نیوز سیتی!
12 دی 1402 - 12:33

مردم شهرستان تاکستان به زودی از خدمات بخش ام آر آی بهره مند می شوند

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان گفت: نصب سخت افزاری و نرم افزاری دستگاه ام آر آی در بیمارستان شفا انجام شده و به محض تایید تست ها از طرف شرکت تولیدکننده این دستگاه، ارائه خدمات درمانی مرتبط به مردم آغاز می‌شود.

عسگر شریف زاده در گفتگو با خبرنگار فارس در تاکستان اظهار کرد: در حوزه سلامت شهرستان تاکستان با کمبودهایی مانند پزشک متخصص، پزشک عمومی، جراح، دندانپزشک، پرستار و بهورز روبرو بودیم که خوشبختانه با پیگیری های دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در حال حاضر برای اکثر مراکز درمانی شهرستان به ویژه مراکز شبانه روزی پزشک عمومی و دندانپزشک جذب شده و این افراد مشغول ارائه خدمت به مردم هستند.

وی افزود: تقریبا در اکثر رشته های مورد نیاز بیمارستان شفا تاکستان، پزشک متخصص جذب شده و در برخی رشته ها نیز در حال پیگیری جهت تکمیل کادر پزشکی متخصص هستیم.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان همچنین کمبود متخصصین در برخی از رشته های تخصصی مانند متخصص بیهوشی را به دلیل عدم ثبت نام پزشکان متخصص در سامانه وزارت بهداشت عنوان کرد.

شریف زاده با اشاره به روند نصب و راه اندازی ام آر آی در بیمارستان شفا، خاطرنشان کرد: مراحل نصب ام آر آی از نظر سخت افزاری و نرم افزاری به اتمام رسیده و منتظر تایید تست نهایی از طرف شرکت تولیدکننده این دستگاه هستیم. به محض تایید تست ها، پذیرش بیمار جهت انجام ام آر آی آغاز و این خدمت نیز به شهروندان ارائه می شود.

وی به پروژه های عمرانی در دست پیگیری شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان اشاره کرد و گفت: در این راستا احداث ۱۶ واحد اقامتگاهی برای پزشکان متخصص بیمارستان شفا در دستور کار قرار دارد که تاکنون با پیشرفت فیزیکی ۴٠ درصدی همراه بوده است. همچنین ۸ واحد اقامتگاهی نیز برای پزشکان عمومی در بخش های تابعه شهرستان در نظر گرفته شده که در حال حاضر ۸٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

این مسوول یادآور شد: در حوزه نظارت بر مراکز تولید و فروش مواد غذایی به طور مستمر بازرسی ها انجام می‌شود و طی شش ماهه اول سال ۱۴۰۲، حدود ۳۱۲ مرکز به دلیل عدم رعایت موارد بهداشتی پلمب و به مراکز قضایی معرفی شده اند.

رییس اداره شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان اذعان کرد: در هفته دفاع مقدس اردوهای جهادی در روستاهای کمتر برخوردار قرمز آباد و چوزه را داشتیم که ۴ روز کادر پزشکی، دندانپزشکی، مامایی، کارشناس روان و تغذیه و پرستاری به صورت رایگان به ارائه خدمات به بیماران پرداختند. همچنین یکی از خدمات خوب در این روستاها استقرار کلینیک دندانپزشکی سیار و ارائه خدمات به مراجعین بود.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون آنفولانزا برای گروه‌های هدف طی ماه های مهر و آبان در سطح شهرستان صورت گرفت، افزود: از جمله برنامه های دیگری که طی ماه های پایانی سال ۱۴۰۱ و ماه های ابتدایی ۱۴۰۲ انجام شد، غربالگری حدود ۵ هزار نفر از اتباع خارجی ساکن در شهرستان بود که از نظر بیماری های سل و مالاریا، غربالگری شدند و مداخلات درمانی و بهداشتی لازم برای افراد مشکوک جهت پیشگیری از شیوع آن انجام شد.

شریف زاده برخورد با افرادی که فاضلاب را به صورت غیربهداشتی در معابر عمومی رها می‌کردند را دیگر اقدامات شبکه بهداشت و درمان تاکستان عنوان کرد و گفت: تیم مشترکی شامل دستگاه های اجرایی مربوطه در این خصوص تشکیل و ۵۵۰ نفر از خاطیان در این موضوع به مراجع قضایی معرفی شدند. 

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان اذعان کرد: به منظور ساماندهی پساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب تاکستان، با همکاری ادارات ذیربط و دستور دادستان تاکستان، نسبت به معدوم سازی محصولات کشاورزی آلوده اقدام شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در قالب قانون جوانی جمعیت و فرزند آوری و جلوگیری از سقط جنین، اظهار کرد: در این راستا برنامه ها و همایش هایی توسط شبکه بهداشت و درمان اجرا شده و دستاوردهای خوبی نیز حاصل شده است.

این مسوول در ادامه با اشاره به دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان تاکید کرد: یکی از این دستاوردها توجه به قانون جوانی جمعیت و درمان زوج های نابارور با کمترین هزینه می باشد که به همین جهت کلینیک درمان ناباروری در بیمارستان ولایت استان مستقر می باشد و زوج های دارای مشکل باروری می‌توانند به آن مراجعه و با کمترین هزینه تحت درمان قرار بگیرند. 

شریف زاده همچنین با اشاره به شیوع بالای بیماری تب مالت، توجه به ضرورت واکسیناسیون دام ها را از موارد موثر در پیشگیری از این بیماری برشمرد و خاطرنشان کرد: دامداران باید نسبت به این اقدام، اهتمام لازم را داشته باشند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان با اشاره به اینکه یکی از راه‌های انتقال این بیماری مصرف محصولات لبنی نامطمئن می باشد، به مصرف کنندگان این محصولات توصیه کرد در صورت استفاده از شیر خام حتما به جوشاندن آن به مدت لازم، دقت داشته باشند و لبنیات را از مراکز فروش معتبر تهیه کنند.

وی پویش ملی غربالگری بیماری های دیابت و پرفشاری خون را از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم برشمرد و گفت: این طرح که برای جمعیت بالای ۱۸ سال می باشد از ابتدای آذرماه آغاز و تا ۱۵ دی ماه سالجاری ادامه دارد و هدف اصلی آن، شناسایی بیماران و مراقبت های بعدی می باشد که سهم زیادی در مرگ و میرها را دارند. غربالگری و تشخیص به موقع بیماری های فشار خون و دیابت می‌تواند مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1624062

مهمترین اخبار ایران و جهان: