نیوز سیتی!
05 بهمن 1402 - 00:26

فروش شرکت‌های دولتی ایتالیا برای مقابله با بدهی‌های کلان

نخست وزیر ایتالیا برای مقابله با بار سنگین بدهی‌های دولتی گزینه فروش بخشی از شرکت‌های دولتی بزرگ را در دستو کار قرار داده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "اس ار اف" سوئیس در مطلبی نوشت: یتالیا زیر بار سنگین بدهی های خود ناله می کند و در این شرایط دولت در حال برنامه ریزی برای فروش شرکت های دولتی است. آیا این محاسبه می تواند کارساز باشد؟

در ادامه این مطلب آمده است: کوه بدهی ایتالیا به زودی به سه تریلیون یورو خواهد رسید و این همسایه جنوبی آلمان به این ترتیب نگران آینده مالی خود است.

به هر حال، دولت ایتالیا به نخست وزیری جورجیا ملونی برای حل این مشکل ایده ای دارد و می خواهد بخش هایی از شرکت انرژی ENI، اداره پست ایتالیا و راه آهن دولتی را بفروشد. هدف این است که از درآمد حاصله برای وارد کردن حدود 20 میلیارد یورو در مدت سه سال به خزانه دولت استفاده شود.

در ادامه این مطلب آمده است: هیچ دولتی با اراده خود و به صوت داوطلبانه ظروف نقره خود را نمی فروشد. اما ملونی این کار را می کند زیرا آسمان رم به طرز بدی تاریک می شود. اقتصاد این کشور تنها در حال رشد حداقلی است و بانک مرکزی اروپا می خواهد از خرید بدهی های دولتی در مقیاس بزرگ در سال جاری جلوگیری کند.

این بدان معناست که: ایتالیا به زودی باید بدهی ملی نجومی خود را با کمک بسیار کمتری از فرانکفورت یا بروکسل بازپرداخت کند و بهره ای که باید به پول قرض گرفته شده پرداخت شود، به زودی افزایش می یابد.

با این حال: شرکت انرژی ENI یک گاو نقدی است. این شرکت هر سال سود سهام سنگینی را به خزانه دولت واریز می کند. همین امر در مورد اداره پست نیز صدق می کند.

زمانی که ملونی هنوز در اپوزیسیون بود و با موضع گیری های تند توجهات را به خود جلب می‌کرد، همیشه نسبت به فروش و واگذاری دارایی‌های دولتی به سرمایه‌گذاران خارجی هشدار می‌داد. اما امروز صدای او کاملاً متفاوت است.

از آنجا که ابرهای تیره در حال جمع شدن هستند واز جمله بزرگترین کارخانه فولاد کشور بار دیگر در آستانه تعطیلی قرار گرفته است دیگر چاره ای نیست.

در نهایت، ممکن است کوه نجومی بدهی ها به سختی کاهش یابد، اما پول زیادی از خصوصی‌سازی‌ها به سوراخ‌ها و شکاف های مالی نفوذ می‌کند. دولت ملونی در این شرایط در یک آزمون اقتصادی قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1648918

مهمترین اخبار ایران و جهان: