نیوز سیتی!
01 اسفند 1402 - 17:45

عادی سازی روابط آنکارا - قاهره و سرنوشت اخوان المسلمین مقیم ترکیه

شاگردان مرحوم اربکان، لغو تابعیت ترکیه‌ای یکی از سران اخوان المسلمین به دستور اردوغان را به عنوان یک اقدام شرم آور قلمداد کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، این روزها یک بار دیگر، شاهد تحولات جدیدی در حوزه سیاست خارجی ترکیه هستیم و یکی از نشانه های آغاز یک دوره جدید، اقدامات معنی دار دولت اردوغان در مورد سران اخوان المسلمین است. 

ماجرا از این قرار است که پس از سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به قاهره مصر، تابعیت ترکیه ای یکی از سران اخوان لغو شده است. رسانه ها می گویند، وزارت کشور و وزارت امور خارجه ترکیه به دستور اردوغان تدبیری اتخاذ کردند تا تابعیت ترکی محمود حسین لغو شود.

این در حالی است که قبلاً، به دستور خود اردوغان، به این سیاستمدار اخوانی مصری، شناسنامه و تابعیت ترکیه ای داده شده و دفتر مجللی در استانبول، در اختیار او قرار گرفته بود. 

کشور ترکیه ,

پایگاه خبری تحلیلی تی 24 ترکیه که به مخالفین اردوغان تعلق دارد، در یک مطلب کنایی با عنوان «برادرم سیسی»، اردوغان را به عنوان یک سیاستمدار منفعت طلب و غیرقابل پیش بینی معرفی کرده و نوشته است:«تا همین چند ماه پیش، اردوغان مداوماً خود را مدافع برادرم مرسی می دانست و سیسی دیکتاتور و کودتاگر را به عنوان عامل مرگ او تهدید می کرد. اما حالا به فاز دوستی با سیسی رسیده ایم و در سفر قاهره، بارها از عبارت برادرم سیسی استفاده کرد». 

از اختلاف استانبول - لندن تا توافق اردوغان - سیسی

روزنامه قرار از رسانه های نزدیک به احمد داود اوغلو و عبدالله گل، نوشته است: «رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ، پس از 12 سال، به مصر سفر کرد. از سوی برخی مفسرین، اظهارنظرهایی منتشر شده که نشان می دهد تصمیم اردوغان برای لغو تابعیت ترکی دبیرکل اخوان المسلمین، در راستای عمل کردن به خواسته های سیسی بوده است. اگر چه سفر اردوغان پتانسیل باز کردن صفحه جدیدی در روابط دو کشور را دارد، اما به طور واضح، نگرانی ها و ابهاماتی درباره وضعیت اعضای اخوان المسلمین و دیگر مخالفان مصری در حال افزایش است. مشخص نیست از این به بعد آنان می توانند به ترکیه سفر کنند یا خیر». 

کشور ترکیه ,

روزنامه قرار به این موضوع نیز اشاره کرده که تیم اردوغان، اختلافات داخلی اخوان المسلمین مصر را از نزدیک رصد کرده و عملاً گروه استانبول را در برابر گروه لندن قرار داده است.

در پی اختلافات پس از کودتا، درگیری های درون جنبش اخوان با مرگ ابراهیم منیر ابعاد جدیدی پیدا کرد. اختلاف بین جبهه های استانبول و لندن در مورد اختیارات دبیرکل، تعارضات داخلی جنبش را بیشتر کرد. حالا عامل متغیر دیگری به نام اثرگذاری توافق اردوغان - سیسی پیدا شده و ممکن است این موضوع، بر سرنوشت اخوان اثر بگذارد. 

اظهار تاثر شاگردان اربکان از اقدام اردوغان

روزنامه ملی گازته ارگان رسانه ای حزب اسلامگرای سعادت نیز از این رفتار اردوغان انتقاد کرده است. این روزنامه که به شاگردان قدیمی مرحوم نجم الدین اربکان تعلق دارد، لغو تابعیت محمود حسین را به عنوان یک اقدام شرم آور قلمداد کرده و از این تصمیم، اظهار تاثر کرده است.

این روزنامه گفته که محمود حسین احمد حسن دبیرکل جنبش اخوان المسلمین مصر، یک شخصیت دینی و مبارز سیاسی است و جای شرم دارد که ترکیه به درخواست سیسی، دست از حمایت از چنین افرادی بردارد.

ملی گازته همچنین در یک یادداشت تحلیلی به قلم بکر شیرین، به سیاست های دولت اردوغان انتقاد کرده و چنین نوشته است: «استاد ما مرحوم نجم الدین اربکان، هیچگاه صهیونیست ها را به عنوان یک دولت قبول نداشت و هرگز از عبارت دولت اسراییل استفاده نکرد. اما حالا کشور ما با صهیونیست ها رابطه رسمی و دیپلماتیک دارد».

در ادامه این گزارش از قول لطفی یالمان از شاگردان قدیم اربکان نوشته شده است: «استاد اربکان رهبر حزب نگرش ملی، به برقراری نظام اسلام و قرآن توجه داشت و اعلام کرد که برادری و همدلی در جهان اسلام برای ما اهمیت حیاتی دارد».  آیا دیگران هم می روند؟ 

کشور ترکیه ,

یکی از سوالات مهم در مورد چند و چون روابط آتی ترکیه و اخوان المسلمین، این است که تکلیف دیگر سیاستمداران اخوانی مقیم ترکیه چه خواهد شد. در حال حاضر، آماری از میزان حضور سیاستمداران خارجی اخوانی در ترکیه وجود ندارد.

به عنوان مثال، خالد خوجا رئیس سابق معارضین سوری که در ترکیه تحصیل کرده، یکی از سیاستمدارانی است که دولت اردوغان روی او سرمایه گذاری کرده بود. اما علاوه بر خوجای ترکمان و اخوانی سوری، صدها سیاستمدار از مصر، تونس، فلسطین، لیبی، عربستان سعودی و کشورهای دیگر در سالیان گذشته در ترکیه زیسته اند و حالا مشخص نیست که آنان چه خواهند کرد. 

در اوایل سال 2023 میلادی، چندین شخصیت سیاسی و رسانه ای اخوانی مصری، به درخواست دولت اردوغان، فعالیت علیه دولت عبدالفتاح سیسی را خاتمه دادند و برخی از آنان نیز از ترکیه رفتند.

حالا پیش بینی شده که گروه های دیگری از اخوانی های قاره آفریقا نیز رفته رفته ترکیه را ترک کنند. شواهد نشان می دهد که روند عادی سازی روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی و همچنین روابط ترکیه و دولت مصر بر امکان فعالیت اخوانی ها در ترکیه اثرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1673762

مهمترین اخبار ایران و جهان: