نیوز سیتی!
21 خرداد 1402 - 01:02

کیفیت و درجه هنری ممتاز صنایع دستی لرستان/ فعالیت ۷ هزار هنرمند

خرم‌آباد- لرستان تجلی‌گاه تکنیکی‌ترین صنایع دستی ایران است، جایی کیفیت و درجه هنری ممتاز صنایع دستی آن در کشور زبانزد است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در استان لرستان صنایع‌دستی ثمره دست‌هایی است که عشق را از قلب خود جاری ساخته و با انگشتان خود با یاری تار و پود بر گلیم و جاجیم ترسیم کرده و یا با تلنگرهای چکش، آن را حک می‌کنند.

صنایع دستی لرستان در سه نوع متمایز عشایری، روستایی و شهری شکل گرفته‌اند. بیشتر تولیدات صنایع دستی عشایری به مصرف خانوار می‌رسند و کمتر به بازار عرضه می‌شوند.

انواع صنایع‌دستی عشایر استان لرستان عبارتند از سیاه چادر، چیت، قالی و گلیم. صنایع دستی روستایی را قالی، گلیم، رنگرزی و جاجیم‌بافی تشکیل می‌دهند و عمده صنایع دستی شهری نیز خراطی، نمدبافی، قلم زنی، ورشو سازی، قالی، موج و گلیم بافی هستند.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان/ اوج هنرآفرینی مردمان لر

حوزه صنایع دستی لرستان علیرغم ظرفیت‌های فراوان، با مشکلات زیادی مواجه است، عدم ایجاد بازارچه صنایع دستی یکی از مشکلات این بخش است، حوزه‌ای که در صورت توجه می‌تواند در راستای ایجاد اشتغال و تولید نقشی مؤثر و تأثیرگذار داشته باشد.

وجود بیش از ۷ هزار هنرمند صنایع دستی در لرستان

عطا حسن پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در این رابطه، اظهار داشت: اگر به تاریخ نگاه کنیم، می‌بینیم که کهن‌ترین صنایع و یا ابزار سنگی در لرستان و در ۴۰ هزار سال پیش در غار «یافته» این استان تولید شده است.

وی عنوان کرد: در لرستان بیش از هفت هزار هنرمند صنایع دستی لرستان در سامانه ثبت نام کرده‌اند.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان/ اوج هنرآفرینی مردمان لر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، بیان داشت: از این تعداد، دو هزار نفر به صورت فعال در این حوزه مشغول به کار هستند.

کیفیت و درجه هنری ممتاز صنایع دستی لرستان

حسن پور با اشاره به رشته‌هایی مانند «ورشو»، قلم زنی، دست بافته‌های عشایری همچون فرش لری، «ماشته»، «جاجیم»، صنایع چوب و چرم و سنگ‌های قیمتی در لرستان، تصریح کرد: حضور هنرمندان صنایع دستی لرستان در جشنواره ملی و بین المللی به منظور معرفی هرچه بیشتر تولیدات هنرمندان استان از اولویت‌های حمایتی این اداره‌کل محسوب می‌شود.

وی افزود: در جشنواره ایران زمین خوزستان سه هنرمند لرستانی در رشته‌های پیکرتراشی، ماشته‌بافی و سفال‌گری محصولات خود را به بازدیدکنندگان ارائه کردند.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان/ اوج هنرآفرینی مردمان لر

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، تاکید کرد: صنایع‌دستی لرستان دارای کیفیت و درجه هنری ممتازی است و امیدواریم مشارکت هنرمندان ما در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی موجب توسعه و معرفی شایسته تولیدات زیبا و ارزشمند این عزیزان باشد.

وی در خصوص سطح کیفی و هنری آثار هنرمندان صنایع‌دستی استان از کسب دیپلم افتخار هنرمند لرستانی در بخش اصلی هفتمین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر طی سال گذشته خبر داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، اظهار کرد: هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان/ اوج هنرآفرینی مردمان لر

تولید صنعت فاخر «ورشو»

حسن پور، ادامه داد: در هفتمین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر، آیت گودرزی از هنرمندان صنایع‌دستی لرستان در رشته زره‌بافی موفق به کسب دیپلم افتخار این جشنواره شد.

وی بیان کرد: آیت‌اله گودرزی صنعتگر رشته زره‌بافی است که از شاخصه‌های مهم آثار او می‌توان به ریزبافت بودن تولیدات هنری این هنرمند اشاره کرد که موجب تمایز سایر تولیدات این رشته است.

عباس حمزه‌ای معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی لرستان نیز در این رابطه، اظهار داشت: به گواه یافته‌های باستان شناسی از جمله نقوش غارهای باستانی استان لرستان و همچنین مفرغ های این استان، صنایع دستی دارای قدمت فراوانی در لرستان است.

وی عنوان کرد: مهم‌ترین صنایع دستی استان لرستان، صنعت فاخری مانند صنعت «ورشو سازی» است.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان/ اوج هنرآفرینی مردمان لر

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی لرستان، بیان داشت: این صنعت از صنعت‌های نادر و بسیار زیبا در لرستان محسوب می‌شود.

حمزه‌ای گفت: دست بافت‌های عشایری استان لرستان یکی از صنعت‌های بسیار پرتنوع، زیبا و جذاب در لرستان محسوب می‌شوند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1276318

مهمترین اخبار ایران و جهان: