نیوز سیتی!
07 فروردین 1402 - 23:15

۱۰ برنامه نوروزگاه در اماکن تاریخی چالدران اجرا می‌شود

ارومیه - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: همزمان با ایام نوروز ۱۴۰۲ در شهرستان چالدران ۱۰ جشن نوروزگاه اجرا می شود.

محرم عبدالله پور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در کنار آئین نوروزگاه همچنین گوساگلین یکی از سنت‌های کهن با قدمت چندین ساله این روزها در اماکن تاریخی چالدران با هنرنمایی هنر مندان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه این مراسم نوید آخر زمستان و آمدن بهار و گل و شکوفه را می‌دهد، افزود: ایجاد شور و نشاط و آشنایی گردشگران با آداب و رسوم منطقه از جمله اهداف مهم برنامه‌های نوروزگاه در چالدران است.

عبدالله پور اضافه کرد: با احیا، حمایت و تبلیغ این گونه سنت‌ها به عنوان میراث ناملموس در زمینه گردشگری می‌توان نقش مؤثری در توسعه اقتصاد گردشگری داشته باشیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چالدران افزود: برای تأمین اوقات فراغت مسافران و همچنین معرفی فرهنگ مردم این منطقه آئین و مناسکی که در این منطقه در گذشته معمول بوده در طول تعطیلات نوروز اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: در مراسم نوروزگاه، آئین و رسوم محلی و بومی شهرستان از قبیل: بازی‌های بومی، محلی، رسوم محلی پیشواز از نوروز، اجرای موسیقی بومی، شعر و آواز خوانی به اجرا در می‌آید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چالدران گفت: روستاهای سعدل، شیرین بولاغ آواجیق، گل اشاقی، سیه چشمه، عرب دیزج، قرنقو، اداره میراث فرهنگی شهرستان چالدران از محل اجراهای مراسم نوروزی در این شهرستان است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1113118

مهمترین اخبار ایران و جهان: