نیوز سیتی!
15 آذر 1401 - 20:34

«صافی» آینه صفای معلمی

مرحوم احمد صافی در دوران حیات دنیایی خویش آنچنان رفتار کرد که نمادی شد برای جامعه معلمان تا در محضرش سیره معلمی را بیاموزند و صفا و صمیمیت را، تواضع و اخلاص را و در عین حال خستگی ناپذیری و تلاش شبانه روزی را.

خبرگزاری فارس - گروه آموزش و پرورش: محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش و دبیرکل کانون تربیت اسلامی در یادداشتی نوشت: روزهای پایانی مهر ماه امسال آخرین باری بود که توفیق دیدار با معلم والا مقام دکتر صافی را داشتم و در حاشیه مجمع خیرین دقایقی درباره مسائل آموزش و پرورش گفت‌وگو کردیم و ایشان آثار تربیتی سرود و ضرورت زنگ سرود در مدارس را بیان فرمود.

آغاز هفته جاری با تلفن جویای احوال ایشان شدم که فرزندشان گفت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و امکان ملاقات وجود ندارد و قرار شد به محض مساعد شدن حالشان برای دیدار خبر بدهند که لقاءالله را بر دیدار با بندگان خدا رجحان داد.

اما در دوران حیات دنیایی خویش آنچنان رفتار کرد که نمادی شد برای جامعه معلمان تا در محضرش سیره معلمی را بیاموزند و صفا و صمیمیت را، تواضع و اخلاص را و در عین حال خستگی ناپذیری و تلاش شبانه روزی را.

او با درس آموزی از سیره پیامبر گرامی اسلام که طبیب دوار بطبه بود، در هر مدرسه و شهر و استان و مرکز و دانشگاه حضور می‌یافت تا پیام های تربیتی و معلمانه خویش را ارائه دهد و پنجاه و هفت سال بر این سیره استقامت ورزید.

از سال 1334 که دانشسرای مقدماتی را تمام و معلمی را آغاز کرد تا سال‌ها بعد که مدارک عالی دانشگاهی را گرفت و در دانشگاه تهران، شهید بهشتی، علامه، تربیت مدرس، شهید رجایی و مراکز تربیت معلم نه صرفا در کسوت استاد بلکه در مقام یک معلم حضور یافت، هیچگاه مقام و منزلت معلمی خویش را فراموش نکرد و بیش و پیش از آنکه علم بیاموزد، تربیت کرد.

او در عین حال معلمی پژوهشگر بود و بیش از 35 عنوان کتاب و یکصد مقاله تالیف کرد که تمامی آنها در زمینه سیمای معلم، تمرین معلمی، مسائل آموزش و پرورش، نوآوری‌های آموزشی تربیت، مشاوره و قوانین سازمان آموزش و پرورش می‌باشد. در عین حال سال‌ها در سمت دبیرکلی شورای عالی آموزش و پرورش و معاون آموزشی وزارتخانه و عضو ده‌ها شورا، انجمن، مجلات و نشریات آموزشی و علمی خدمت کرد.

خوشبختانه صدا و سیما، مستندات صوتی و تصویری از ایشان تهیه کرده است که به حکم الاکرام بالاتمام شایسته است سرودی هم در وصف جلوه‌های معلمی صافی عزیز تهیه شود. اما وزارت آموزش و پرورش که در و دیوارش بلکه جای جای مدارس و مراکزش خاطرات مرحوم صافی را تداعی می‌کند، مسؤولیتی مضاعف دارد و انتظار می‌رود برنامه‌هایی را برای تقدیر از ایشان انجام دهد از جمله:
- برگزاری مجالس بزرگداشت و یادبود در مدارس کشور.
- در کتاب های درسی شرح زندگانی ایشان به عنوان نماد معلم برای فرهنگیان و دانش آموزان آورده شود.
- از تالیفات ایشان بیش از گذشته در دوره‌های تربیت معلم و ضمن خدمت بهره برداری گردد.
- مجموعه خاطرات فرهنگیان و سایر افراد از ایشان گردآوری و چاپ شود.
- با نامگذاری برخی مدارس یاد و خاطره و سیره معلمی ایشان ماندگار گردد.
 
پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 899862

مهمترین اخبار ایران و جهان: