نیوز سیتی!
23 اردیبهشت 1402 - 08:56

رتبه پنجم اصفهان در کاهش تلفات ناشی از تصادفات/ضرورت حساس‌سازی نسبت به رعایت ضوابط

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: بنا بر آخرین آمار منتشر شده پزشکی قانونی که مربوط به آمار ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ است، استان اصفهان در رتبه پنجم کاهش تلفات ناشی از تصادفات برون شهری قرار دارد.

محمدعلی صلواتی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه ارتقاء ایمنی و کاهش تصادفات، همکاری و همراهی همه آحاد جامعه را می‌طلبد، اظهار داشت: بر اساس کارشناسی‌های صورت گرفته علت بیش از ۷۰ درصد تصادفات عامل انسانی است که همه جامعه به خصوص رسانه‌ها باید در این رابطه و در جهت فرهنگ‌سازی رعایت قوانین و ضوابط رانندگی نقش خود را ایفا کنند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از عوامل مهم مرگ و میر در کشور تصادفات جاده‌ای است که هر ساله موجب از دست رفتن جان هزاران نفر از مردم کشورمان می‌شود، افزود: حساس‌سازی نسبت به رعایت ضوابط تا حد زیادی می‌تواند این مسأله را کاهش دهد.

فرهنگ‌سازی یک ربع استراحت در رانندگی

صلواتی بیان کرد: بخش عمده‌ای از فوتی‌های تصادفات و بیش از ۶۰ درصد از وقوع تصادفات جاده‌ای ناشی از عدم توجه راننده به جلو در اثر عواملی نظیر حواس پرتی، استفاده از تلفن همراه و خواب آلودگی است که راه حل رفع همه این موارد کار فرهنگی هستند، برای مثال اگر قاعده یک ربع استراحت بعد از هر ۲ ساعت رانندگی را فرهنگ‌سای کنیم و رانندگان خود را ملزم به رعایت آن بدانند میزان تصادفات ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: با بررسی علت فوت جان‌باختگان تصادفات رانندگی متوجه شدیم بیش از ۹۰ درصد فوتی‌ها کمربند ایمنی خود را نبسته بودند و همین طور با بررسی آمار تصادفات موتورسیکلت به این رقم رسیده‌ایم که بیش از ۹۰ درصد فوتی‌های در تصادفات موتورسیکلت به علت عدم استفاده از کلاه ایمنی دچار آسیب و ضربه به سر شده و جان خود را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود همه تلاش‌های فرهنگی و سلبی که برای استفاده موتورسیکلت‌سواران از کلاه ایمنی شده است تنها ۱۳ درصد از راکبین و ۲ درصد از ترک‌نشینان موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند.

کاهش آمار مرگ و میر با رعایت ضوابط رانندگی

صلواتی بیان کرد: راهداری با حداکثر توان نسبت به انجام وظیفه خود در حوزه ایمنی حمل و نقل که مربوط به اصلاح نقاط حادثه‌خیز و اصلاح جاده‌ها است اقدام می‌کند، همین طور پلیس راه با تمام ظرفیت خود پیگیر انجام وظیفه نظارتی خود است و تنها اگر ۲ عامل خودرو و راننده نیز به وظایف و مسؤولیت‌های خود در این حیطه عمل کنند، شاهد کاهش و به صفر رساندن آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای خواهیم بود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه حتی وجود یک فوتی در تصادفات کشور هم زیاد است، خاطرنشان کرد: بنا بر آخرین آمار منتشر شده پزشکی قانونی که مربوط به آمار ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ است، استان اصفهان در رتبه پنجم کاهش تلفات ناشی از تصادفات برون شهری قرار داشته و در تصادفات روستایی هم هیچ مورد فوتی نداشته است.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ش

منبع: فارس
شناسه خبر: 1207862

مهمترین اخبار ایران و جهان: