نیوز سیتی!
19 دی 1402 - 09:38

چگونه انسان ها در سال 2023 سطح زمین را تغییر دادند

مکان‌های کمی در زمین وجود دارد که انسان‌ها در آن‌ها نشانی از خود بر جای نگذاشته باشند، بیشتر مکان‌های طبیعی در کره زمین توسط انسان‌ها تغییر پیدا کرده و از شرایط اولیه خود خارج شده است.

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری فارس، مکان‌های کمی در زمین وجود دارد که انسان‌ها در آن‌ها نشانی از خود بر جای نگذاشته باشند. تخمین زده می‌شود ۹۵% از خشکی های سیاره ما (از جمله قطب جنوب)، انسان اثر خود را در آنجا باقی گذاشته است، بر اساس یک تحلیل اخیر، حدود ۱۶% از این زمین به شدت تغییر پیدا کرده است.

آلودگی تولید شده توسط انسان را می توان تقریبا در هر گوشه ای از سیاره ما یافت. توسعه شهری، کارهای مهندسی در مقیاس بزرگ و پروژه های معدن در حال تغییر کل مناظر هستند، در حالی که جنگل‌زدایی و کشاورزی کل اکوسیستم‌ها را تغییر می‌دهند.

تغییر شکل زمین در سال ۲۰۲۳ ادامه یافت. برخی از چشمگیرترین تغییرات در سطح کره زمین را در اینجا می‌گوییم.

درست دو سال پیش، «ریف پیرسون» در دریای چین جنوبی، کمی بیشتر از یک جزیره مرجانی کوچک در میان بیش از ۱۰۰ صخره و ذرات مرجان پوشیده از شن جزایر اسپراتلی را تشکیل می‌دهند،اما ویتنام در اواخر سال ۲۰۲۱ پروژه بزرگی را آغاز کرد. با لایروبی و دفن زباله، این کشور ۶۶ هکتار زمین به جزیره اضافه کرد و یک بندر محافظت شده ایجاد کرد.

توسعه جزیره پیرسون تنها یکی از تعدادی پروژه زمین‌سازی است که ویتنام از سال ۲۰۲۱ در جزایر اسپراتلی انجام داده است. بر در سال ۲۰۲۳، ویتنام ۱۳۳ هکتار زمین اضافی در پنج پایگاه جزیره جدید در اسپراتلیس ایجاد کرد. ادعا می‌شود که ۲۱۵۰ هکتار از صخره‌های مرجانی در دهه گذشته توسط جزیره سازی در دریای چین جنوبی از بین رفته است که بیشتر آن توسط چین انجام شده است.

رشد خودروهای الکتریکی و سایر دستگاه‌های باتری‌دار، تقاضا برای لیتیوم در سال‌های اخیر افزایش یافته است. اما هشدارها در مورد کمبود قریب الوقوع این فلز حیاتی در سال های آینده باعث شده است پروژه برای استخراج معادن جدید باز شود. از جمله پروژه‌هایی که در سال ۲۰۲۳ شروع به کار کرد، پروژه کوچاری-اولاروز در استان جوجوی آرژانتین بود.لیتیوم را از نمک‌های موجود در آن جا استخراج می‌کنند.

در کوه‌های «شان»در شرق میانمار، تغییر شیوه‌های کشاورزی سطح دریاچه «اینله»را تغییر داده است. این دریاچه که به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شده است، به خاطر باغ‌های شناور ایجاد شده توسط روستاییان ساکن در سواحل آن و همچنین ماهیگیرانی که با پاهای خود پارو می زنند، مشهور است. اما رشد آبزی پروری گوجه فرنگی در مقیاس بزرگ به طور چشمگیری سطح دریاچه را کاهش داده است.

در بلندی کوه‌های آند، در ارتفاع حدود ۴۴۰۰ متری، یک سوراخ بزرگ در زمین باز شده است. این معدن روباز مس Quebrada Blanca است که فعالیت خود را در سال ۲۰۲۳ گسترش داد. شرکت هایی که این معدن را اداره می کنند امیدوارند که سالانه ۳۰۰۰۰۰ تن مس از آن تولید کنند.

قطعه‌ای از بیابان در ۳۵ کیلومتری ابوظبی به بزرگترین نیروگاه خورشیدی تک سایتی جهان تبدیل شده است. بیش از چهار میلیون پنل خورشیدی به سمت آسمان به سمت پروژه برق خورشیدی الظفره می‌رود که قادر به تولید برق کافی برای تقریباً ۲۰۰۰۰۰ خانه است.

اینها تنها بخشی از تغییراتی است که در سطح کره زمین به وسیله انسان ایجاد شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1631562

مهمترین اخبار ایران و جهان: