نیوز سیتی!
09 اردیبهشت 1402 - 12:02

مشارکت استاد اصفهانی در پروژه رصد بین المللی دارت ناسا

عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان، صدیقه سجادیان و دانش آموخته این دانشگاه، الهه خالویی، در رصدهای پروژه بین المللی دارت ناسا شرکت کردند و یافته‌های این گروه تحقیقاتی در مجله معتبر نیچر منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، صدیقه سجادیان عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: پروژه دارت توسط ناسا طراحی شده است تا با استفاده از یک ماهواره فضایی به نام دارت، به یک جسم سماوی ضربه بزند و مسیر و سرعت آن را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه در تاریخ ۲۶ سپتامبر۲۰۲۲ ماهواره دارت یک ضربه به سیارک دیمورفوس زده است، افزود: این سیارک نیز حول یک سیارک بزرگتر به نام ددیموس می‌چرخد و نتایج نشان داد که دوره مداری دیمورفوس به دلیل این ضربه تغییر کرده است و این تغییرات با استفاده از نورسنجی دقیق قابل اندازه‌گیری هستند.

سجادیان خاطرنشان کرد: از آنجایی که دوتایی ددیموس- دیمورفوس یک دوتایی گرفتی هستند با نورسنجی عمیق از سیارک میزبان می‌توان تغییر در سرعت و مدار دیمورفوس را اندازه گرفت.

گفتنی است در این پروژه، سجادیان و خالویی، عضو گروه بین المللی مایندستپ بودند و به عنوان نمایندگان ایرانی این پروژه، قسمتی از رصدهای مربوطه را با تلسکوپ ۱/۵ متری دانمارک انجام داده‌اند که این رصد‌ها در طول فصل رصدی ۲۰۲۲ انجام شده است.

نتایج این پروژه، که در مجله معتبر بین‌المللی نیچر منتشر شده است، نشان داد که پروژه دارت با موفقیت انجام شده است و این نتایج می‌تواند برای تحقیقات آینده در زمینه فیزیک و علوم فضایی بسیار مفید باشد.

شایان ذکر است سجادیان استادیار گروه اختر فیزیک و نجوم دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان، عضو فعال گروه مایندستپ و نماینده ایرانی در این پروژه رصدی است که پیش از این نیز در کشف سیاه‌چاله‌ای منفرد در کهکشان راه شیری مشارکت فعالانه داشته است.

پایان پیام/۶۳۱۳۷/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1175562

مهمترین اخبار ایران و جهان: