نیوز سیتی!
17 اردیبهشت 1402 - 17:15

‌هشدار تشکیل موج‌های 2 متری در غرب خلیج فارس/‌ ‌باران‌‌‌های بهاری هوای نیمه شمالی کشور را تازه می‌کند

مدیرکل‌ پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: از اوایل وقت دوشنبه 18 اردیبهشت تا بعدازظهر چهارشنبه 20 اردیبهشت، افزایش وزش باد با جهت جنوب شرقی و افزایش ارتفاع موج در ساحل بین 1 تا 1.5 متر و دور از ساحل تا 2 متر در ‌نیمه غربی خلیج فارس و سواحل و دور از سواحل خوزستان و بوشهر پیش‌بینی می‌شود.

صادق ضیائیان  در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت: امروز در اغلب نقاط کشور افزایش نسبی دما داریم، فردا افزایش دما در نوار شرقی کشور نیز خواهیم داشت.

مدیرکل‌ پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز آینده در غرب و برخی مناطق دامنه‌های جنوبی البرز نظیر قزوین، زنجان و البرز وزش باد خواهیم داشت، همچنین در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و ارتفاعات زاگرس مرکزی، رگبار پراکنده ، وزش باد شدید و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

وی‌ گفت: روز سه‌شنبه 19 اردیبهشت سامانه بارشی از غرب وارد کشور می‌شود و موجب رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت در غرب و شمال غرب کشور، مرکز کشور و دامنه‌های جنوبی البرز خواهد بود و به تدریج در غرب سواحل خزر بارش خواهیم داشت.

ضیائیان افزود: روز چهارشنبه 20 اردیبهشت گستره بارش‌ها تقریباً کل نیمه شمالی کشور را در بر می‌گیرد و بارندگی‌ها در سواحل خزر، شمال خراسان رضوی، خراسان شمالی و برخی مناطق دامنه‌های جنوبی البرز قابل توجه خواهد بود، اما در مرکز و شرق کشور همچنین دامنه‌های زاگرس مرکزی واقع در غرب بارش‌ها به صورت پراکنده  است.

مدیرکل‌ پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اضافه کرد: روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری در استان‌های مرزی غرب و جنوب غرب کشور، وزش باد شدید همراه با توده گردوخاک خواهیم داشت که این توده گردوخاک از کشور عراق نفوذ می‌یابد و سبب کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا می‌شود.

وی درباره وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران روز آینده کمی ابری، بعدازظهر افزایش ابر و بارش پراکنده، گاهی وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود؛ بیشینه و کمینه دما فردا در تهران30 و 18 درجه خواهد بود.

ضیائیان گفت: روز آینده شهرکرد با کمینه دمای 4 درجه بالای صفر خنک‌ترین مرکز استان و اهواز با بیشینه دمای 41 درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان خواهد بود.

* هشدار نارنجی هواشناسی‌ درباره موج‌های غرب خلیج فارس

مدیرکل‌ پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اظهار کرد: طبق اطلاعیه نارنجی صادر شده، از اوایل وقت دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۸ تا بعدازظهر چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۰، افزایش وزش باد با جهت جنوب شرقی با حداکثر سرعت 30 نات و افزایش ارتفاع امواج در ساحل بین 1 تا 1.5 متر و دور از ساحل 2 متر در ‌نیمه غربی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: در این راستا غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک‌‌ تفریحی، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس ها و آسیب به تاسیسات دریایی پیش‌بینی و ‌توصیه می‌شود ممنوعیت درعملیات تفریحی به ویژه غواصی و شنا‌، ممنوعیت در سفرهای دریایی با شناور سبک‌، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی بویژه در فراساحل، در دستور کار باشد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1195018

مهمترین اخبار ایران و جهان: