نیوز سیتی!
15 اسفند 1402 - 10:37

تحولات اوکراین| سناریوی احتمالی حمله ناتو به روسیه

خودداری کاخ سفید از تفسیر افشای مکالمه افسران آلمانی، مذاکره کی‌یف با اسپانیا درباره تضمین امنیتی، خرید مهمات توپخانه اوکراین توسط انگلیس، احضار سفیر آلمان در روسیه و عدم تمایل کی‌یف برای گفتگو با مسکو درباره ترانزیت گاز، از رویدادهای مهم جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  این احتمال وجود دارد که یک عملیات نظامی گسترده علیه روسیه راه اندازی شود که می‌تواند هوایی- زمینی یا هوایی-دریایی باشد و شامل یک حمله جهانی و یک سری حملات موشکی و هوایی گسترده بعدی خواهد بود. این سناریوی حمله فرضی به روسیه، صبح امروز سه شنبه در تحلیلی در مجله "اندیشه نظامی" که توسط وزارت دفاع روسیه منتشر می‌شود، مطرح شد.

فرض بر این است که کارشناسان نظامی غربی تشکیلات عملیاتی مشترک منحصر به فردی را سازماندهی خواهند کرد. آنها گروه‌های بسیار متحرکی از نیروها تشکیل خواهند داد که توانایی حمله همزمان به تمامی نقاط حیاتی روسیه  در عرصه: زمین، دریا، هوا، فضا و اطلاعات را در کوتاه‌ترین مدت زمان خواهند داشت.

به عقیده تحلیلگران وزارت دفاع، قبل از شروع عملیات، دشمن اقدامات تحریک آمیز، نمایشی، اطلاعاتی و سایر اقدامات بالقوه تهاجمی را آغاز خواهد کرد. علاوه بر این، فعالیت‌های اطلاعاتی افزایش یافته و تعداد زیادی پهپاد یا هواپیماها در نزدیکی مرزهای روسیه پرواز خواهند کرد. این وضعیت الزامات جدیدی را برای افزایش سطح امنیت روسیه ایجاد می‌کند که در آن نیروهای هوا-فضا یکی از نقش های کلیدی را خواهد داشت.

 به نوشته آنها، ارائه فناوری‌های جدید از جمله سیستم‌های کنترل خودکار جدید و پشتیبانی اطلاعاتی مدرن برای این نیروها ضروری است. سپس باید رویکرد جدیدی برای استفاده از نیروی هوایی با در نظر گرفتن شرایط زمان صلح و زمان جنگ ایجاد شود.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هفتصدو چهل ویکمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

کربی: آمریکا در مورد مکالمه فاش شده بین افسران ارتش آلمان اظهار نظری نمی‌کند

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی ایالات متحده، شب گذشته اعلام کرد که کاخ سفید در مورد مکالمه فاش شده بین افسران بوندس‌وهر آلمان اظهار نظری نخواهد کرد. 

او گفت: «من در مورد محتوای این درز اطلاعات نظامی صحبت نمی‌کنم، چرا که این فقط به نفع روسیه خواهد بود.»

کربی اضافه کرد که ایالات متحده به خاطر فاش شدن این مکالمه و به دلیل اهمیت هدف مشترکی که هر دو کشور دنبال می‌کنند، قرار نیست روابط خود با آلمان را خراب کند.

لاوروف: واکنش آلمان به افشای مذاکرات افسران گویای مسائل زیادی است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که نگرانی برلین در مورد لو رفتن مذاکرات افسران رده بالای بوندس‌وهر درباره حملات به پل کریمه، گویای مسائل زیادی است.

وی گفت: واکنش سیاستمداران آلمانی به درز این مذاکرات جالب است، زیرا آنها نگران واقعیت چگونگی درز  این مکالمه هستند و نه اینکه افسران آلمانی در حال بحث در مورد حمله به خاک روسیه، از جمله به پل کریمه و انبارهای مهمات هستند. چنین حمله‌ای همانطور که آنها در میان خود می‌گویند، تعجب آور نیست. و این برخورد خیلی چیزها را ثابت می‌کند.

بوندستاگ آغاز درگیری مستقیم بین ناتو و روسیه را رد کرد

هرولد اوتن، یکی از اعضای کمیته دفاعی بوندستاگ (پارلمان آلمان) گفت که ناتو به دلیل درگیری نظامی در اوکراین خود را وارد یک جنگ مستقیم با روسیه نخواهد کرد.

این سیاستمدار آلمانی یادآور شد: این کشورهای عضو ناتو هستند که از اوکراین حمایت می‌کنند، اما صحبت فقط بر سر حمایت دوجانبه است و  ناتو به عنوان یک سازمان در این درگیری دخالتی نخواهد کرد.

پیش از این، لوید آستین، رئیس پنتاگون گفته بود که شکست اوکراین می‌تواند منجر به آغاز جنگی بین روسیه و ناتو شود.

آغاز مذاکرات اوکراین با اسپانیا در مورد تضمین‌های امنیتی

اوکراین و اسپانیا مذاکرات خود در خصوص انعقاد یک توافقامه دوجانبه در مورد تضمین های امنیتی را آغاز کردند. این مسئله در وب سایت دفتر ولادیمیر زلنسکی منتشر شده است.

به دستور زلنسکی، ایگور ژوکوا -معاون رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین، انجام مذاکرات را با مقامات اسپانیا در مورد انعقاد این توافقنامه را برعهده دارد. یادآوری شده که طرفین قبلاً در مورد ساختار کلی توافق گفتگو کرده و در مورد برنامه زمانی مذاکرات به توافق رسیده‌اند.

شهردار کی‌یف برکناری زالوژنی را اشتباه بزرگ زلنسکی خواند

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی لا رپوبلیکا، گفت: ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با برکناری والری زالوژنی از سمت فرماندهی کل نیروهای مسلح اوکراین اشتباه بزرگ و جدی مرتکب شده است.

کلیچکو با اشاره به اینکه این تصمیم زلنسکی "هر اوکراینی را شوکه کرد"، افزود که این کشور اکنون به یک "دولت وحدت ملی" نیاز دارد تا باید دوباره سازماندهی شود. 

روزنامه ایتالیایی یادآور شد که این "سخنان تند" گویای اختلاف و درگیری جدی بین نیروهای سیاسی در اوکراین است. کلیچکو پیش از این هم زلنسکی را متهم کرد که کشور را به سمت استبداد سوق داده است.

زلنسکی فرمانده نیروهای پشتیبانی ارتش را برکنار کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، فرمانده نیروهای پشتیبانی نیروهای مسلح این کشور را برکنار کرد. این فرمان در سایت دفتر ریاست جمهوری منتشر شده است. بدین ترتیب دیمیتری گرگیا از این سمت برکنار شده و الکساندر یاکووتس به جای او منصوب شد.

در اول مارس نیز الکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که قصد دارد فرماندهی تیپ‌های عملیاتی ارتش را به دلیل محاسبات اشتباه تغییر دهد.

تغییرات کادری در رده ‌های بالای ارتش اوکراین به دلیل شکست‌های پی در پی نیروهای مسلح همچنان ادامه دارد.

تمدید مجدد تحریم‌های آمریکا علیه روسیه به دلیل اوضاع اوکراین 

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، رژیم ملی «وضعیت اضطراری» که در سال 2014 بر سر اوکراین وضع شده بود، را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

این مسئله در نامه بایدن که در وب سایت کاخ سفید منتشر شده، آمده است. بدین ترتیب بایدن تحریم‌های ضد روسی اعمال شده توسط فرمان اجرایی باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا به شماره 13660 در تاریخ 6 مارس 2014 را تمدید کرد. این فرمان از آن زمان تا به امروز بارها تمدید شده و اجرا می‌شود.

در سالگرد حمله روسیه به اوکراین نیز  بایدن تأیید کرد که ایالات متحده بیش از 500 تحریم جدید علیه مسکو اعمال می‌کند که بخش‌های مالی، دفاعی و تدارکاتی و افرادی که سعی دارند از تحریم‌های اولیه اجتناب کنند، را هدف قرار داده است.

انگلیس مهمات توپخانه‌ای از سایر کشورها برای اوکراین خریداری خواهد کرد

جیمز هپی، معاون وزیر دفاع بریتانیا، در اظهارنظری درباره بسته کمکی جدید به کی‌یف به ارزش 245 میلیون پوند (310 میلیون دلار) یادآور شد که لندن  مهمات توپخانه‌ای را به اوکراین عرضه خواهد کرد که بیشتر آن در خارج از کشور خریداری می‌شود.

وی گفت: «برخی مهمات از بریتانیا خریداری شده و بخش قابل توجهی از خارج از کشور خریداری خواهد شد. ما از قبل جزئیات مربوط به زنجیره تامین خارجی را فاش نکرده و به دلایل امنیتی عملیاتی به این کار ادامه خواهیم داد.»

هیپی افزود که این مهمات طی سال مالی آینده (از 6 آوریل سال جاری تا 5 آوریل 2025) به کی‌یف منتقل می‌شود. حجم کمک نظامی لندن در سال مالی 2024/25، 2.5 میلیارد پوند (3.2 میلیارد دلار) خواهد بود.

ماکرون اعزام نیرو به اوکراین در آینده نزدیک را رد کرد

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که پاریس قصد ندارد در آینده نزدیک به اوکراین نیرو بفرستد، اما در حال بررسی اقدامات احتمالی برای پشتیبانی از آن است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: «من در خصوص اعزام نیرو  به اوکراین گفتم که هیچ چیز منتفی نیست. <...> این بدان معنا نیست که ما در حال بررسی امکان اعزام نیروهای فرانسوی در آینده نزدیک هستیم، اما این بحث باز است و به هر کاری که می‌توان برای حمایت از اوکراین، به ویژه در خاک اوکراین انجام داد، فکر می‌کنیم.»

بدین ترتیب، ماکرون در مورد واکنش بین المللی به سخنانش در مورد استقرار احتمالی نیرو در خاک اوکراین اظهار نظر کرد.

هشدار درباره وقوع فاجعه به دلیل کمبود نیروی انسانی در ارتش اوکراین 

آلکسی بژوتس، مشاور وزیر دفاع اوکراین در امور سربازگیری اجباری، در گفتگو با روزنامه  "واشنگتن پست" پیش بینی کرد که ممکن است به زودی کمبود پرسنل فاجعه "غم انگیزی" را برای نیروهای مسلح اوکراین رقم بزند.

این مقام نظامی از اوکراینی‌های در سن خدمت نظامی خواست که این واقعیت را بپذیرند که اکنون «زمان آن نیست در خانه بنشینند» و هشدار داد که در غیر این صورت ارتش روسیه «به زودی می‌تواند مناطق بیشتری را تحت کنترل خود درآورد و نزدیک‌تر شود».

بژوتس افزود: در حال حاضر نیروهای مسلح اوکراین دیگر مهمات، سلاح و گلوله کافی ندارند و اگر کمبود سرباز نیز به این عوامل اضافه شود، فاجعه رخ خواهد داد.

پیش از این، در اول مارس، در کی‌یف، تجمع اعتراض آمیزی در مقابل ساختمان یکی از دفاتر ثبت نام نظامی در منطقه دنیپر این شهر برگزار شد که شرکت کنندگان در آن خواستار تغییر شرایط بسیج و چرخش نیروهای حاضر در جبهه نبرد شدند.چند صد نفر از خانواده‌های سربازان اوکراینی در این اجتماع شرکت کردند.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین چند روز قبل اسنادی را امضا کرد که قانون حکومت نظامی و بسیج عمومی را تا تاریخ 13 مه 2024 تمدید می‌کند.

احضار سفیر آلمان به وزارت خارجه روسیه در ارتباط با گفتگوی افسران بوندس‌وهر 

وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه با احضار الکساندر لامبسدورف، سفیر آلمان در مسکو، از او خواستار توضیح قانع کننده در رابطه با انتشار مکالمات افسران بلندپایه بوندس‌وهر در مورد نحوه حملات به اهدافی در خاک روسیه شد. 

علاوه بر این، وزارت خارجه روسیه یادآور شد که این درز اطلاعات به وضوح نشان دهنده دخالت کشورهای غربی در درگیری در اوکراین است.

به دیپلمات آلمانی همچنین گفته شد که تلاش مقامات آلمانی برای محدود کردن کار روزنامه نگاران روسی غیرقابل قبول است و چنین اقداماتی بدون پاسخ نخواهد ماند.

سفیر آلمان بیش از یک ساعت در ساختمان وزارت خارجه حضور داشت و سپس بدون پاسخگویی به سوالات خبرنگاران آنجا را ترک کرد.

احتمال دیدار پوتین با گروسی در جریان سفر وی به روسیه 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که امکان دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) بعید نیست.  وی گفت: ما این احتمال را رد نمی‌کنیم.

روز دوشنبه گروسی در یک کنفرانس مطبوعاتی فاش کرد که قصد دارد در 5 مارس به روسیه سفر کند. وی همچنین دیدار خود با پوتین را ممکن دانست.

اتحادیه اروپا قصد دارد ترانزیت گاز از طریق اوکراین را از سال 2025 متوقف کند

کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست شورای این اتحادیه اعلام کرد که ترانزیت گاز از طریق اوکراین از سال 2025 متوقف خواهد شد، اما استفاده از سیستم حمل و نقل گاز اوکراین ادامه خواهد داشت.

وی گفت: اتحادیه اروپا به تمدید قرارداد ترانزیت گاز با روسیه علاقه ندارد (این قرارداد در 31 دسامبر 2024 منقضی می‌شود)، اما ما در حال بررسی امکان استفاده از گاز اوکراین و سیستم حمل و نقل گاز اوکراین، تاسیسات ذخیره سازی گاز برای ذخیره سازی گاز هستیم.

علاوه بر این، به گفته او، شرکت‌های اروپایی قبلاً در سال 2023 از تجهیزات ذخیره سازی گاز اوکراین استفاده کرده‌اند.

یک روز قبل، روزنامه پولیتیکو با استناد به یک سند داخلی کمیسیون اروپا گزارش داد که توقف ترانزیت گاز روسیه به اتحادیه اروپا از طریق اوکراین در پایان سال 2024 منجر به کاهش کل حجم واردات گاز  خواهد شد و در صورت بروز سرما به بدترین سناریو تبدیل خواهد شد.  توقف ترانزیت از طریق خاک اوکراین، جستجوی مسیرهای جایگزین را ضروری می کند که افزایش هزینه های واردات را به دنبال خواهد داشت.

اوکراین تمایلی به گفتگو با روسیه در مورد تمدید ترانزیت گاز ندارد

دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین اعلام کرد که کی‌یف قصد ندارد با روسیه درباره تمدید قرارداد ترانزیت گاز به اروپا که در پایان سال 2024 منقضی می شود، مذاکره کند. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوالی در مورد ترانزیت گاز گفت: اوکراین قرار نیست با روسیه مذاکره کرده، توافق گاز را ادامه دهد و سندی را امضا کند.

شمیگال افزود: «ما بارها و بارها با رهبران اروپایی مذاکره کرده‌ایم. اگر کشورهای اروپایی به عنوان کشورهای ترانزیت گاز خود عمل کنند، ما آماده ارائه خدمات در این زمینه هستیم. در غیر این صورت، ما از سیستم حمل و نقل گاز برای اهداف خود استفاده خواهیم کرد.»

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1682440

مهمترین اخبار ایران و جهان: