نیوز سیتی!
30 دی 1402 - 17:01

حکایت خاموشی پِله‌ی پُل‌های عابر در گرگان؛ از مردم عذرخواهی می‌کنیم!

خرابی پِله‌های برقیِ پُل‌های عابر پیاده در سطح شهر سبب می‌شود تا بسیاری از شهروندان ترس احتمالی تصادف را به جان بخرند و عبور از عرض خیابان شلوغ را به بالا رفتن از پله های خاموش ترجیح دهند!

 

خبرگزاری فارس استان گلستان؛ پریسا مسعودی: نفس نفس زنان از پله برقی خاموش بالا می رود و سر هر سه پله بالارفتن، دستش را روی زانوهایش می گذارد و نفسی تازه می کند. در دستش چند پلاستیک میوه است و مشخص است انرژی زیادی صرف می کند تا به بالای پله برقی خراب برسد؛ آخر سن و سالی از او گذشته است.

چند پله اخر گویا انرژی اش تحلیل می رود و زانویش تا می خورد. دستش را که به پله حائل می کند، پلاستیک های میوه از دستش رها می شوند و سیب های سرخ و پرتقال ها از پله ها به پایین سرازیر می شوند.

روی پله می نشیند، دستی بر روی سر خود می‌گذارد و ناامیدانه به میوه هایی نگاه می کند که  پله ها را دوتایکی می‌گذرانند؛ از لابه‌لای پاهای مردم قل می خورند و به پایین می‌رسند.

تا جایی که می توانم میوه ها راجمع می کنم و خودم را به او می‌رسانم؛ می‌گویم مادر جان خسته نباشی. با ناراحتی می گوید «خسته ام مادرجان...خسته!» الان دو سال است که این پل خراب است و من با این زانو درد شدید به سختی از پله های خاموش، بالا و پایین می روم و تا به درب منزل می‌رسم، درد زانویم عود می کند.

به پلاستیک های نصفه نیمه میوه اشاره می کند و می‌گوید امروز را هم که خودت شاهد بودی چگونه گذشت!

می گویم حق داری مادرجان! خودم را معرفی می‌کنم و به او قول پیگیری می‌دهم! 

از جا بلند می شود و می گوید: به مسئولین بگویید امثال من با این سن و سال، نمی توانند از خیابان جرجان رد شوند. این پل هم که خراب است؛ یک فکری بکنند که مردم اینقدر اذیت نشوند.

بعد از جمع کردن میوه‌ها، به سختی با درد زانوهایش بلند می‌شود و آرام آرام به سمت دیگر پله برقی می‌رویم که متاسفانه آن هم ایراد دارد؛ دستانش را می‌گیرم و به آرامی او را همراهی می‌کنم.

پایین پُل چند عکس و فیلم از وضعیت نامناسب پل عابر گرفتم و به پایین پل می روم. کنار خیابان جرجان می ایستم و منتظر تاکسی می شوم. ماشین ها به سرعت از کنارم عبور می کنند؛ سرعت ماشین ها آنقدر زیاد است که به طور قطع عبور از این خیابان برای عابرانِ پیاده خطرناک است.

 

    *گف‌وگو با شهروند گرگانی*     

سوار تاکسی می شوم و بلافاصله به قصد گفتگو با مسئولین به سمت میدان شهرداری گرگان می روم؛ ظهر شده و زنگ تعطیلی مدارس را زده شده است؛ میدانِ قفل شده، مملو از ماشین ها و عابرانی است که بین خودروها حرکت می کنند!

پیاده شدم و نگاهی به پله برقی پل عابر پیاده میدان شهرداری می‌اندازم که آن هم طبق معمول خاموش است و بچه مدرسه‌ای‌ها با سروصدا مدام بالا و پایین می‌روند.

این پله برقی که در هسته مرکزی و نقطه پرترافیک شهر واقع شده، عملا کارایی لازم را ندارد و به مسدود شدن خیابان دامن می زند؛ درحال حاضر هم نزدیک دوسال است که کاملا تعطیل شده؛ آن هم پله برقی پلی که درست مقابل چشم دست اندرکاران شهرداری است.

از یکی از دانش آموزانی که داشت از آنجا گذر می کرد، می پرسم مشکلی باخرابی پله برقی ندارد؟ پاسخ می دهد که یکبار داشتم از پله ها می دویدم؛ روی پله ها زمین خوردم و پایم زخم شد.

*از ۶ پل مکانیزه عابر پیاده در گرگان، چهار پل خراب است

هماهنگ می شود تا بامقداد صادقیان معاون زیربنایی و حمل و نقل ترافیک شهرداری درخصوص پل ها گفتگو کنم.

صادقیان در این باره می گوید:  ما ۶ پل عابر مکانیزه در گرگان داریم که شامل « پل تندیس‌‌» با پله برقی و آسانسور،  «پل میناگل» شامل آسانسور و پله معمولی، « پل میدان شهرداری» با دوپل و پله برقی در شمال وجنوب، «پل اوزینه» شامل آسانسور و پله معمولی و«پل سر خیابان انقلاب» شامل پله برقی می شود. پل های میناگل، پل خیابان انقلاب، تندیس و شهرداری در دست تعمیر و درحال راه اندازی هستند و برای تعمیر آن ها با یک پیمانکار قرارداد بسته شده است.

 *  وضعیت پله برقی پل خیابان انقلاب گرگان  * 

* قطعات یدکی پل های مکانیزه موجود نیست

می پرسم علی‌رغم گذشت چنیدن ماه از خرابی پله برقی‌ها‌ چرا هنوز در خصوص پل میدان شهرداری اقدام نکرده اید؟

جواب می دهد: اتفاقا این پل در حال راه اندازی است و اگر بیشتر از یکسال و نیم است که خراب است، به سبب دلایلی بوده که یکی از آن ها نبود قطعات یدکی است. 

به گفته صادقیان سارقی که در صدد دزدیدن قطعه ای از آن بوده، با فشاری که به یک قطعه وارد می کند به اجزای دیگر پل هم صدمه می زند و چون یدکی بعضی از قطعات اصلا در دسترس نیستند  باید خود پیمانکار به سختی و از طریق ریخته‌گری یدکی آن را جایگزین کند. 

صادقیان گفت: در حال حاضر پلِ سمت پاسداران کار می کند و پل شهدا بالای ۹۰ درصد تعمیر شده و آماده راه اندازی است.

* استفاده تجاری از پل عابر پیاده میناگل 

صادقیان می گوید؛ پل میناگل ۴ آسانسور دارد که در دست تعمیر است. به زودی دو آسانسور آن را تعمیر می‌کنیم؛ دو آسانسور شمالی را هم برای استفاده تجاری و ایجاد غرفه خالی بگذاریم؛ همچنین مناسب سازی این پل و نصب رمپ برای معلولین در دستورکار قرار گرفته است.

متاسفانه بعضی از قطعات پل میناگل از سال های پیش مورد سرقت واقع شده و به این علت از این پل در مقطع کوتاهی استفاده شده است.

می گویم؛ از پل تندیس ناهارخوران هم گزارش مردمی دریافت کرده ایم که حاکی از خرابی پل است.

پاسخ می دهد؛ پل تندیس به صورت موردی خراب می شود؛ مداوم نیاز به سرویس دارد و به تازگی قراردادی برای تعمیر اساسی آن بسته شده است.

 *  وضعیت پله برقی پل خیابان انقلاب گرگان  * 

* از مردم بابت خرابی پله برقی پل‌ها عذرخواهی می‌کنیم!

به صادقیان می گویم گزارش مردمی حاکی از این است خرابی پل جرجان باعث می شود بعضی شهروندان ترس احتمال تصادف را به جان بخرند و عبور از عرض خیابان شلوغ را به بالا رفتن از پله های خاموش ترجیح دهند؛ آیا ایمنی مردم در الویت شهرداری نیست؟

صادقیان می گوید: «بابت تاخیر در تعمیر پل ها از مردم عذرخواهی می کنیم؛» اما این پل یک پل قدیمی است که قریب به دوسال است کار نمی کند؛ پیمانکاری که در سال های قبل این پل را ساخته است این پل را تحویل نمی داد و به علت بحث حقوقی، ما با رای دادگاه این پل و بعضی پل های دیگر را تحویل گرفتیم.

حالا طی این یک ماهی که پل را تحویل گرفتیم، پیمانکار جدید در جهت تعمیر آن وارد عمل شده است؛ درحال حاضر پله ها را باز کرده اند و در دست تعمیر است و تعمیر آن دوماه طول می کشد.

به معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری گرگان میگویم: وقتی پله‌ها را باز میگذارند، ممکن است برای کودکانی که از آن جا رفت و آمد می کنند خطر آفرین باشد!

صادقیان می گوید همین امروز به دست اندرکاران می گویم نوار خطر را جمع کرده و آهن‌کشی کنند.

* خسارت به پل ها، خسارت به اموال عمومی است

صادقیان می گوید ما پل ها را راه اندازی می کنیم و بسیاری از پل ها نیز نگهبان دارند ولی بر اثر خسارتی که بعضی از شهروندان بی‌ملاحظه به پل ها وارد کرده اند، حدود یک میلیارد تومان متضرر شده ایم!

از مردم می خواهیم در نگهداری پل ها کوشا باشندچون خود مردم از این پل ها استفاده می کند، از آنها میخواهیم تا درنگهداری پل‌ها کوشا باشند؛ زیرا پل عابر پیاده جزو اموال عمومی است.

حرف های صادقیان که به‌ پایان می رسد با خودم فکر می کنم، نگهداری پله‌های مکانیزه در شرایط تحریم بسیار سخت است؛ اما باقی پله‌هایی که در نقاط مختلف شهر قدیمی، فرسوده و خاموش هستند، اگر به موقع  تعمیر نشوند می توانند حادثه آفرین باشند!

فرهنگ‌سازیِ استفاده از اموال عمومی، نحوه تردد از خیابان‌های شهر و غیره، یکی از وظایف مهم نهادهای فرهنگی استان گلستان است که باید با اهتمام به مشکلات بیان شده، هرچه سریعتر اقدامات لازم را به عمل بیاورند.

گرچه ساخت، تعمیر و نگهداری از پل‌های عابرپیاده هزینه زیادی برای شهرداری گرگان دارد، اما وقتی پای جان مردم به میان می‌آید، مدیران شهری باید این موضوع را در اولویت اقدامات خود قرار دهند.

قطعا تا حصول نتیجه، برای تردد سهل و آسان شهروندان، افراد کم‌توان و همچنین کاهش ترافیک شهری این گزارش را پیگیری خواهیم کرد.

پایان پیام/ 83022

منبع: فارس
شناسه خبر: 1643784

مهمترین اخبار ایران و جهان: