نیوز سیتی!
09 اسفند 1400 - 11:05

ضرب‌العجل دادگاه جوادآباد برای مسدود شدن جاده ورامین- چرمشهر

تهران- ایرنا- با فوت ۲ نفر از ساکنان روستای خالدآباد ورامین در محور آبباریک – چرمشهر، رئیس دادگاه جوادآباد به عنوان مدعی‌العموم وارد میدان شد و با تعیین ضرب‌العجلی یک هفته‌ای اعلام کرد که در صورت رفع نشدن مشکلات این محور، نسبت به مسدود کردن آن اقدام می‌کند. به گزارش ایرنا، جاده‌ای ۲۵ کیلومتری، مرکز شهرستان ورامین را به شهرک‌های صنعتی سالاریه و چرمشهر و محور قم – گرمسار متصل می‌کند و تردد روزانه ۲ هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین در این محور ۲ بانده، باعث بروز تصادف های متعدد منجر به جرح و فوت می‌شود که در آخرین حادثه، ۲ نفر از ساکنان روستای خالدآباد جان خود را از دست دادند. پس از این حادثه بود که حسین بنایی رئیس دادگاه بخش جوادآباد با تعیین ضرب العجلی از مسئولان خواست تا روز ۱۵ اسفندماه امسال نسبت رفع مشکلات این محور اقدام کنند در غیر این صورت، جاده چرمشهر از روز ۱۶ اسفند مسدود شده و از تردد خودروها در آن جلوگیری می‌شود. حسین بناییداستان احداث جاده ورامین- چرمشهر تا پیش از احداث شهرک‌های صنعتی چرمشهر و سالاریه، جاده‌ای روستایی، مرکز ورامین را به روستاهای آبباریک، خالدآباد، کویرآباد و مزارع جنوبی دشت ورامین متصل می‌کرد و هر از چندگاهی، خودروهای سواری، موتورسیکلت و در فصل کاشت و برداشت، ادوات کشاورزی از آن عبور می‌کردند. داستان احداث جاده ورامین- چرمشهردر هفدهم آذر ۱۳۶۴ و پس از طرح موضوع احداث شهرک صنعتی تخصصی چرم در دولت، هیات‌وزیران در مصوبه‌ای مقدمات تاسیس نخستین شهرک چرم کشور را که بعدها به چرمشهر ورامین معروف شد فراهم آورد تا مهمترین گام برای استقرار چرمسازان و سالامبورسازهای تهران در خاج از محدوده شهر برداشته شود. عملیات احداث این شهرک صنعتی در زمینی به مساحت ۷۰۵ هکتار در اواسط سال ۱۳۶۷ آغاز شد و این امر روند تردد خودروها در جاده چرمشهر را روز به روز افزایش داد. هفت سال بعد و با تکمیل اراضی تعیین شده برای احداث کارخانه‌های چرم و سالامبور، طرح توسعه شهرک از سال ۱۳۷۴ آغاز و شهرک صنعتی جدیدی به نام سالاریه در مجاورت چرمشهر آغاز شد و با ناحیه‌بندی مشخص، صنایع عمومی، فلزی، غذایی، شیمیایی، سلولزی در این ناحیه صنعتی مستقر شد. با احداث این شهرک صنعتی جدید، تردد خودروهای عبوری از محور آبباریک روز به روز افزایش یافت و این امر پای تصادف های جاده‌ای را به این محور روستایی باز کرد و هر از چندگاهی، برخورد خودورها با مردم به ویژه با کشاورزانی که در این مسیر تردد می‌کردند، جان شهروندان را می‌گرفت. افتتاح محور قم – گرمسار افتتاح محور قم – گرمسارپنجشنبه ۵ خرداد سال ۱۳۹۰ یکی از مهمترین طرح‌های راهسازی کشور موسوم به قم – گرمسار که از جنوب ورامین و حاشیه شهرک صنعتی چرمشهر عبور می‌کند، افتتاح شد. بزرگراه قم گرمسار به طول بیش از ۱۵۰ کیلومتر بخشی از طرح آزادراه حرم تا حرم محسوب می شود و پنج استان کشور را بدون نیاز به گذر از تهران به مشهد متصل می کند. تمام خودروهای عبوری از این بزرگراه، قصد رسیدن به گرمسار و استان سمنان را نداشتند و تعداد زیادی از آنان به ویژه خودروهای حمل بار برای رسیدن به شهرهای شمالی استان تهران و کشور، مجبور بودند تا از ورامین عبور کنند و تنها راه دسترسی، همان جاده موسوم به چرمشهر بود. با افتتاح این طرح، بر تعداد تصادفات منجر به فوت نیز افزوده شد و هر ماه چندین خانواده به خاطر از دست دادن عزیزانشان، داغدار می‌شدند. با وقوع چندین فقره تصادف منجر به فوت، بارها ساکنان روستاهای حاشیه این محور با مسدود کردن جاده، خواستار رسیدگی به وضعیت نابسامان آن شدند، اقدامی که باعث شد تا در اواخر سال ۱۳۹۰، طرح تعریض این محور در دستور کار قرار گیرد. در این طرح قرار بود که جاده ۲ بانده ۲۱ کیلومتری ورامین به چرمشهر در ۲ فاز ورامین- آبباریک به طول ۶ کیلومتر و آبباریک به چرمشهر به طول ۱۵ کیلومتر طی ۲ سال تعریض و چهاربانده شود ولی اجرای این طرح مهم، به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات مورد نیاز و وجود معارضین متعدد با تأخیر پنج ساله مواجه شد و سرانجام بعد از کش و قوس‌های فراوان فاز اول این طرح در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید. هر چند که با افتتاح این فاز از طرح تعریض محور ورامین- چرمشهر، بخشی از مشکلات آن کاسته شد ولی تردد خودروها سنگین در ۱۵ کیلومتر فاز دوم و مشکلات ناشی از آن همچنان باقی ماند و به حجم ترافیک این محور، خرابی جاده نیز افزوده شده بود و با تردد خودروهای سنگین، روز به روز جاده ۲ بانده خراب‌تر از قبل می‌شد و رانندگان خودروها نیز به جمع معترضان این محور افزوده شدند. با وجود ترمیم چندباره آسفالت این محور توسط اداره راهداری جنوب‌شرق تهران، با تردد خودروهای سنگین این مشکل مجدد آغاز شده و تردد را برای خودروهای عبوری مشکل می‌کرد و با وجود تعیین اعتبار برای ترمیم این مسیر، نوسان قیمت قیر باعث شد تا هیچ شرکتی برای اجرای طرح ترمیم روکش این محور پا پیش نگذارد. افتتاح آزادراه غدیر و افزایش مجدد ترافیک محور چرمشهر افتتاح آزادراه غدیر و افزایش مجدد ترافیک محور چرمشهربا افتتاح آزاد راه آبیک – چرمشهر موسوم به غدیر در هفتم اسفندماه سال گذشته، بار دیگر بر حجم خودروها عبوری از محور چرمشهر ورامین افزوده شد به گونه‌ای که امروز این محور، به مسیری ترانزیتی تبدیل شده و خودروهایی با پلاک‌هایی از سراسر کشور در آن در حال تردد هستند. در این روز، استاندار وقت تهران به مردم ورامین قول داد که ظرف ۱۰ روز، با تعیین پیمانکار، کار ترمیم روکش آسفالت از شهرک صنعتی چرمشهر تا سه راهی حسن‌آباد قم آغاز شود، وعده‌ای که در زمان مقرر عملی شد و با ترمیم روکش آسفالت، بخشی از مشکلات آن برطرف گردید. درخواست امام جمعه ورامین از رئیسی جمهوری برای تعریض محور چرمشهر درخواست امام جمعه ورامین از رئیسی جمهوری برای تعریض محور چرمشهرمشکلات این محور و تصادفات منجر به فوت آن باعث شد تا آیت الله سیدمرتضی محمودی امام جمعه شهرستان ورامین با صدور نامه‌ای برای رئیس جمهوری، خواستار مساعدت وی در تعریض این محور مواصلاتی شود. غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز در نامه‌ای به رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی خواستار بررسی و اقدام درخواست امام جمعه و نماینده ولی فقیه در شهرستان ورامین شد. دیدار مسئولان ورامین با وزیر راه و شهرسازی دیدار مسئولان ورامین با وزیر راه و شهرسازیبخشدار جوادآباد در خصوص ساماندهی این محور به خبرنگار ایرنا گفت: ۲۷ بهمن ماه امسال، نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی با همراهی فرماندار ورامین، دیداری با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی داشته و پیرامون مسائل مختلف شهرستان از جمله تعریض محور چرمشهر به گفت و گو پرداختند. حسن خدادادی افزود: در این دیدار، وزیر راه و شهرسازی دستورات لازم برای عملیاتی شدن طرح تعریض این محور را صادر و تا حصول نتیجه لازم، این امر پیگیری خواهد شد. وی گفت: از سال گذشته با ترمیم روکش آسفالت، اصلاح هندسی، خط کشی و نصب چراغ‌های هشدار دهنده، بخشی از مشکلات این محوربرطرف شد ولی قطعا مشکل تردد خودروها جز با تعریض آن رفع نمی‌شود. تذکر نماینده ورامین به وزیر راه و شهرسازی تذکر نماینده ورامین به وزیر راه و شهرسازیحسین نوش‌آبادی نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی روز گذشته در صحن علنی مجلس با تذکر به وزیر راه و شهرسازی گفت: خاطیان مرگ و میر همشهریانم در جاده چرمشهر باید توبیخ و تنبیه شوند. وی افزود: وزارت راه و شهرسازی در اقدامی عاجل باید به ایمن سازی جاده ورامین به چرمشهر بپردازند تا دیگر شاهد از دست دادن شهروندان نباشیم و این امر از اوجب واجبات است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: رخدادهای چندسال اخیر موجی از نگرانی را فراهم آورده که هم اکنون به عنوان مطالبه اصلی مردم ورامن محسوب می‌شود. وی افزود: برای رفع مشکل این محور چندین مرحله با وزارت راه و شهرسازی رایزنی و تذکرات لازم ارائه شده ولی همچنان نسبت به چنین امر مهمی بی توجهی می‌شود. وی تأکید کرد: چه کسی پاسخگوی داغدار شدن خانواده‌ها در ورامین است، بنابراین نسبت به ایمن سازی و رفع نواقص موجود تذکر میدهم تا در کمترین زمان ممکن مهم ترین اقدامات در دستور کار قرار گیرد. وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجود چندین بار مکاتبه و ملاقات با وزیر راه و شهر سازی و بیان مشکلات مسیر جاده ورامین به آبیاریک و چرمشهر و بروز حوادث تلخ و دلخراش و از بین رفتن جان ده ها نفر از مردم بیگناه به دلیل ناامن بودن و فقدان امکانات پیشگیری از حوادث و حادثه خیز بودن این محور ، اقدام خاصی صورت نگرفته و این جاده همچنان قربانی می گیرد. نوش آبادی گفت: به جنابعالی به عنوان مقام مسئول تذکر میدهم تا ضمن تامین اعتبار و بودجه لازم برای ایمن سازی این مسیر، عوامل خاطی و افرادی که قصور کرده‌اند را توبیخ و تنبیه کرده و سریعا به این مشکل رسیدگی کنید. حال باید دید که پس از اتمام ضرب العجل تعیین شده از سوی رئیس دادگاه جوادآباد، مشکل این جاده برطرف می‌شود یا دستور این مقام قضایی در مسدود شدن این محور مهم ، اجرایی خواهد شد.
منبع: ایرنا
شناسه خبر: 104718

مهمترین اخبار ایران و جهان: