نیوز سیتی!
05 بهمن 1402 - 12:15

زلنسکی «خودزنی» اوکراین را رد کرد

رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی چهارشنبه در اولین واکنش به اظهارات طرف روس که اوکراین را عامل سرنگونی مرگبار هواپیمای حامل اسرای اوکراینی بر فراز منطقه مرزی خوانده، تلویحاً انگشت اتهام را به طرف مسکو نشانه رفت.

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس؛ «مسکو با جان اسرای اوکراینی بازی می‌کند» این اظهارات چهارشنبه رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی بعد از سقوط هواپیمای نظامی روسی حامل اسرای اوکراینی در منطقه مرزی روسیه است که مسکو می‌گوید پدافند هوایی کی‌یف آن را ساقط کرده است. 

زلنسکی بدون نام بردن مستقیم از کسی به عنوان مقصر گفت «باتوجه به این که هواپیما در خاک روسیه ساقط شده، باید همه حقایق انکارناپذیر را تا جای ممکن مشخص کنیم».

روز گذشته و همزمان با اعلام خبر سقوط یک هواپیمای ترابری در منطقه بلگورود روسیه که در ماه‌های اخیر مورد حملات مکرر اوکراین بوده، چند رسانه و خبرنگار اوکراینی به نقل از منابعی گزارش دادند که هواپیما حامل موشک بوده و توسط نیروهای اوکراینی سرنگون شد اما بعد از آن که روسیه گفت این هواپیما حامل ۶۵ اسیر اوکراینی بود که برای تبادل منتقل می‌شدند، گزارش‌های اولیه به سرعت پاک شد. 

 

روسیه می‌گوید این هواپیما که هیچ بازمانده‌ای نداشت و همه ۷۴ سرنشین آن جان باختند، توسط یک سامانه موشکی ضد هوایی اوکراینی از روستای لیپتسی در منطقه خارکیف مورد اصابت قرار گرفت.

 

 

 

 

در همین حال، ستاد کل اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد روسیه از هواپیماهای ترابری برای تامین مجدد موشک‌های مورد استفاده بلگورود برای حمله به خارکیف استفاده می‌کند و بنابراین این هواپیماها هدف نظامی قانونی هستند.

زلنسکی گفت که کشورش در حال تحقیق درباره این حادثه و تعیین سرنوشت اسراست و بر تحقیقات بین‌المللی پافشاری خواهد کرد.  

در طرف دیگر، روسیه گفت که اگر منظور زلنسکی درباره تحقیقات بین‌المللی، تحقیق در مورد جنایات کی‌یف است، قطعاً چنین تحقیقاتی لازم است و خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت برای بررسی این حادثه شده است. 

پایان پیام/  

منبع: فارس
شناسه خبر: 1649162

مهمترین اخبار ایران و جهان: