نیوز سیتی!
22 اسفند 1402 - 12:00

تحولات اوکراین| اعتراف سرویس اطلاعاتی آمریکا به موفقیت‌های نظامی روسیه

تضعیف جدی پتانسیل نظامی اوکراین، عدم تمایل روسیه به درگیری با ناتو، هشدار درباره تلفات ارضی بیشتر اوکراین، مخالفت زلنسکی با اعلام آتش‌بس، شکست ماکرون در ایجاد ائتلاف حامیان نظامی کی‌یف و  تلفات واقعی ارتش اوکراین، از رویدادی مهم پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در گزارش اطلاعات ملی آمریکا (US National Intelligence) به این واقعیت اشاره شده که نیروهای مسلح  روسیه علیرغم چالش‌هایی که با آنها مواجه هستند، از اواخر سال 2023 تاکنون به موفقیت‌های چشمگیری در میدان نبرد درگیری‌های نظامی در اوکراین  دست یافته و از عدم اطمینان کشورهای غربی در مورد ادامه کمک‌های نظامی به کی‌یف حداکثر استفاده را کردند.

سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند که این وضعیت برای روسیه یک برتری نظامی استراتژیکی ایجاد کرده و به طور فزاینده‌ای وضعیت جبهه نبرد را به نفع مسکو تغییر داده است. این سند همچنین یادآور شده که روسیه نرخ رشد صنایع دفاعی خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده و به سمت تولید مهمات و سلاح‌های دوربرد روی آورده  است.

در این رابطه، آوریل هینس، مدیر جامعه اطلاعاتی ایالات متحده اعتراف می‌کند که توان بالقوه نظامی نیروهای مسلح اوکراین در جریان درگیری‌های کنونی با روسیه به طرز محسوسی رو به تضعیف گذاشته است. او شب گذشته در جلسه استماع مجلس سنای آمریکا، گفت: «تسلیم کردن شهر آودیوکا به روس‌ها و تلاش‌ها برای جلوگیری از تلفات بیشتر ارضی در چند هفته گذشته، از بین رفتن قابلیت‌های نظامی ارتش وکراین را نشان داده است».

به گفته وی، کاهش کمک‌های نظامی کشورهای غربی به کی‌یف نیز بر وضعیت نظامیان اوکراینی تأثیر منفی گذاشته است. 

علاوه بر این، به عقیده برخی کارشناسان نظامی در ایالات متحده، روسیه به احتمال زیاد در درگیری اوکراین پیروز خواهد شد. به گفته آنها، تقریباً می توان با اطمینان ریاضی گفت که روسیه پیروز خواهد شد زیرا ظرفیت بیشتری برای تولید مهمات توپخانه، موشک‌های دوربرد و سلاح‌های دارای کاربرد موثر در شرایط آب و هوایی منطقه درگیری دارد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هفتصد و چهل و هشتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

در آمریکا می‌دانند که روسیه علاقه‌ای به درگیری با ناتو ندارد

اطلاعات ملی آمریکا در گزارش سالانه خود اعتراف کرده که روسیه به دنبال درگیری نظامی مستقیم با ایالات متحده و ناتو نیست. در این سند آمده است: "روسیه تقریباً به طور قطع خواهان درگیری نظامی مستقیم با ارتش ایالات متحده و ناتو نیست و به فعالیت‌های نامتقارن در سطحی پایین تر از آستانه درگیری نظامی در مقیاس جهانی ادامه خواهد داد."

البته در این گزارش یادآوری شده که فدراسیون روسیه همچنان یک دشمن توانا و سرسخت محسوب می‌شود و باید به بازدارندگی این کشور ادامه داد. 

رئیس سیا: آغاز حملات ارتش اوکراین به کمکهای آمریکا بستگی دارد

ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) شب گذشته اعلام کرد که کمک‌های جدید ایالات متحده، در صورت تایید از سوی کنگره، به اوکراین اجازه خواهد داد تا  حملات تهاجمی و نفوذی خود را آغاز کند.

او در جلسه استماع کمیته اطلاعات سنای آمریکا گفت: در صورت تایید بسته کمکی جدید، اوکراین می‌تواند تا پایان سال 2024 یا اوایل سال 2025 در موقعیتی قرار بگیرد که بتواند ابتکار عمل در زمینه اقدامات تهاجمی را دوباره به دست آورد و همچنین می‌تواند از موضع قدرت قابل توجهی مذاکره کند.

برنز افزود: کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین قابلیت حملات نفوذی به منطقه کریمه و انجام اقدامات علیه ناوگان دریای سیاه روسیه را خواهد داد.

رئیس سیا هشدار داد که در صورت امتناع از ارائه کمک، اوکراین ممکن است در سال جاری مناطق قابل توجهی از خاک این کشور را از دست بدهد.

بایدن: نیازی به افزایش نیروهای آمریکایی در مرز لهستان نیست

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد امروز اعلام کرد که نیازی به افزایش حضور نیروهای آمریکایی در مرزهای لهستان وجود ندارد. طبق اطلاعات کاخ سفید، او گفت: «در حال حاضر نیازی به افزایش تعداد نیروها در مرز لهستان نیست».

روز گذشته، آندری دودا، رئیس جمهور لهستان، گفت که این کشور افزایش هزینه‌های دفاعی کشورهای ناتو را به 3 درصد از تولید ناخالص داخلی پیشنهاد خواهد کرد. 

علاوه بر این، دودا امروز، سه شنبه به واشنگتن سفر می‌کند و در آنجا با جو بایدن، همتای آمریکایی خود دیدار خواهد کرد. وضعیت امور در ائتلاف آتلانتیک شمالی نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در ماه ژانویه، مجله مؤسسه نشر نظامی وزارت دفاع ایالات متحده گزارش داد که نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در خاک لهستان افزایش خواهند یافت و در اوایل سال 2024، تعداد نظامیان از 10 هزار نفر فراتر رفت.

برنامه اتحادیه اروپا برای انتقال سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه به کی‌یف

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) صبح امروز ،گزارش داد که در اوایل تابستان 2024، اتحادیه اروپا ممکن است تا 3 میلیارد یورو سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه را به مقامات اوکراین منتقل کند.

به گفته مقامات بروکسل، «کمیسیون اروپا در حال آماده سازی طرحی برای مصادره سودهای مرتبط با تحریم‌های حاصل از سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار یوروکلیر (Euroclear) از ماه فوریه است.» یادآوری شده که اولین قسط ممکن است در اوایل ماه جولای سال جاری به کی‌یف ارسال شود.

پیش از این، فلوریان فیلیپو، رهبر حزب میهن پرستان فرانسه، هشدار داده بود که دارایی‌ها کشورهای اروپایی در روسیه به مراتب بیشتر از دارایی این کشور در اروپا است، به همین دلیل است که استفاده از حساب‌های مسدود شده روسیه توسط اتحادیه اروپا، تصمیمی غیرقانونی و احمقانه خواهد بود.

زلنسکی: نیازی به اعزام نیروی نظامی از فرانسه نیست

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که که کی‌یف در حال حاضر به نیروهای نظامی فرانسه نیازی ندارد.

وی شب گذشته، دوشنبه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانسوی BFM TV در این باره گفت: تا زمانی که نیروهای مسلح اوکراین در حال مقاومت هستند، ارتش فرانسه می‌تواند در خاک کشور خود بماند.

همانطور که زلنسکی یادآور شد، کی‌یف به دلیل کمبود جدی گلوله‌های توپ مورد نیاز نیروهای مسلح اوکراین و همچنین "تراکم زیاد" حملات هواپیماهای بدون سرنشین روسی با مشکلات متعددی در جبهه نبرد مواجه شد، ولی ارتش اوکراین در حال مقاومت است.

نشریه پولیتیکو روز جمعه 8 مارس گزارش داد که فرانسه در حال ایجاد ائتلاف جدیدی از کشورهایی است که در صورت لزوم آماده اعزام نیرو به اوکراین خواهند بود.

زلنسکی امکان اعلام توقف درگیری نظامی را رد کرد

رئیس جمهور اوکراین،در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی فرانسوی احتمال توقف عملیات نظامی را رد کرد. زلنسکی در پاسخ به اظهارات پاپ فرانسیس گفت: «روسیه به وقفه در عملیات نظامی مانند اکسیژن نیاز دارد، بنابراین نباید این امکان را به آنها داد.»

به عقیده او، مسکو به چنین مکثی بسیار علاقه مند است «نه برای مذاکره، بلکه برای احیای توان نظامی خود و آموزش سربازان وظیفه».

رئیس جمهور اوکراین اگرچه از هرگونه ایجاد "مکث" خودداری می‌کند، ولی از ایجاد یک "طرح صلح" حمایت کرد که به گفته او، می تواند در سوئیس طی یک "اجلاس صلح" تدوین شود.  وی افزود: کشورهایی که از این طرح حمایت می‌کنند می‌توانند «آن را به نمایندگان روسیه تحویل دهند».

زلنسکی از ساخت سه خط استحکامات خبر داد

ولادیمیر زلنسکی همچنین اعلام کرد که ارتش اوکراین در خط مقدم جبهه نبرد ساخت سه خط استحکامات را آغاز کرده است که  طول آنها حدود 2 هزار کیلومتر است. 

رئیس جمهور اوکراین افزود: «موضوع استحکامات اهمیت زیادی دارد و و نیروهای مسلح به وجود این استحکامات نیاز دارند.»

نخست وزیر دنیس شمیگال روز گذشته در مورد سرعت ساخت خطوط دفاعی جدید گزارشی به رئیس جمهور داد. زلنسکی همچنین برای تکمیل به موقع این کار ابراز امیدواری کرد. با این حال، وی مشخص نکرد که این استحکامات در کدام جهت گیری‌ها ساخته می‌شود.

کاخ سفید در لایحه بودجه آمریکا 61.4 میلیارد دلار به اوکراین اضافه کرد

کاخ سفید از کنگره آمریکا خواسته است که درخواست کمک مالی به میزان 61.4 میلیارد دلار برای اوکراین را تایید کند. پیش‌نویس بودجه سال 2025 آمریکا که در وب‌سایت کاخ سفید منتشر شده، گواه این موضوع است.

در متن پیش‌نویس آمده است: «بدون اقدام به موقع کنگره در مورد این درخواست اضطراری، ایالات متحده نمی‌تواند کمک‌های لازم را به اوکراین ارائه کند یا از متحدان و شرکای خود حمایت نظامی لازم حمایت کند».

استولتنبرگ: ناتو هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیرو به اوکراین ندارد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو بار دیگر تاکید کرد که ائتلاف آتلانتیک شمالی هیچ برنامه ای برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین ندارد.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما قصد اعزام نیرو به اوکراین را نداریم و ناتو نه یک طرف این درگیری نظامی و نه متحد اوکراین در این جنگ است.»

وی در عین حال یادآور شد که اکنون زمان صحبت در مورد تسلیم شدن اوکراینی‌ها نیست، زیرا چنین اقدامی یک تراژدی برای آنها خواهد بود. علاوه بر این، استولتنبرگ خاطرنشان کرد که تسلیم شدن اوکراین برای کشورهای عضو ناتو خطرناک خواهد بود.

او ابراز عقیده کرد: اگر ما خواهان یک راه حل صلح آمیز و پایدار با مذاکره هستیم، راه دستیابی به این هدف، ارائه حمایت‌های نظامی بیشتر از اوکراین است.

به گفته استولتنبرگ، حتی اگر تک تک کشورهای ناتو به اوکراین نیرو بفرستند، این امر بر ائتلاف آتلانتیک شمالی به عنوان یک کل تأثیر خواهد گذاشت، زیرا اعضای ائتلاف متعهد به یک پیمان دفاعی جمعی هستند.

دبیرکل در مورد سخنان امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، که امکان اعزام نیروهای کشورهای غربی به اوکراین را بعید ندانسته، اظهار نظر کرده و افزود: مهم این است که ما با یکدیگر مشورت کرده و رویکرد مشترکی نسبت به این موضوعات مهم داشته باشیم، زیرا این مسائل برای همه ما اهمیت دارد.

شکست ماکرون در ایجاد ائتلافی برای حمایت نظامی از اوکراین

خبرگزاری فرانسه (فرانس پرس) روز دوشنبه نوشت که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نتوانسته شریکی برای تامین تسلیحات دوربرد و اعزام نیروی نظامی به اوکراین پیدا کند.

در این تحلیل آمده است: نظریه این بود که ماکرون در جریان سفر خود به کی‌یف نه تنها ارسال تسلیحات جدید فرانسوی به اوکراین را اعلام شود، بلکه تصمیمات جدی از طرف همه متحدان غربی برای حرکت به مرحله جدیدی از حمایت از کی‌یف، یعنی اعزام نیروی نظامی اتخاذ شود.

خبرگزاری فرانسه یادآور شده که ماکرون هنوز تاریخ سفر خود به کی‌یف را مشخص نکرده، برای اینکه موفقیت خاصی در ایجاد چنین ائتلافی در اوایل مارس به اوکراین خواهد رفت، ولی این سفر به تعویق افتاد.  به گفته یک منبع خبری این آژانس، ماکرون قصد داشت این دیدار را با نتایج مشخص مرتبط کند، اما ایجاد یک ائتلاف مستلزم همکاری دیگر شرکاست. 

مخالفت رئیس پارلمان اسلواکی با اعزام حتی یک سرباز به اوکراین 

پیتر پلگرینی، رئیس پارلمان جمهوری اسلواکی اعلام کرد که این کشور  هیچ یک از نیروهای نظامی خود را به اوکراین اعزام نخواهد کرد.

وی روز دوشنبه پس از دیدار با ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان به خبرنگاران گفت: « اسلواکی تصمیم گرفته است که تحت هیچ شرایطی حتی یک سرباز را به اوکراین نفرستد. و این در حالی است که امروز ما به خاطر این موضع گیری شفاف که حق مسلم ماست، مورد انتقاد قرار گرفته‌ایم.»

رئیس پارلمان تاکید کرد که اسلواکی تنها از تلاش برای انجام مذاکرات صلح آمیز بین طرف های درگیر حمایت می‌کند.

در همان روز، روبرت کالینیاک، وزیر دفاع اسلواکی نیز گفت که به نیروهای مسلح اوکراین می‌توان با بازگشت اوکراینی‌های آماده رزم به سرزمین خود به جای سربازان ناتو، که اعزام آن‌ها "خط قرمز" و تشدید کننده اوضاع است، کمک کرد.  وی تاکید کرد که تنها راه برای بازگرداندن حاکمیت اوکراین، توقف کامل جنگ است.

پیشنهاد وزیر خارجه لیتوانی برای آغاز گفت‌وگو درباره اعزام نیرو به اوکراین

گابریلیوس لندسبرگیس، وزیر امور خارجه جمهوری لیتوانی در مصاحبه‌ای پیشنهاد کرد که اکنون زمان مناسبی برای آغاز مذاکرات در خصوص اعزام نیروهای غربی به اوکراین است.

وی گفت:  اکنون زمان بحث در مورد این ( اعزام نیروهای غربی به منطقه درگیری) است. شروع گفتگو در این باره خطوط قرمزی را که برای خودمان گذاشته‌ بودیم حذف می‌کند.»

به عقیده وزیر دفاع لیتوانی، بحث های طولانی بدون تصمیم گیری تنها اروپا را تضعیف می‌کند و نتیجه گرفت که وقتی درگیری بسیار نزدیک است، باید دست به اقدام زد. 

وزیر  خارجه لیتوانی با نظریه رئیس جمهور فرانسه درباره احتمال اعزام سربازان غربی به اوکراین موافقت کرده و یادآور شد که وضعیت اوکراین در جبهه رو به بهبود نیست، بنابراین تنها کشورهای غربی می توانند نقش تعیین کننده‌ای داشته و اوضاع را تغییر دهند.

شولتز از مواضع پاپ در مورد مذاکرات اوکراین حمایت نکرد

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان با موضع گیری پاپ فرانسیس در مورد لزوم آغاز مذاکرات صلح اوکراین موافق نیست.

استفن هبستریت، سخنگوی کابینه وزیران آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی در این باره گفت: «همانطور که می‌توانید حدس بزنید، صدراعظم شولتز با موضع گیری پاپ مخالف است.»

پاپ فرانسیس روز شنبه در مصاحبه‌ای تاکید کرد که "کسی که به مردم فکر کند و شجاعت برافراشتن پرچم سفید و آغاز مذاکرات را داشته باشد،" قوی‌تر است. وی تاکید کرد که طرف بازنده در درگیری در اوکراین باید این واقعیت را بپذیرد و از فرصت تمایل برخی کشورها، از جمله ترکیه، که مایلند به عنوان میانجی عمل کنند، استفاده کند.

بعداً ، ماتئو برونی ، رئیس دفتر مطبوعاتی واتیکان اعلام کرد که اشاره پاپ به "بالا بردن پرچم سفید اوکراین"، تنها با هدف فقط تمایل به صلحی عادلانه است.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، پیشنهاد پاپ را «میانجیگری مجازی» خواند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز یادآور شد، سخنان پاپ مجدداً مسئله نیاز به مذاکره را مطرح می‌کند، اما این مسئله به امتناع کی‌یف بستگی دارد.

پزشکان اوکراینی: تلفات واقعی ارتش به مراتب بیشتر از آمار رسمی است 

روزنامه گاردین روز گذشته گزارش داد که پزشکان اوکراینی معتقدند، تلفات در نیروهای مسلح اوکراین به مراتب بیشتر از آن چیزی است که مقامات رسمی اعلام می‌کنند.

به نوشته این نشریه، بسیاری از کسانی که با مجروحان نظامی کار می‌کنند گفته‌اند که تعداد تلفات نظامین اوکراینی بیش از آنچه آمار رسمی نشان می دهد، است. به گفته مدیر بخش پزشکی سازمان غیرانتفاعی اوکراین "اولین بیمارستان سیار داوطلب"، اگر جسدی از میدان نبرد گرفته نشود، مرگ یک نظامی تایید نمی‌شود، در حالیکه تعداد چنین قربانیانی زیاد است.

گاردین این واقعیت را مورد توجه قرار داد که ارتش درصدد استفاده از مجرمین جنایتکار  است که نشان می‌دهد که دیگر مردان زیادی برای اعزام به جبهه وجود ندارد.

علاوه بر این، یکی از اسرای جنگی اوکراینی اعتراف کرد که تقریبا 90 درصد از سربازان هم رزم خود را از دست داده است. به گفته وی، پرسنل نظامی باقی مانده در جبهه از واحدهای مختلف جمع آوری شده و مشغول جنگیدن هستند.

پیش از این، اسکات ریتر افسر سابق اطلاعاتی آمریکا نیز هشدار داد که ارتش اوکراین در صورت تلاش جدید برای اجرای یک عملیات نظامی، بسیاری از نیروهای خود را از دست خواهد داد. او یادآور شد، در تابستان 2023، در اولین ضد حمله نیروهای اوکراینی، آنها حتی نتوانستند خط اول دفاعی ارتش روسیه را بشکنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1685584

مهمترین اخبار ایران و جهان: