نیوز سیتی!
03 بهمن 1402 - 00:24

تقابل‌جویی لهستان با روسیه با ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین

نخست وزیر لهستان در جریان دیدار روز دوشنبه با رئیس جمهور اوکراین از کمک تسلیحاتی جدید به این کشور درگیر جنگ با روسیه خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز دوشنبه در شهر «کی‌یف» با «دونالد تاسک» نخست وزیر لهستان دیدار کرد.

به گزارش وبگاه «دولت اوکراین» پس از این مذاکرات، زلنسکی اعلام کرد که بسته تسلیحاتی جدیدی را از لهستان دریافت خواهد کرد. در جریان سفر تاسک به کی‌یف دو طرف درباره روابط دوجانبه گفت‌وگو کردند.

زلنسکی گفت: «یک بسته نظامی جدید از لهستان دریافت می‌کنیم. ما از چنین کمک‌های مداوم قدردانی می‌کنیم.»

بر اساس این گزارش، درحالیکه کشورهای غربی وعده ارسال جنگنده و سیستمهای پدافند هوایی به ارتش اوکراین داده‌اند اما ارسال این تجهیزات نظامی با کندی پیش می‌رود. یک رسانه دانمارکی اخیرا گزارش داد که ارسال ۶ جنگنده اف-۱۶ که قرار بود تا پایان سال ۲۰۲۳ به اوکراین فرستاده شود باز هم به تاخیر افتاده است.

 مقام‌های ارشد وزارت دفاع آلمان می‌گویند در حال حاضر ارتش روسیه در جنگ اوکراین ابتکار عمل را در دست دارد.

ژنرال «کریستین فرودینگ»،  مسئول کارگروه هماهنگی کمک‌های نظامی به اوکراین در وزارت دفاع آلمان می‌گوید که کمبود حمایت هوایی و نبود سامانه دفاع هوایی موثر از دلایل اصلی شکست ارتش اوکراین در ضد حملات ارتش این کشور علیه ارتش روسیه» در طول یک سال گذشته است.

کریستین فرودینگ اضافه کرد که آلمان قرار است در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۰ هزار نظامی ارتش اوکراین را آموزش بدهد.

رئیس جمهور اوکراین و نخست وزیر لهستان همچنین در مورد امکان تولید تسلیحات مشترک در آینده گفت‌وگو کردند.

لهستان پیشتر خودروهای زرهی دوران شوروی، توپخانه و  هواپیمای نظامی را در اختیار ارتش اوکراین قرار داده است.

رئیس کمیته نظامی اتحادیه اروپا  نیز گفته است که روسیه نباید در جنگ با اوکراین پیروز شود، زیرا امنیت کل اروپا در خطر است. ژنرال «روبرت بریگر» رئیس کمیته نظامی اتحادیه اروپا گفت: «روسیه نباید در جنگ پیروز شود. امنیت اوکراین با امنیت اروپا ارتباط تنگاتنگی دارد.»

این ژنرال اروپایی گفت، تصرف اوکراین توسط روسیه نفوذ این کشور را صدها کیلومتر به سمت غرب منتقل و تهدیدی بالقوه مشابه آنچه در دوران جنگ سرد دیده می شود، ایجاد می‌کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1646418

مهمترین اخبار ایران و جهان: