نیوز سیتی!
07 بهمن 1402 - 10:42

«ترک تشریفات» ابزار حمایت از بازار محصولات دانش‌بنیان با رویکرد ‌تولیدِ بار اول

به گفته عضو هئیت رئیسه مجلس، برنامه‌ریزی شده است برای محصولات دانش‌بنیان با رویکرد ‌تولیدِ بار اول، این امکان وجود داشته باشد که با ترک تشریفات مناقصات به فروش برسد، این به کاهش بروکراسی و روندهای زائد بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان می‌انجامد.

گروه اقتصادی خبرگزاری فارس: ایجاد بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان در رشد و موفقیت پایدار آنها مؤثر است، شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه محصولات و خدمات به‌روز بر نوآوری، فناوری و سرمایه فکری متکی هستند، با این حال‌ بدون بازاری برای تجاری‌سازی محصولات خود، این شرکت‌ها برای ایجاد درآمد و دستیابی به مقیاس‌پذیری با مشکل مواجه می شوند.

شرکت‌های دانش‌بنیان با ایجاد بازار می‌توانند به مشتریان دسترسی داشته باشند، قراردادها را ایمن کنند و ارزش راه حل‌های خود را به نمایش بگذارند، علاوه بر این، یک بازار پر رونق رقابت را تشویق می‌کند، نوآوری را به پیش می‌برد و سرمایه‌گذاری را جذب می‌کند و اکوسیستمی پویا‌ برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان تقویت می‌‌شود.

* مجوز ترک تشریفات مناقصه برای شرکت‌های دانش‌بنیان ذیل سازوکار تولید بار اول

یکی از جنبه‌های کلیدی ایجاد بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان، بحث درموضوع کنار گذاشتن بروکراسی ناکارآمد و رویه‌های ناقص حوزه بومی‌سازی تجهیزات ذیل مناقصه، به‌ویژه در بومی‌سازی تجهیزات و فرآیندهای استراتژیک صنعتی است.

رویه‌های مناقصه اغلب چالش‌های مهمی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه آنهایی که فاقد رتبه‌های پیمانکاری یا گواهی‌های استاندارد هستند، ایجاد می‌کند، با صدور اجازه برای شرکت‌های دانش‌بنیان در ترک تشریفات مناقصه تحت مکانیسم تولید بار اول، بازار تضمینی برای این شرکت‌ها ایجاد می‌شود، آنها می‌توانند پروژه‌های دولتی را بدون نیاز به رتبه های پیمانکار یا گواهی های ارائه دهنده خدمات اخذ کنند. این تغییر رویکرد مزایای متعددی را برای شرکت های دانش بنیان و اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان ارائه می‌دهد.

درباره کاهش بروکراسی پیشِ روی شرکت‌های دانش‌بنیان ذیل سازوکار تولید بار اول و مجوز ترک تشریفات مناقصه برای این شرکت‌ها، محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی‌ با اشاره به رفع مشکلات خرید محصولات شرکت‌های دانش بنیان و اقدامات معاون علمی و فناروی رئیس‌جمهور با ایجاد کار گروه «تولید بار اول» در راستای ترک تشریفات مزاحم و مناقصات طولانی مدت در این بخش، به فارس گفت: یکی از ملاحضات ما در قانون جهش تولید دانش‌بنیان توجه به موضوع فروش محصولات شرکت‌های دانش بنیان در قالب تولید بار اول بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی شرکت‌های دانش‌بنیان یک محصول فناورانه تولید می‌کنند، این محصول به این سادگی نمی‌تواند در مناقصات و برخی مزایده‌ها برنده شود زیرا سایر محصولات یک محصول خارجی بوده و تقریبا بیست سال عمر کرده است، بنابراین وقتی محصول شرکت دانش‌بنیان سعی در رقابت با محصول خارجی را داشته باشد، حتما سخت است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کارگروه تولید بار اول در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تشکیل شده است،‌ درخواست‌ها در این بخش دریافت و تعداد درخواست ها زیاد بوده است، طبق برخی از آمارهای ارائه شده نزدیک به 400 درخواست در حال انجام فرآیند در زمینه تولید بار اول است که برخی به سرانجام رسیده است و برخی نیز در حال انجام هستند.

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌گوید: درباره محصولاتی که مجوز داشته و دانش‌بنیان هستند تاکید داشتیم با مجوز کارگروه تولید بار اول این امکان وجود داشته باشد که در واقع این محصولات با ترک تشریفات مناقصات به فروش برسد و این موضوع قدمی بزرگ در جهت کاهش بروکراسی و روندهای زائد پیش روی بازارسازی برای شرکت‌های دانش بنیان است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1650440

مهمترین اخبار ایران و جهان: