نیوز سیتی!
05 دی 1401 - 15:16

راه‌اندازی سامانه سهیم در زنجان

زنجان-مدیرکل ثبت احوال استان زنجان گفت: شهروندان زنجانی می‌توانند ۹ خدمت از جمله پایگاه اطلاعات خانوار را از سامانه سهیم دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی ژاله‌چیان، ظهر دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: ثبت احوال از زمان تأسیس خدمات ارزنده‌ای را در ثبت وقایع حیاتی چهارگانه شامل، تولد، وفات، ازدواج و طلاق ارائه کرده و اکنون به سمت هوشمندسازی و استفاده از سامانه‌های الکترونیکی پیش می‌رود.

وی به رونمایی از سامانه سهیم به عنوان پنجره واحد ارائه خدمات سازمان ثبت احوال در هفته دولت امسال اشاره کرد و گفت: اکنون امکان استفاده از این سامانه که مخفف «سامانه هویت یکتای ملی» است، به نشانی sahim.sabteahval.ir برای شهروندان استان زنجان نیز فراهم شده است.

مدیر کل ثبت احوال استان زنجان ابراز کرد: در این درگاه ۹ خدمت شامل پایگاه اطلاعات خانوار، ثبت نام کارت هوشمند ملی، ثبت تغییر نشانی، درخواست تغییر نام، درخواست گواهی تجرد، مدارک پیدا شده، ثبت شکایات، اخبار و اطلاعات و قوانین و مقررات ارئه شده است.

وی با اشاره به اینکه نسخه موبایلی سامانه سهیم نیز در دسترس مردم قرار گرفته است و شهروندان می‌توانند از آن طریق نیز از خدمات بهره‌مند شوند، بیان کرد: شهروندان برای ورود به سامانه سهیم ابتدا باید ثبت نام کنند، با وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد، رمز یک بار مصرف به شماره همراهی که به نام کاربر است ارسال می‌شود و افراد با وارد کردن نام کاربری، رمز ورود و کد یک بار مصرف، می‌توانند وارد سامانه شده و از خدمات آن استفاده کنند.

ژاله‌چیان تعامل دوسویه با مردم، کاهش مراجعات حضوری و ارائه خدمات امن و سریع با افزایش کمی و کیفی خدمات را از اهداف راه‌اندازی سامانه سهیم برشمرد و افزود: اطلاعات شهروندان از طریق این سامانه به روز شده و هر گونه ویرایش و افزودن اطلاعات در آن به صورت رایگان قابل انجام است.

وی با اشاره به اینکه در ثانیه ۶هزار استعلام از طریق پایگاه مجازی ثبت احوال انجام می‌شود، تصریح کرد: این پایگاه در حال تکمیل و به روزرسانی است و تکمیل و ثبت اطلاعات سببی و نسبی افراد در این پایگاه نیز در دستور کار قرار دارد که این موضوع در بحث انحصار وراثت، دستگاه‌های انتظامی و نظامی بسیار کاربردی است.

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان میزان ولادت ثبت شده در سال گذشته را در مجموع ۱۵ هزار و ۲ مورد واقعه عنوان کرد و افزود: نرخ ولادت ۱۳.۵ به ازای هر یک هزار نفر جمعیت بود.

ژاله چیان یادآور شد: طی این مدت نام های «زهرا»، «رستا» و «هلما» برای دختران و «آیهان»، «ابولفضل»، «علی» و «آریا» برای پسران بیشترین فراوانی در نام‌گذاری نوزادان در بین مردم استان بود.

وی ادامه داد: طی ۱۰ سال گذشته نام‌های «فاطمه» با ۶ هزار و ۶۷۰ مورد و «ابوالفضل» با چهار هزار و ۹۳۸ مورد بیشترین انتخات والدین در استان زنجان برای فرزندان خود بوده است.

ژاله‌چیان با اشاره به اینکه طی ۹ ماهه امسال تعداد ۴ هزار و ۶۷ مورد واقعه فوت در استان ثبت شده است، ابراز کرد: سال ۱۴۰۰ نیز تعداد ۶ هزار و ۸۱۸ مورد واقعه فوت در استان به ثبت رسید که این رقم نسبت به سال ۹۹ کاهش ۳ درصدی را نشان می‌دهد.

فراهم شدن امکان تغییر عکس کارت ملی

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان از فراهم شدن امکان تغییر عکس کارت ملی خبر داد و گفت: شهروندانی که احساس می کنند عکس روی کارت ملی آنان شرایط مطلوبی ندارد می توانند با مراجعه به اداره‌های ثبت احوال نسبت به تغییر عکس و البته تعویض کارت ملی هوشمند خود اقدام کنند.

ژاله‌چیان با بیان اینکه بنابر ضوابط عکس مورد استفاده برای کارت ملی باید به صورت زنده و بدون روتوش و دستکاری خاص تهیه شود، گفت: در اغلب موارد عکس تهیه شده شرایط خوبی دارد ولی در مرحله ثبت روی کارت ملی و سیاه و سفید شد آن، ممکن است در کیفیت آن تغییری ایجاد شود.

وی به رونمایی سند هویتی مفاخر و مشاهیر استان اشاره کرد و گفت: اسناد هویتی شامل سند شناسنامه‌ای مفاخر و بیوگرافی آنان است که در راستای شناساندن به مردم و جوانان جهت الگوپذیری از این مفاخر تهیه شده و دربردارنده اسناد هویتی شهدا، علما و شماری از مفاخر استان غنی است.

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان در مورد فعالیت‌های فرهنگی این مجموعه اظهار کرد: اسناد هویتی مفاخر، به عنوان گنجینه‌ای به منظور بازدید مردم و همچنین استفاده پژوهشگران و علاقه‌مندان در ثبت احوال نگهداری می‌شود.

امکان اعلام تغییر نشانی شهروندان زنجانی به صورت مجازی

ژاله چیان گفت: برای دریافت خدمات بهتر از دولت و دستگاه‌های خدمات دهنده، امکان اعلام تغییر نشانی شهروندان به صورت مجازی در سامانه ثبت احوال فراهم شد.

وی افزود: مطابق قانون اگر محل سکونت ثبت شده هر فردی تغییر کند و با آدرس ثبت شده در سازمان ثبت احوال مطابقت نداشته باشد، باید در اسرع وقت آن را به اداره ثبت احوال اطلاع دهند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 935884

مهمترین اخبار ایران و جهان: