نیوز سیتی!
20 بهمن 1402 - 13:02

اقبالی: با تعویض‌های اشتباه، پِلن دوم خودمان را خراب کردیم/ فوتبال ایران در ضربه نهایی مشکل دارد

مسعود اقبالی با بیان اینکه فوتبال ایران در ضربات نهایی مشکل دارد گفت تا زمانی که به جای علت‌ها به معلول‌ها بپردازیم باید برای موفقیت تیم‌های دیگر دست بزنیم.

مسعود اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره شکست 3 بر 2 تیم ملی ایران مقابل قطر در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا 2023، اظهار داشت: برای موفقیت در هر زمینه‌ای نیازمند زیرساخت هستیم. این پیروزی‌ها و شکست‌ها تمام می‌شود و می‌گذرد؛ اما باید درس بگیریم که نمی‌گیریم. 4 دهه و 12 دوره است که نتوانسته‌ایم به فینال جام ملت‌های آسیا برسیم. در مراحل مختلف از جمله نیمه نهایی جام ملت‌ها حذف شده‌ اما به جای علت روی معلول‌ها پیش رفته‌ایم.

* سال‌هاست برای موفقیت و پیشرفت دیگر تیم‌ها دست می‌زنیم

وی افزود: در سطح باشگاهی، تیم ملی، جام جهانی و جام ملت‌ها در هیچ زمینه‌ای موفقیتی نداشتیم و فقط در این مسابقات شرکت می‌کنیم و برای دیگران دست می‌زنیم. تمجید کننده پیشرفت دیگران شده‌ایم و آنها را تشویق می‌کنیم؛ ولی خودمان برای پیشرفت اقدامی نمی‌کنیم. 

* فوتبال ایران با مدیران غیرمتخصص اداره می‌شود

کارشناس فوتبال تصریح کرد: مدیریت در ورزش و به ویژه فوتبال ما ضعیف است و با نیروها و مدیران غیرمتخصص اداره می‌شود. اگر هم نیروی متخصصی داریم از او بهره نمی‌گیریم. به آموزش نیروها و اهالی فوتبال خیلی توجه نمی‌کنیم. کمیته آموزش اولویت دهم فدراسیون فوتبال هم نیست. فدراسیون در تمام این سال‌ها از امثال بنده به عنوان کسی که مدرس ارشد هستیم یکبار درخواست نکرده که به همراه تیم ملی یا باشگاه عازم مسابقات شویم و از عملکرد فنی آنها گزارش یا تحلیلی تهیه کنیم.

* لزوم بررسی عملکرد تیم ملی در جام ملت‌های آسیا 2023

اقبالی در مورد لزوم بازنگری و بررسی عملکرد تیم ملی در جام ملت‌های آسیا 2023 و ریشه‌یابی شکست مقابل قطر، گفت: باید با تشکیل کمیته تخصصی دلایل این باخت را بررسی کنیم. بعد از استخراج این دلایل ریشه‌ای باید تعیین کنیم که فردا چه کاری انجام دهیم. برزیل هم مقابل آلمان با نتیجه 7 بر یک شکست خورد؛ اما بررسی می‌کنند که چرا متحمل چنین شکستی شده‌اند. ما باید بررسی کنیم چرا برابر ژاپن برنده شدیم. چرا یک روز خاص برای تیم ملی ایران رقم خورد؟ دلایل برد چه بود؟ حتی برای برد هم باید ریشه‌یابی کنیم و دنبال علت باشیم. 

تیم ملی فوتبال ایران , جام ملت‌های آسیا 2023 ,

* حرکت سینوسی تیم ملی و مشکل زیرساخت‌های فوتبال کشور

وی اظهار داشت: میانگین سنی تیم ملی ما در جام ملت‌های آسیا 2023 بالا و این موضوع در عملکرد ملی‌پوشان تأثیرگذار بود. مقابل سوریه به سختی و در ضربات پنالتی برنده شدیم. برابر ژاپن بازی خوبی ارائه دادیم و بعد از این مسابقه همه هم و غم ما قهرمانی بود در حالی که درگیر حرکت سینوسی تیم ملی بودیم و زیرساخت‌های فوتبال‌های ما مشکل دارد. مقابل تیمی شکست خوردیم که زیرساخت‌های فوتبالش در حال پیشرفت است. آنها میزبان جام جهانی بودند و در دوره قبلی جام ملت‌ها قهرمان شدند.

* مشکلات ضربه نهایی فوتبال ما به فوتبال پایه باز می‌گردد

این کارشناس فوتبال یادآور شد: تیم ما در شاخص‌های آنالیز از قطر بهتر است؛ اما در ضربه آخر مشکل داریم. از 23 شوتی که به سمت دروازه رقیب زدیم تنها 5 شوت داخل چارچوب بود. این موضوع نشان می‌دهد در ضربه آخر مشکل داریم. ضربه نهایی مربوط به دوره نونهالان و نوجوانان است که به بازیکنان خوب آموزش ندادیم. بازیکنان ما به صورت استاندارد در فوتبال پیشرفت نکردند و به همین خاطر خیلی فرصت از دست می‌دهیم.

* برای انتخاب مربی تیم ملی باید شاخصه و معیار تعیین شود

اقبالی با اشاره به لزوم توجه به مقوله آموزش مربیان فوتبال کشور، عنوان کرد: باید روی مربیان نظارت و کنترل باشد. اینکه مربیان با دوره بیست روزه یا یک ماهه مدرک مربیگری دریافت کنند و به دنبال کارشان بروند، تفاوتی در اوضاع فوتبال ما ایجاد نمی‌کند. باید بررسی کنیم که یک مربی در 20 سال مربیگری‌اش چقدر پیشرفت کرده، چقدر فوتبال مدرن و سرفصل‌های فوتبال مدرن را می‌شناسد، چقدر علم و اطلاعاتش را به روز کرده است. کمک مربی شدن در تیم ملی به همین آسانی نیست و این جایگاه قداست دارد. باید یکسری شاخصه و معیار تعیین شود و بر اساس آن دستیاران سرمربی یا همان مربیان تیم ملی را انتخاب کنیم. صِرف سابقه بازی ملی یا همکاری در چند باشگاه قبلی با سرمربی فعلی دلیلی برای انتخاب این نفرات به عنوان مربی تیم ملی نیست. متأسفانه کمیته آموزش فدراسیون فوتبال سال‌هاست که یک دوره بازآموزی مربیگری برگزار نکرده است.

* با این وضعیت جابه‌جایی مربیان توقع قهرمانی آسیا داریم؟

وی با بررسی عملکرد مربیان باشگاهی در ایران گفت: نقدهای من فقط مربوط به تیم ملی نیست. مربیان ما در لیگ برتر بر چه اساسی انتخاب یا حتی بین تیم‌ها جابه جا می‌شوند؟ ارتباط؟ اینها را باید حل کنیم. قبلاً یک مرتبه از فدراسیون فوتبال خواستم همانطور که افسران دوپینگ بالای سر تیم‌ها می‌روند، مدرسان ارشد فدراسیون هم  به تمرینات تیم‌ها بروند و بررسی کنند که مربیان چه کاری انجام می‌دهند؛ از آنها ارزشیابی و ارزیابی داشته باشند. نه اینکه مثل حالا مشخص نباشد بر اساس چه شاخصه‌ای سرمربیان صدر جدول تیم‌های ته جدولی را قبول می‌کنند و برعکس. با این وضعیت توقع داریم قهرمان شویم؟

* خودمان تعویض‌هایمان را خنثی کردیم

کارشناس فوتبال با انتقاد از تعویض‌های ایران مقابل قطر تأکید کرد: مقابل قطر رضا اسدی و شهریار مغانلو را وارد زمین مسابقه کردیم؛ اما رامین رضاییان که یکی از بهترین ارسال کننده‌های در ترکیب بود را از زمین خارج کردیم. این تعویض یعنی چه؟ یعنی با تصمیم اشتباه تعویض‌های خودمان را خنثی کردیم. مهدی قایدی و علی قلی‌زاده می‌توانستند به تیم کمک کنند اما در لیست تعویض‌ها قرار نگرفتند. با تعویض‌های‌مان پلن دوم خودمان که ارسال از کناره‌ها بود را خراب کردیم.

* بعضی تیم‌هایی که حذف شدند بهتر از ما فوتبال بازی می‌کردند

اقبالی با ارائه راهکار برای پیشرفت فوتبال کشورمان به تسنیم گفت: انتقاد بیش از حد تأثیری ندارد. از همین امروز باید با تشکیلات منسجم و منظم و سرمایه‌گذاری مناسب  پیش برویم تا شاید سال‌های آینده به سایه ژاپن، کره جنوبی و استرالیا برسیم. راه دیگری هم نداریم.  بعضی تیم‌هایی که در دور مقدماتی حذف شدند، بهتر از ما فوتبال بازی می‌کردند. اصول حمله و دفاع را به خوبی در زمین پیاده می‌کردند؛ اما چون زورشان نرسید در مراحل مختلف حذف شدند. بازی تیم‌هایی مانند تایلند، عمان و ازبکستان را مشاهده کنید آنها به مراتب اصول بازی را بهتر از ما انجام می‌دادند. باید برای حل مشکلات‌مان کار اصولی و آموزشی انجام دهیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1665984

مهمترین اخبار ایران و جهان: