمینی و دو هزارو ۵۰۰ هکتار به کشت چغندرقند و سایر محصولات اختصاص دارد.

محند برزعلی اظهار کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر، از سال گذشته در حوزه کشاورزی مدل سازی رایانه ای انجام شده ودر کارگروه جهاد کشاورزی استان جلسات متعددی با دستگاه های مرتبط مانند شرکت آب منطقه ای گلستان با هدف تمهیدات لازم و تشریک مساعی برای اقدامات موثر انجام شده است.

وی تصریح کرد: در این کارگروه تصمیم گرفته شد تا مقدار مصرف کود "فسفاته" و" پتاسه" با هدف مقاومت بیشتر محصولات کشاورزی در برابر سرما و خشکسالی افزایش پیدا کند. براین اساس در فصل زراعی این کود ها به صورت یارانه ای در اختیار کشاورزان قرار گرفت و مصرف کشاورزان از این کودها سه برابر افزایش پیدا کرد.

رئیس سازمان‌جهادکشاورزی گلستان با بیان اینکه ۷۰ هزار هکتار از اراضی گلستان زیر کشت شالی می رود خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش بارش ها و حفظ منابع آب، با نگاه مسئولانه، نسبت به استفاده از منابع اب های زیرزمین وسواس بیشتری نشان داده و از سال گذشته با ابلاغ اصلاح الگوی کشت تلاش داریم که در حوزه کشت شالی تنها از اراضی نسق استان برای کشت شالی حمایت کنیم.  ۱۵ هزار هکتار از اراضی نسق بوده و از سال گذشته توصیه ها و هشدارهای ما به کشاورزان اعلام می شود که در صورت کشت شالی در مردادماه با کاهش بسیار شدید آب مواجه خواهند شد.

در توصیه مسئولان استانی، با توجه به خشک‌سالی و کمبود آب، پیشنهاد شده تا مردم امسال در زمین های خود از محصولاتی که نیاز به منابع آبی زیادی دارد پرهیز کنند و به سمت محصولات دیمی حرکت کنند. زیرا ممکن است به جهت کمبود آب، در برداشت محصول با مشکلاتی همراه شوند.

رئیس سازمان‌جهادکشاورزی در خصوص محصول کلزا و خرید تضمینی آن ادامه داد: برای تعیین قیمت کلزا، منتظر قطعی شدن قیمت گندم در روزهای آتی هستیم.
در سال گذشته برای حمایت از کشاورزان هر کیلوگرم کلزا به قیمت ۲۳ هزار تومان از کشاورزان خریداری شدو با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، پیش بینی می شود قیمت ۲۳ هزار تومان کلزا به صورت علی الحساب باشد و در این بخش افزایش قیمت داشته باشیم.

در خصوص خرید کلزا هم، فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس در یکی از مصاحبه های خبری با خبرنگاران عنوان کرد: در سه روز گذشته «19، 20 و 21 اردیبهشت» حدود ۱۹۰ تن کلزا تولید شده کشاورزان به ازای هر کیلوگرم ۲۲ هزار تومان در گنبدکاووس خریداری شد.

مهدی دهرویه تصریح کرد: تاکنون ۱۲ مرکز خرید نیز در شهرستان گنبدکاووس برای خرید تضمینی گندم فعال شدند تا گندم تولید شده را خریداری و در انبارهای شهرستان ذخیره کنند.

فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش منابع آبی و با پیش بینی داده ها، میزان خسارت کشاورزان ناشی از خشکسالی برآورد و اداره بیمه ملزم است تا میزان خسارت وارده و مبلغ پرداختی به کشاورزان را اعلام نماید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان هم در خصوص خشکسالی و حمایت از کشاورزان گفت: برای پیشگیری و مقابله با خشکسالی و حمایت از کشاورزان دچار خسارت ناشی از خشکسالی، برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در نظر گرفته شده است. در راستای افزایش بهره وری مصرف آب، در یک برنامه ریزی کارشناسی شده، چهار هزار هکتار از اراضی گلستان در طرح یکپارچه سازی به سیستم نوین آبیاری تجهیز خواهند شد که در نخستین تخصیص یک‌هزارو ۵۰۰ هکتار از این اراضی به این سیستم مجهز می شوند. اصلاح الگوی کشت در محصول برنج یا شالی و خرید تضمینی محصولات دیگر مانند سویا، پنبه و غیره در تناوب کشت برای افزایش میزان تولید محصولات و کاهش محصولات کشاورزی با مصرف آب بالا از دیگر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی است.

برزعلی با اشاره به مشکلات بیمه ای کشاورزان برای محصولات کشاورزی خود ابراز کرد: ۱۵۴ هزار هکتار از اراضی کشت قراردادی گلستان که بخشی از آن به صورت یارانه ای بوده و بخش دیگری به اختیار کشاورزان بیمه شدند.همچنین در طرح جهش تولید، در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی دیمزار گلستان بیمه شدند که این میزان در سال گذشته به ۳۰۰ هزار هکتار افزایش پیدا کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان با بیان اینکه تولید سیب زمینی باید مدیریت شود یادآور شد: برای حل مشکلات سیب زمینی کاران در سه هفته گذشته با مدیرکل مرتبط این حوزه در وزارت جهاد کشاورزی جلسه ای برگزار شد و قرار شد ضمن اینکه مقدار تولید با مصرف این محصول کشاورزی مدیریت شود،  زمینه صادرات برای بخشی از تولید سیب زمینی فراهم شود.

وی بیان کرد: با پیگیری ها و رایزنی های انجام شده و با توجه به اینکه در چند سال اخیر اغلب کشاورزان گلستانی با معضل خشکسالی مواجه هستند، قرار است تسهیلات ارزان قیمت برای کمک به افزایش محصولات کشاورزی به کشاورزان اعطا شود. همچنین پیگیری شده تا جریمه تسهیلات سالهای گذشته کشاورزان که بدلیل خشکسالی توان مالی پرداخت را نداشتند استحمال شود.

گلستان، یکی از استان های سرسبز شمالی ایران است و باوجود ظرفیت های فراوان، مدتی است به علت بارش کم در شمال ایران، دچار بحران خشکسالی شده است.

مردم و مسئولان دست به دست هم داده تا برای گذر از این بحران، مشکلات و خسارات را به حداقل برسانند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1207940

مهمترین اخبار ایران و جهان: