نیوز سیتی!
16 بهمن 1402 - 10:17

عزم ازبکستان برای افزایش حضور در برنامه‌ها و طرح‌های اوراسیا

نخست وزیر ازبکستان در نشست شورای بین دولتی اوراسیا گفت: ازبکستان قصد دارد حضور خود در برنامه ها و طرح‌های چندجانبه اتحادیه اقتصادی اوراسیا را توسعه دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «عبدالله عارف‌اف» نخست وزیر ازبکستان در نشست شورای بین دولتی اوراسیا در شهر «آلماتی» قزاقستان گفت: ازبکستان قصد دارد حضور خود در برنامه‌ها و طرح‌های چندجانبه اتحادیه اقتصادی اوراسیا توسعه دهد.

وی همچنین خواستار تنظیم اقدامات برای فعالیت کامل کریدورهای سبز و تجارت آزاد محصولات کشاورزی شد.

در این مراسم همچنین «رومن گولوچنکو» نخست وزیر بلاروس، «علیخان اسماعیل‌اف» نخست وزیر قزاقستان، «میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه و «عادل‌بیک قاسم‌علی‌یف» معاون اول کابینه وزیران قرقیزستان حضور داشتند.

نخست وزیر ازبکستان خاطرنشان کرد: برنامه مراسم‌های مشترک با کمیسیون اقتصادی اوراسیا برای سال‌های 2021 و 2023 میلادی به طور کامل اجرایی شده است که در نتیجه آن نقاط رشد و فرصت‌های جدیدی برای توسعه بیش از پیش مشارکت اقتصادی شکل گرفته است.

عارف‌اف اظهار داشت: ما پیشنهاد آغاز شکل گیری یک سند جدید را برای دوره بعدی که گسترش مشارکت عملی ازبکستان در برنامه‌ها و طرح‌های چندجانبه اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در نظر دارد، ارائه می‌کنیم.

نخست وزیر ازبکستان یادآور شد: ازبکستان به طرح‌های رشته‌ای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در زمینه‌های ساده‌سازی تشریفات فرامرزی و حمل‌ونقل چندوجهی، دستور کار آب و هوا و تجارت الکترونیک پیوسته است.

عارف‌اف خاطرنشان کرد: می‌خواهم تاکید کنم که برای ازبکستان تامین دستیابی به نتایج واقعی همکاری‌های متقابل با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مقام کشور ناظر حائز اهمیت است.

نخست وزیر ازبکستان در سخنرانی خود همچنین از کشورهای اتحادیه اوراسیا دعوت کرد تا عملکرد کامل رژیم تجارت آزاد محصولات کشاورزی را تامین کنند.

عارف‌اف ادامه داد: ما پیشنهاد برگزاری رایزنی‌ها را در سطح وزرای مربوطه با تنظیم اقدامات معین برای عملکرد کامل کریدورهای سبز و تجارت آزاد محصولات کشاورزی بدون اعمال محدودیت‌های تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای ارائه می‌کنیم.

به عقیده نخست وزیر ازبکستان، سطح همکاری‌های متقابل ازبکستان و کشورهای اوراسیا در این زمینه هنوز امکان واکنش سریع به تهدید امنیت غذایی را نمی‌دهد.

عارف‌اف همچنین پیشنهاد امضای سند تبادل الکترونیکی اطلاعات کالاها و وسایل حمل‌ونقل بین‌المللی بین ازبکستان و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را پیشنهاد کرد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است.

مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2013 میلادی حدود 4 هزار میلیارد دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.

در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.   

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1661018

مهمترین اخبار ایران و جهان: