نیوز سیتی!
08 دی 1401 - 12:23

وظیفه معلمان تربیت انسان حق جو و بصیر است

یزد- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: مسئولیت معلمان تربیت انسان، غم خواه امت و مردم و تربیت نسلی فرهیخته و بصیر است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدرضا ناصری در دیدار با دانشجویان دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مربیان آینده و تربیت کنندگان نسل آینده هستند اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان غیر از دانشگاه های دیگر است زیرا اگر در دانشگاه های دیگر علم آموزی و روشن نگه داشتن چراغ علم مطرح است، در دانشگاه فرهنگیان اصل نوردهندگی و چراغ علم تربیت می شود.

وی افزود: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در آینده قرار است دانش آموزان این کشور را تربیت کنند، بر قلب ها بتابند و دید و افق آنها را روشن کنند تا نسل آینده بصیرت الهی داشته باشد.

امام جمعه یزد معلمی را شغلی مهم و پر مسئولیت دانست و عنوان کرد: معلم باید گفتار و رفتاری داشته باشد که اصل تربیت را بدون هیچ گونه خطا و اشتباهی هدف قرار دهد و تربیت و تعلیم انسان ها را به درستی انجام دهد زیرا معلم جای هیچ گونه خطایی در مسئله تربیت ندارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی افزود: حکومت های دنیا اغلب بر اساس اهداف مادی و دنیوی پایه گذاری شده است و کمتر سراغ هدف زندگی می روند و بیشتر سبک زندگی را مدنظر خود قرار دادند.

ناصری با اشاره به اینکه هدف زندگی، تعیین کننده سبک زندگی است تصریح کرد: اسلام و نظام اسلامی دید متفاوتی به سبک حکومتی خود دارد به گونه ای که ابتدا در مورد هدف زندگی و اهمیت آن صحبت می شود و سپس در مورد تعیین سبک زندگی با توجه به هدف زندگی نکاتی ارائه می دهد.

وی افزود: سلطه غربی ها بر کشورهای اسلامی و گرفتن تفکر از آنها از جمله دلایلی است که باعث شد کشورهای غربی از کشورهای اسلامی پیشی بگیرند.

امام جمعه یزد به اهمیت خدامحوری اشاره کرد و گفت: تدین و خداجویی از دیگر مواردی است که باید به آن بسیار توجه کرد زیرا اگر عشق به خدا در دل دانش آموزان وجود داشته باشد باعث می شود که پناه و الگو اصلی خود را پیدا کنند و به سراغ الگوهای بی ارزش غربی نروند.

وی افزود: قرآن همواره در مورد تفکر و اندیشه کردن صحبت کرده و تفکر را عامل پیشرفت جوامع بشری دانسته است، به همین دلیل غربی ها تمام تلاش خود را به کار بردند تا جایگاه تفکر را پایین بیاورند.

ناصری ادامه داد: اکثر بیکاران کشور فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند زیرا در تمام موارد نگاهی روبنایی داشتند و نگاه ساختاری و ایجاد کننده در آنها تضعیف شده است.

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه تعقل باعث شناخت دوست و دشمن و تفکیک خوبی از بدی می شود اظهار کرد: برای شناخت خوبی از بدی، دوست از دشمن و خیر از شر باید تعقل کرد و نباید اجازه دهیم تا دشمن با گرفتن تعقل از دانش آموزان کشور، به اهداف شوم خود برسند.

وی افزود: بعد مادی و حیوانی انسان است که بسیار مورد توجه غربی ها قرار گرفته درحالی که بعد معنوی انسان برای تحقق حس کمال طلبی و رسیدن به خدا است و باید به این بعد از انسان توجه ویژه شود.

ناصری ادامه داد: مسئولیت شما معلمان تربیت انسان، غم خواه امت و مردم و تربیت نسلی فرهیخته و بصیر است و برای تحقق این مهم باید تمام تلاش خود را به کار گیرید.

منبع: مهر
شناسه خبر: 941962

مهمترین اخبار ایران و جهان: